DSG 6Speed bråker ved motorbremsing

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 2005 Vw Touran med 2.0TDI BKD DSG 6speed. For å starte historien fra begynnelsen av synes jeg den alltid har laget litt lyd når jeg har latt motoren bremse ned farten. Jeg har aldri tenkt over dette som en ulyd da jeg tenkte dette var en normal lyd. Men den siste tiden har denne lyden blitt verre og utvikliet seg til en ulyd. Nå er lyden mer som en metallisk skrapelyd, som noe ligger innpå skivene. Den båker på gass pådrag og ved motorbremsing. Det rare er at om jeg setter den i "N" i fart og lar bilen trille fritt så forsvinner ulyden. Jeg ruser også motoren litt når jeg triller i N og det kommer ingen ulyd fra den, så svinghjulet kan vi utelukke. Det er også tross alt byttet for 15.000km siden. Når jeg gir gass i på flat bakke eller i oppoverbakket er det ingenting som slurer. Jeg føler jeg har god kontakt på clutchen. Lyd er mest tydelig i 1,2,3, men er det i 4,5,6 også. men da er det så mye bråk fra motor at det er vanskelig å skille lydene. det er tydelig at lydene kommer fra girkassen og ikke er skiver og klosser som ligger innpå.

 

Det er mulig at det er ulyd når jeg trille i N, men den ulyden er iallefall ikke merkbar.

 

Har lest av feilkoder, men får ingen feilkoder. på motor eller gir.

 

Håper noen kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan kanskje være clutchpakken som er gåen? Husk at det er ikke konvensjonell clutch i en slik kasse, opplegget er mye likt stål- og lamellplatene i en automatkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, men den virker kompakt og fin ved pådrag og slurer ikke. Den bråker mer, som et lager som holder på å ta kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være et dårlig motorfeste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken med dårlige motorfester også. her er en video jeg tok. den har begynnt og riste en del når jeg rygger også. På videoen tar jeg først opp lyd fra utsiden, så etterpå når jeg rygger og deretter med vinduet lukket. jeg triller sakte nedover en slakk bakke med kun motorbrems. lyden kommer kun ved motorbremsing og rygging.

 

 

Sjekket mer i dag. Lyden er definetivt verst i 1 og 3, men kan antydes i 2.

 

Hva er symptomer på dårlig clutch? kan clutchen havarere uten at det føles som den slipper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant at du hører det mest på odde gir, trodde dsgkasse var odde gir på en kasse og partallsgir på en kasse, mulig jeg misforsto dette en gang jeg ble forklart :-)

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke noe enkelt klipp å bedømme ut i fra.

 

Kan være mye rart, enten i eller utfor kassen. Eller drivknuter eller nevnte motorfeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant at du hører det mest på odde gir, trodde dsgkasse var odde gir på en kasse og partallsgir på en kasse, mulig jeg misforsto dette en gang jeg ble forklart :-)

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

 

Den ene clutchen er koblet til 1., 3. og 5. gir, mens den andre clutchen er koblet til 2., 4. og 6. gir. Det er bare én girkasse :)

 

 

Til trådstarter:

Det er vanskelig å bedømme hvilken feil du har fått basert på det lydklippet. Men du sier at i nøytral så er det ingen hørbar lyd og du hører lydene best i 1. og 3. gir. Det er jo da enkelt å mistenke clutch eller lager på den ene akslingen, men det er egentlig umulig å forutsi før du har skrudd dette fra hverandre. Jeg anbefaler deg å få den levert inn på et kompetent verksted.

Hvis du har et lokalt verksted som er gode på automatkasser/DSG, gå innom der først og få med deg en mekaniker på en liten kjøretur. Han kan nok gjøre bedre antagelser enn det vi kan :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på autosenteret på malvik, de også hørte lyden, sjekket under bilen men fant ikke noe spesielt. De mente også at kanskje girkassen var gåen. Blir vell å jekke opp bilen til helgen og plukke ut kassen.

 

Kjørte en tur med henger i dag. Den bråkte i alle gir i dag, også ved vanlig drift ikke bare når jeg slipper gassen. Men den bråker mest i 1.3.5. Har en mistanke om lager på akslingen med 1.3.5 og som er koblet sammen med revers.

 

Bilen er ikke verdt mye med dsgen slik den er nå. Så får bare plukke på den til jeg finner ut av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på autosenteret på malvik, de også hørte lyden, sjekket under bilen men fant ikke noe spesielt. De mente også at kanskje girkassen var gåen. Blir vell å jekke opp bilen til helgen og plukke ut kassen.

 

Kjørte en tur med henger i dag. Den bråkte i alle gir i dag, også ved vanlig drift ikke bare når jeg slipper gassen. Men den bråker mest i 1.3.5. Har en mistanke om lager på akslingen med 1.3.5 og som er koblet sammen med revers.

 

Bilen er ikke verdt mye med dsgen slik den er nå. Så får bare plukke på den til jeg finner ut av det.

 

Hold oss gjerne oppdatert når du finner ut av hva det er og eventuelt bilder hvis har anledning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.