Luftfjærer på Allroad - hever seg ikke

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter litt med vogna nå. I går så jeg at den stod vell langt nede, og når jeg startet opp fikk jeg beskjed at den stod under nivå 1 og forsøkte å heve seg. Ingenting skjedde, og jeg kunne høre kompressoren. Etter en stund stoppet kompressoren, og jeg får feilkode på at den har avbrutt siden bilen ikke hever seg.

 

Nå hadde jeg overhalingssett liggende til kompressor, så jeg tok den av, demonterte og skiftet nevnte deler. Når jeg startet opp igjen, så ville bilen fortsatt ikke heve seg og etter litt så begynte kompressor å gå tung og riste kraftig. Bare for å sjekke, så demonterte jeg også selve motoren inspiserte børster og rengjorde for støv. Motoren så egentlig veldig fin ut på innsiden. Men fortsatt så hever ikke bilen seg.

 

Jeg testet med manometer for å se hvor mye trykk den gav. Hadde bare den for vakum/trykktester opp til 3 bar, og den raste opp til langt over skalaen (tilsvarende 5-6 bar?).

 

Så da begynner jeg å stusse på om ventilblokka har hengt seg, og at den ikke åpner når den får trykk fra kompressor. Dette vil jo forklare at kompressor begynner å gå veldig tungt. Men hvor mye trykk skal det egentlig bygge seg opp i dette systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering; etter å ha forsøkt litt forskjellig, blant annet å koble garasjekomprosseren direkte i blokka uten at det gikk inn så mye som en smyger, så lappet jeg bilen sammmen og skulle egentlig bare kjøre ned fra bukken. Forsøkte for siste gang, og jaggu gikk den opp igjen! Raskere enn før også. For se i morgen om den siger noe, men nå kan det jo ikke være noe annet enn blokka? Dog så ser det ut at kompressoren til allroad skal kunne levere opp til 16 bar, og jeg tviler på at jeg er der. 16 bar høres uansett mye ut..?!??

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg minnes at man kan lese av trykk og et par andre ting med VCDS.

Nå er det et par år siden jeg gjorde akkurat det, så mulig jeg husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering; etter å ha forsøkt litt forskjellig, blant annet å koble garasjekomprosseren direkte i blokka uten at det gikk inn så mye som en smyger, så lappet jeg bilen sammmen og skulle egentlig bare kjøre ned fra bukken. Forsøkte for siste gang, og jaggu gikk den opp igjen! Raskere enn før også. For se i morgen om den siger noe, men nå kan det jo ikke være noe annet enn blokka? Dog så ser det ut at kompressoren til allroad skal kunne levere opp til 16 bar, og jeg tviler på at jeg er der. 16 bar høres uansett mye ut..?!??

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Stemmer at kompressoren leverer opp til 16 bar. Er ca 8-12 bar i systemet under normal drift.

Man kan lese av trykk og temperatur på kompressoren i vagcom, samt høyde på alle 4 hjørner.

Jeg opplevde at ved bytte av kompressor og belger så ville ikke bilen heve seg før jeg gikk inn og slettet feilkoder samt tok grunninstilling i vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

 

Har undersøkt mer nå, og det ser ut til at kompressoren ikke når 16 bar. Den bryter på vel 11 bar og jeg får nå feilkoden:

01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

Det ser også ut til at det ikke bare er å gå på blokka å måle, da sensoren sitter mellom kompressor, fjærer og nivåtank. Trykket på denne varierer gjennom syklus, men det kan se ut til at ved parkering så booster styringen opp trykket der sensor måler.

 

skisse.PNG

 

Logget disse verdiene under en kjøretur, og jeg ser at bilen bruker tanken ved lav fart og stille. Den forsøker også å bygge opp trykket i tanken ved pilene, og bryter når det går for sakte. Da kommer nok feilkoden inn, og pumpen vil ikke starte siden. Jeg stoppet opp og slettet koden i mellom pilene. Det merkelige er at temperaturen stiger på siste delen, selv om kompressor ikke er registrert påslått... Verdier for hjul er når det er åpent for en av luftfjærene. Verdi for tank og pumpe er også åpent eller lukket.

 

komp.PNG

 

 

Så da er det nok kompressoren som ikke klarer å komme til det trykket som den skal. Originaldel er vel snart 20000, men alternativene er mange. Noen som har gode erfaringer med noe uoriginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at kompressor fra airlift e.l. kan være noe dårligere.. Sikkert mer høylydt, men på langt nær dårligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.