#1 Skrevet April 2, 2017 Hallo. Har seg sånn at jeg skulle justert inn kammene mine før motor havner i bilen tenkte jeg. Noen som har en god oppskrift og gjøre dette på? Måleur har jeg tilgang til. Har ytre justerbart kamdrev på eksoskam. Indre justertbart kamdrev på innsugskam. Kammene er spesialslipte kammer fra KM cams, satt opp for 16v Turbo. Eksos kam har 11,3mm løft. Innsugskam har 11,5mm løft. Mot orginale kammene som jeg hadde som hadde 10mm og 9,7mm. Toppen har også fått titan retainers og striere ventilfjører. Søker altså fremgangsmetode som er lett å forstå.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2017 (endret) Disse kammene ser jo nesten identiske ut. Du er vel langt på vei med de måla som står oppgitt her. 1,9 mm løft i øvredødpunkt innsug og 1,3mm løft øvredødpunkt eksos Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2017 Ja det har du jammen meg rett i Anders Fremgangsmetoden som jeg er usikker på.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2017 Man må feste en gradskive på reimhjulet og lage en viser. For å finne nullpunktet skrur man noe ned i pluggåpningen på syl 1 slik at stemplet stopper før øvre dødpunkt. Turn motoren forsiktig begge veier til den stopper og les av verdi. Øvre dødpunkt blir så midt mellom disse verdiene. Når man har funnet øvre dødpunkt og fått justert gradskive/viser slik at den viser 0 i øvre dødpunkt så fjerner man "verktøyet" fra pluggåpningen og monterer et måleur ned på løfterne på syl 1. Så er det bare å snurre motoren sakte til man oppnår det løftet som kamdatene er oppgitt på og så lese av gradantallet. Gjør det samme både for åpning og lukking og hvis antall grader ikke stemmer 100% med kamhiddenene så del forskjellen likt mellom åpning og lukking. Juster kammene til de stemmer så godt som mulig med kamdatene. Siste finjustering må uansett gjøres i en bremsebenk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 3, 2017 Takk for god forklaring. Fulgte med en gradskive på det ytre drevet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 3, 2017 Denne må festes på veiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 4, 2017 Jepp. Skal se på detta en dag nå med det første. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...