Restaurering Audi 200 TQ 10V

Anbefalte innlegg

Har en Audi 200 TQ 10V, som jeg kjøpte som et rep.obj. En del må gjøres med bilen, bl.a. bruer foran, eksos, bremseskiver/klosser, caliper. Har veldig lyst til å sette den i stand, men usikker på hvor mye arb. og kostnad dette blir.

Det som jeg er mest usikker på er det at det er orig. nivåreg. på denne bilen. Lastavh.bremseventil er fjærnet og rør er blendet. Dette er selvsagt at den ikke går gjenno eu.ktr. Er det mulig å bygge om dette systemet til vanlig demping/fjæring og er det noen som har erfaring med hva som evt. må gjøres og hvilke deler jeg trenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Spennede prosjekt, og nydelig bil!

Vil anbefale deg og opprette en "prosjekt tråd" slik at du kan dele litt bilder, fremgang og spørsmål.

Da er det lett og holde oversikt og slikt også.

 

Det er ingen problem og bygge om til vanlig fjøring.

Nå er det endel år siden sist jeg gjorde det, så husker ikke eksakt hvilke deler og nr.

Skal prøve og nøste opp i det.

 

I mellom tiden anbefaler jeg tråd, så skal vi hjelpe så mye vi kan :)

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar og motiverende kommentar!

Er forh.vis utrent når det gjelder å starte tråd, men jeg ser helt klart nytten av det. Skal sette meg ned når jeg får tid å prøve å få startet en.

Saken er at jeg selv ikke er mekanikerkyndig og har heller ikke noen plass å gjøre jobben. Har derimot en kamerat som driver et verksted som jeg har bedt om å komme med ca. prisantydning, men må nok regne med at jeg må bistå en del med løsninger, spesielt når det gjelder ombygging av fjæring/lastventil. Regner også med, hvis det blir aktuekt å sette den i stand, at jeg kan stikke innom for å oppdatere tråden med bilder og kommentarer. Så var det det med kostnaden da, spesielt med hva bilen er verdt i "ferdig" stand. Har hørt fra flere at disse bilene er verdt ca. 30-40000. Er dette et riktig anslag? Det blir fort den prisen bare for å sette den i stand tenker jeg. Nå setter jeg den ikke i stand for å tjene mest mulig penger på den, men bare for at jeg synes disse bilene er, som nevnt, nydelige og det frister også med å kjøre denne versjonen av Quattro-systemet (har aldri kjørt noen Audi).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdien på denne bilen kommer litt ann på hvilken utgave det er. Har den MC1, MC2 eller 1B-motor? Er det en utgave med runde hjulbuer? En utgave med 1B-motor og runde hjulbuer vil øke verdien betraktelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er, som nevnt, helt fersk når det gjelder Audi. Det er ikke runde hjulbuer på den. Hvilken motortype vet jeg heller ikke bortsett fra at det er en 10V 165 hk. Så er det en vesentlig ting jeg har glemt å nevne, at det er en Avant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er ganske plain da. Det er uheldigvis utgavene av 100/200 10v med runde hjulbuer samt 200 20v som virkelig begynner å bli verdt noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Et lite skår i gleden det da! Visste faktisk ikke at det var laget 10V med runde buer. Er spent på hvor prisantydningen på arb. og deler "lander".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke denne vil bli mindre verdt etterhvert heller, så syns du skal fikse den opp ja, all 10vt er verdt å ta vare på

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i hvertfall veldig lyst til å få den i orden. Har lest meg litt "opp" nå og det ser ut som det sitter en "MC"-motor i bilen. Om det er 1 eller 2 finner jeg ikke ut.

Hva er vesentlig forskjell på 10V med -og uten runde hjulbuer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var absolutt ikke ment som et skår i gleden, jeg bare konstaterer fakta.

Forskjellen på 10v med flate/rette kontra runde hjulbuer, er nettopp dette. Runde hjulbuer. Sene årsmodeller har hjulbuer som 200 20v, mens tidlige (før 200 20v kom på markedet) har en litt annen type hjulbue foran for buen går lenger ned.

I tillegg er det småforskjeller i understellet og diverse utstyrsforskjeller. Den største forskjellen i understellet var at alle biler med runde hjulbuer hadde ET35, mens biler med flate hjulbuer har ET45. Sportsunderstell er også vanlig.

 

Angående din MC1 eller MC2-motor er ikke så veldig vanskelig å finne ut.

Hva er bilens chassisnummer?

Hvordan ser intercooleren ut?

Har motoren en eller to bankesensorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fare. Tok det ikke ille opp! "Skår i gleden" var bare en humoristisk kommentar. Bra med -og setter pris på ærlige svar! Er borte på arb.periode nå så kan ikke svare på det med bankesensorer og intercooler.

Chnr. er WAUZZZ44ZKN047036.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler (både Audi 100 og 200) fra og med chassisnummer 44-K-038 262 skal ha MC2-motor, så din skal altså ha dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Vil det da bl.a. si to bankesensorer og annen ic enn MC1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner man å gå i dybden skiller MC2 seg svært mye fra MC1.

Annen turbo (K24 kontra K26)

Høyere kompresjon

Annen kamaksel som gir litt annen momentkurve

Annen intercooler - tilnærmet lik den på 200 20v

Annen motorstyring

To bankesensorer mot én på MC1

Super-Torque registerrem

Annen clutch og annet svinghjul (svinghjulet er samme som 200 20v)

 

Dette er forskjellene jeg kom på i farten, men det forundrer meg ikke om det er flere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel,javel.

Det der synes jeg var oppløftende! Det er også veldig interessant å få den type info. Takk!!

Har hørt at disse motorene er ganske attraktive når det gjelder trimming. Drivverket er vel også regnet som bortimot uslitelig. Liker nok best originalt, kan til nød gå med på litt "folkelig" oppfrisking av effekt/moment, men hvis det stemmer det jeg har hørt så synes jeg det er helt greit at det er kapasitetssmulighet på motor og drivverk da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10vt vil nok aldri være spesielt attraktive når det gjelder trimming. Jeg antar du forveksler de med 20vt. Årsaken til dette er begrensningene i injectionsystemet, som gjør at det i praksis er umulig å få ut mer enn 210-220 hk uten svært store og dyre inngrep.

 

Årsaken til dette er luftmengdemåleren i K-Jetronic (og KA- og KE-Jetronic) som finnes i to størrelser, 80 mm og 100 mm. Alle motorer t.o.m fem sylindre bruker 80 mm-spjeldet, mens på sekssylindrede motorer (avhengig av volum) kan det være begge deler, men 80 mm er vanlig. Åtte-sylindrede motorer har 100 mm. Begrensningen her vil være mengden luft som flower igjennom før spjeldet går i maks, og dette ligger på ca 210-220 hk. Selvfølgelig kan man øke turboens ladetrykk, men det som da vil skje er at motoren vil gå magert.

 

I tillegg styres wastegaten på 10vt ved å legge turbotrykk på oversiden av wastegatemembranen. Dette gir svært treg oppbygging av turbotrykk. På 20vt går turbotrykket på undersiden. Her finnes det ombyggingskit som forvandler 10vt-motoren fullstendig, men det koster selvfølgelig en slant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tror jeg har lest en gang. Mener at den personen som hadde skrevet det hadde konvertert en 10vt til elektronisk insprøyt. 210-220 hk. holder i massevis for min del!

Hvordan er momentkurven på 10vt 165 hk? Er det bra med kraft fra bunnen av? Det har jeg litt sans for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, problemet er nettopp at trykket kommer sent slik at man får maks moment (240 nm) ved 3000 rpm. Det går rett og slett ikke bra i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Litt typisk turbo-bil fra den tiden altså? Ingen reaksjon før plutselig det skyter fart? Kan et sånt kit som du nevner gjøre "susen" da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså. Med 165 hk og 240 nm kan du ikke forvente noen kjempereaksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Det er vel, som du nevner, andre ting som begrenser såpass mye at "totalen" ikke blir høyere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel først og fremst se på hvor mye som skal til for å få den i original stand og evt. heller satse på litt "utvikling" etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jeg deg hadde jeg samlet alle delene jeg kan. De er ikke lette å oppdrive. Audi Tradition Teile er en god kilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var et godt tips. Takk for det! Har skjønt at det er ikke brått alt som er lett tilgjengelig. Er det noen spes. deler som er ekstra vriene å få tak i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle Audi 200-spesifike deler er enda vanskeligere enn typ44-deler generelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.