Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har problemer med å få skikkelig bremsepedal på bilen etter bytte av en caliper bak. Har prøvd både standardmåten med en mann inni og en ved nippel. Også prøvd med vacuumlufter. Har lufta rundt på alle hjul flere ganger. Bremsene fungerer, men pedalen er for myk mot den var tidligere da den tok mye raskere og lengre ute.

 

Har lest om at tenning må stå på ved lufting og noen mener abs-pumpa skal tvangskjøres. Blir ikke helt klok på det her.

 

Hadde vært fint om noen har en korrekt prosedyre på dette:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufting av absblokk med vagcom: (post 5) http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=255349

Men skal ikke være nødvendig å gjøre det etter kun skifte av calipper..

Sett ett par ganger at stemplet går litt for langt tilbake,så det blir litt for mye mellom klosser og skive.. da pirka jeg stemplet litt rundt med en skrutrekker med alt montert så klossene lå pent i skiva.. (Biltema calippere) fikk fin pedal etter det..

Hadde og litt sånn pedal etter bytte av calipper bak på passaten min,men pedalen kom etter litt kjøring.. hadde lufta og lufta,men kom ikke luft.

Nå veit jeg ikke hvor "ille" pedalen din er,men min var da bare litt slappere.. gikk inn kansje en cm ekstra..

 

Husk og ikke bunn pedalen ved lufting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplever veldig ofte når jeg skifter calipere bak på VAG at pedalen blir svampete, men det er ikke luft, helt garantert. (Lufter med trykk på system)

Etter en liten kjøretur eller noen tramp og en runde i bremsetester så er pedal normal.

Har ingen vitenskapelig forklaring, men antar at det er stempel som dras "unormalt" langt tilbake når du slipper bremsen slik at du må skyve det litt ut før du får bremsekraft. Skjer gjentatte ganger og bremsene tar gjevnt på samme aksel, og ingen tegn til luft.

 

La pedal hvile i 10-15 sek, trå et bestemt trykk, men ikke helt i bunn, og kjenn om pedal synker, synker den bittelitt er det ok, men synker den mer enn ca. 10-15mm eller forsvinner helt inn er det luft et sted i systemet.

 

Lufting av ABS blokk er kun nødvendig hvis beholder er gått helt tom og/eller ABS blokk er byttet. Ved vanlig caliper bytte hvor det renner ut ingen/minimalt med væske skal ikke det være nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er kanskje håndbrekk funksjonaliteten som spiller deg et puss...?

Dra til brekk på maks 15 til 20 ganger rett etter hverandre så blir det kanskje bedre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Prøvde det enkleste først, og etter å ha dratt håndbrekket på maks en 20-30 ganger virker det som at pedalen ble bedre og bremsene tar greit :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.