Magnetisk Clutch virker ikke

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Merket her om dagen at AC ikke virket .

Når jeg trykker på AC knappen så vil ikke Clutchen på AC-pumpa slå inn.

Så da tenkte jeg at det kunne være rele`t. sjekket, men der var det ikke noe strøm . Jeg fant heller ikke noen sikringer som var gåen.

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Dette er en Audi Rs2 1994

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korriger meg om jeg tar feil men det må være en viss utetemperatur før den kobler inn ac-kompressoren. Hvis det også ligger inne en feilmelding vil den heller ikke slå inn kompressoren.

 

Når jeg googlet så fikk jeg så mange forskjellige bilder at jeg vet ikke klimaanlegg det sitter i RS2'n så her må noen andre svare da jeg ikke vet hvem det er, mekanisk eller elektronisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For kaldt, eller ikke trykk på systemet. Tror det må være over tre grader. Kan jo også være at magnetkoblingen har røket, men det er vel mer spesielt..

Er vel normal Climatronic på disse men har du bare en bryter?

Koder for å finne ut ting i Climatronicen her:

https://nordicaudi.com/faq/168/391

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og sett på ac. og bruk et treskaft eller noe å dytt clutchen inn mot reimhjul. om den da tar tak og går rundt. så må du skru av clutchen og fjerne noen shims :)

 

kan jo selvsagt være 30 andre grunner til at det ikke funker :)

 

 

hadde clutchproblemer på min bruksbil her når jeg fikk den, der var gap'en mellom anleggsflatene 0.9mm. slik at magneten ikke var sterk nok.

fjerna shims slik at det endte på 0.3mm. funka feiende flott siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedenfor å bruke et kosteskaft så setter du 12v i det stikket (jumper relé) som går til kompressor clutchen, hvis det ikke er tegn til liv så er den defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

poenget med kostskaftet er å tvinge clutchen inntil.. hjelper ikke med 12v om gap er fort stort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korriger meg om jeg tar feil men det må være en viss utetemperatur før den kobler inn ac-kompressoren. Hvis det også ligger inne en feilmelding vil den heller ikke slå inn kompressoren.

 

Når jeg googlet så fikk jeg så mange forskjellige bilder at jeg vet ikke klimaanlegg det sitter i RS2'n så her må noen andre svare da jeg ikke vet hvem det er, mekanisk eller elektronisk?

 

Tipper det er elektronisk.

Men uansett så er det ikke strøm til rele som styrer den magnetiske clutchen. Så tviler på at det har noe med temperatur å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For kaldt, eller ikke trykk på systemet. Tror det må være over tre grader. Kan jo også være at magnetkoblingen har røket, men det er vel mer spesielt..

Er vel normal Climatronic på disse men har du bare en bryter?

Koder for å finne ut ting i Climatronicen her:

https://nordicaudi.com/faq/168/391

 

Jeg har akurat den typen som er avbildet på den linken du ga. Ganske kult med den diagnosen . Det viste jeg ikke. :)

Jeg har brukt VAG-COM og det ligger ingen feil på anlegget. Men bilen har stått i Garasjen i 2 år nå ,til fix. Kan det være at gassen har lekket ut på den tid.? Vil strømmen(volt) til rele`t som styrter den magnetiske clutchen bli brytt når det er trykkfall?

I såfall. Vet du hvordan jeg enkelt kan finne ut om det er gass/trykk på systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og sett på ac. og bruk et treskaft eller noe å dytt clutchen inn mot reimhjul. om den da tar tak og går rundt. så må du skru av clutchen og fjerne noen shims :)

 

kan jo selvsagt være 30 andre grunner til at det ikke funker :)

 

 

hadde clutchproblemer på min bruksbil her når jeg fikk den, der var gap'en mellom anleggsflatene 0.9mm. slik at magneten ikke var sterk nok.

fjerna shims slik at det endte på 0.3mm. funka feiende flott siden

 

Problemet er at det ikke er strøm til rele`t som styrer Clutchen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akurat den typen som er avbildet på den linken du ga. Ganske kult med den diagnosen . Det viste jeg ikke. :)

Jeg har brukt VAG-COM og det ligger ingen feil på anlegget. Men bilen har stått i Garasjen i 2 år nå ,til fix. Kan det være at gassen har lekket ut på den tid.? Vil strømmen(volt) til rele`t som styrter den magnetiske clutchen bli brytt når det er trykkfall?

I såfall. Vet du hvordan jeg enkelt kan finne ut om det er gass/trykk på systemet.

 

Ja, ganske uvurderlig å ha den diagnosen, særlig siden den gamle klimaen ikke kommuniserer med VAG-Com.. ;)

Dette kan jeg ikke så mye med, men min ga plutselig op, og da var det bare litt gass igjen. Du kan åpne 'korken' på en av portene (De er vel plassert et sted innunder plata under frontruta?) med stillestående motor og trykke inn ventilen, da skal det komme ut litt gass. Vær forsiktig med ventilen!!!

Ellers kan du kortslutte bryteren som sitter på lavtrykksiden for å tvangsstyre systemet, men det er ikke anbefalt hvis man ikke kjenner statusen til systemet. Som sagt er jeg usikker på dette, så sjekk med et servicested hvis du er i tvil! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er elektronisk.

Men uansett så er det ikke strøm til rele som styrer den magnetiske clutchen. Så tviler på at det har noe med temperatur å gjøre.

 

 

Vel, hvis det er fare for at anlegget kan fryse så velger klimakontrolleren å ikke ville ha ac til å gå, dermed vil den heller ikke gi strøm til releet for å aktivere clutchen.

Bruk linken som Bjørn-Eirik linket til, først sjekker du om det ligger noen feilkoder i Kanal 1, da skal du få 00.0 når du går inn i den kanalen.

Deretter kan du se status i Kanal 52, her skal du få opp evt. årsaker som gjør at ac ikke kobler inn clutchen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.