Bytte styrekuler, tilnærming for å få riktig spissing

Anbefalte innlegg

Driver å byttet styrekuler på vogna. For å få noenlunde riktig spissing, så tenker jeg å bytte en side i gangen og justere byttet hjul til rattet blir rett og så ta neste side.

 

Nå etter at jeg har byttet første siden så har rattet gått fra å være rett til å ha posisjon ca kl 10. Har telt gjenger men styrekulene hadde ulik lengde på ny og gammel. Tanken nå er å justere byttet hjul inntil rattet blir beint igjen. Deretter å gjenta prosessen på andre siden.

 

Bør ikke man med denne måten komme ganske nært der man var før bytte?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette flere ganger. Men det er helt umulig å få dette bra. Du Sist gang hadde jeg + - 1 grad for mye/lite på hver side på 4-hjulskontroll.

Du sparer inn to slitte dekk på å ta 4-hjulskontroll etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å byttet styrekuler på vogna. For å få noenlunde riktig spissing, så tenker jeg å bytte en side i gangen og justere byttet hjul til rattet blir rett og så ta neste side.

 

Nå etter at jeg har byttet første siden så har rattet gått fra å være rett til å ha posisjon ca kl 10. Har telt gjenger men styrekulene hadde ulik lengde på ny og gammel. Tanken nå er å justere byttet hjul inntil rattet blir beint igjen. Deretter å gjenta prosessen på andre siden.

 

Bør ikke man med denne måten komme ganske nært der man var før bytte?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

En grei måte er å skaffe et langt rettholt/"rei" som man legger an mot framhjulene og ser hvordan de ligger an mot bakhjulene. Vil som regel stikke litt utenom pga spissing. Mål avstand inn til bakhjulene og juster til du har samme avstand etter bytte av kuler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke poenget med å bruke så mye tid og energi (og ikke minst slite ut to dekk) for å spare 1300-1500,- på en hjulstillingskontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjulstillingskontroll skal jeg uansett ha. Ble mer en test dette. Men jeg ser at "følsomheten" på denne måten var mindre enn en kvart turn. Stigningen for gjengene på styrekula er 1,5? Med plasseringen av styrekula, så er nok 1 gr på spissingen omtrent ett turn, men jeg inngår ikke noe veddemål på at jeg er innenfor for det[emoji2]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.