Justere inn kammer innvendig og ytre justerbart drev

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har seg sånn at jeg skulle justert inn kammene mine før motor havner i bilen tenkte jeg.

Noen som har en god oppskrift og gjøre dette på?

Måleur har jeg tilgang til.

 

Har ytre justerbart kamdrev på eksoskam.

Indre justertbart kamdrev på innsugskam.

 

Kammene er spesialslipte kammer fra KM cams, satt opp for 16v Turbo.

Eksos kam har 11,3mm løft.

Innsugskam har 11,5mm løft.

 

Mot orginale kammene som jeg hadde som hadde 10mm og 9,7mm.

 

Toppen har også fått titan retainers og striere ventilfjører.

 

Søker altså fremgangsmetode som er lett å forstå....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

c357b8ea0609e1f6a6d966f279fc33b6.jpg

 

Disse kammene ser jo nesten identiske ut. Du er vel langt på vei med de måla som står oppgitt her. 1,9 mm løft i øvredødpunkt innsug og 1,3mm løft øvredødpunkt eksos

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det har du jammen meg rett i Anders :)

 

Fremgangsmetoden som jeg er usikker på....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må feste en gradskive på reimhjulet og lage en viser. For å finne nullpunktet skrur man noe ned i pluggåpningen på syl 1 slik at stemplet stopper før øvre dødpunkt. Turn motoren forsiktig begge veier til den stopper og les av verdi. Øvre dødpunkt blir så midt mellom disse verdiene. Når man har funnet øvre dødpunkt og fått justert gradskive/viser slik at den viser 0 i øvre dødpunkt så fjerner man "verktøyet" fra pluggåpningen og monterer et måleur ned på løfterne på syl 1. Så er det bare å snurre motoren sakte til man oppnår det løftet som kamdatene er oppgitt på og så lese av gradantallet. Gjør det samme både for åpning og lukking og hvis antall grader ikke stemmer 100% med kamhiddenene så del forskjellen likt mellom åpning og lukking. Juster kammene til de stemmer så godt som mulig med kamdatene. Siste finjustering må uansett gjøres i en bremsebenk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god forklaring.

Fulgte med en gradskive på det ytre drevet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne må festes på veiva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. :)

Skal se på detta en dag nå med det første.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.