#1 Skrevet April 19, 2017 (endret) Hei! Jeg har en audi 80 competition med en 1.8turbo aeb motor. Motoren begynte for en stund siden å gå seg varm, da skiftet jeg først vannpumpe og termostat uten at dette løste problemet. Så ble toppakningen skiftet. Etter at toppen ble satt på igjen vil motoren kun gå på tomgang, den starter med en gang å går høvelig fint på tomgang, men dør ut når jeg rører gassen. Jeg har dobbelsjekket at registeret står riktig og at alt av slanger og kabler er koblet til. Siden denne er ombygget er ikke motorledningsnettet koblet til slik at man kan ta diagnose på vanlig måte. Noen som har gode tips å komme med? Vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Legger ved en link til video som viser hvordan den oppfører seg: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2017 Skjønner motoren at du vrir på spjellet? Hva går ombygging ut på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2017 Det kan være at gasspjeldsensoren ikke gir signal til motorstyringen ja. Det har jeg tenkt på, men synes det er rart at problemet oppstår helt plutselig etter at toppen har vært av.. Med ombygging mener jeg at motoren stammer fra en vw passat med tilhørende ledningsnett, å derfor finner ikke diagnoseverktøyet motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 20, 2017 Får samme symtom om en av turbo slangene er løse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 21, 2017 Var å feilsøkte litt i dag. Ser at det ikke skjer noen ting når jeg kobler ifra camsensoren.. Er ikke det litt rart? Skal ikke motoren stoppe når camsensoren kobles ifra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 24, 2017 Den brukes (i hvertfall på AAN) kun ved oppstart for å sjekke hvilken takt den er på, resten er det svinghjulssensoren (som har mye bedre nøyaktighet) som tar seg av. Står den ikke tilkoblet når du starter derimot, er det liten sjanse for start! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 3, 2017 Fant du ut noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 15, 2017 Fikk i dag nytt gasspjeld å monterte det på uten at det gjorde noe forskjell.. Så nå er jeg helt uten ledetråder. Trippeltskjekket også registeret å alt av slanger og kabler uten at jeg finner noe feil. Hva kan jeg prøve videre? Kan det være startsperren som tuller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 16, 2017 Du skriver at du ikke har koblet motorledningsnettet slik at det er mulig å foreta en diagnose. Hvordan har du da egentlig koblet motorledningsnettet? Dersom det er korrekt koblet skal jo dette være mulig - eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 16, 2017 Jeg mistenker nå fortsatt at hjernen ikke vet at du vrir på spjellet, og kobler du opp diagnosekontakten hvis den ikke er der, er det jo en enkel sak å sjekke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 16, 2017 Leste litt om diagnosekontakten å finner ut at den bare trenger tre ledere for å fungere. altså pluss, minus og en såkalt k-leder. K-lederen skal være sort/grønn og er pin19 på ecuen til aeb.. Jeg koblet k-lederen direkte inn på pin19 på ecuen, men pcen klarer ikke å få kontakt med bilen. Er det noen som vet om det er en annen måte dette skal kobles på? Det er altså ikke jeg som har utført motorbytte så jeg har ikke helt oversikt over hvordan ting er koblet. Jeg har en kompis som mener det er veivsensoren som tuller, kan det være tilfelle når motoren starter? Synes det skulle være rart, men han var veldig bestemt på at han hadde lignende problemer på en bil å da var det den som var gåen. Takker for alle svar her, det hjelper på motivasjonen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 5, 2017 Fikk endelig diagnosen til å fungere å sitter igjen med disse feilkodene: 18010 -+30 spenning -Permanent 01259 -Drivstoffpumperele -Kortslutning til jord eller åpen krets -Permanent 01165 -Gasspjeldstyreenhet -Under nedre terskel reguleringsgrense -Permanent Noen som kan se en sammenheng mellom disse feilkodene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 13, 2017 Nå er problemet endelig løst. Løsningen var så enkel som at gasspjeldet måtte "resettes" med diagnoseverktøy. Kjørte en gasspjeld justering med et delphi apparat jeg fikk lånt, å da starta den å gikk som normalt med engang. Dette skal vist gjøres hver gang spjeldet har vært koblet fra eller skiftet ut.?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...