Audi A2 1.4TDI 2003 AMF - Mister kjølevann v varm motor - feilsøke eksoskjøler/topp

Anbefalte innlegg

Hei !

Har en 1.4TDI motorkode AMF 3 syl pumpedyse diesel. Kan bruke bilen til småkjøring hver dag i to uker uten å miste kjøleveske men dersom jeg tar en tur på mer enn 2 mil så minker det raskt og etter 5-6mil mangler det ca 1 liter og motoren koker...

 

Har tatt det for gitt at det er defekt topp-pakning. Så kom jeg til å tenke på eksoskjøleren til EGR systemet som tar ut en del av eksosen, kjøler den og sender den tilbake inn i motoren.

 

Kan denne kjøleren være synderen? Hvordan feilsøker jeg den ?

Slik jeg beskriver feilen tror folket det er mest trolig at det er topp/topp-pakning som er defekt?

Eller er det noe annet som kan være feil ?

 

(Har hatt bilen på tomgang i en time uten å se en dråpe lekkasje. Kan heller ikke se fuktige områder (også brukt speil)

 

Håper noen har tid til ett godt råd her.. : hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått 232000km og motoren har ikke vært skrudd på. Er det mulig å miste 1 liter kjøleveske på 25 min pga lekk topp-pakning ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant denne; så nivået på min ATL også var under minimum, men har aldri kikket på den før. Skal toppe opp ikveld og tracke nivået fremover.

 

Kanskje flere tips å få på A2OC forumet; har du prøvd en tråd der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Ole-Martin, har ikke prøvd noe annet Forum.. trodde dette var det beste. Mange som har vært innom å sett men ingen råd så langt, trodde dette var noe som mange kunne mye om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være noe så enkelt som et defekt lokk til ekspansjonstanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for godt råd Nichlas. Har forsøkt fra A2 nr2 som det ikke er problemer med. Jeg ser som nevt ikke antydning til søl noe sted og er rimelig frustrert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var litt samme jeg hadde på golfen, ingenting ga mening og lokket virka å funke.

 

Leksa ble

 

1. sprekk i y-rør som da fordampa kjølevæske i enkelte scenario, bytta denne

2. vanntemp-stussen hadde morken o-ring så når det ble nok trykk fresa det ut der, ble først nok trykk etter at Y-en var bytta... Så da bytta jeg denne.

3. alt var tett og fant ingen lekkasje, men siden det hadde vært litt issues så bytta jeg lokket bare for å være sikker, da var den synderen.

 

Poenget mitt er vel at du må gå over alle slanger supernøye, siden det kun skjer etter litt tid så kan det jo tyde på at det kreves nok trykk/temp, som igjen gjør at det kanskje ikke er så mye søl.

 

Noe herk er det hvertfall....

Har enda 10 flasker med g13 stående pga jeg var frustert og bestilte i bulk, så jeg hadde nok... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.