Kjølevæske - hvordan lufte? (2000-modell Passat 1.9TDI)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

noen som vet riktig fremgangsmåte for å lufte systemet på en 2000 modell Passat 1.9TDI?

 

Ev. også tips på flushe/tappe?

 

(Bilen er kjørt i en stein og en slange lekker...)

 

Takk,

 

Ole M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

av med lokket på ekspansjonstank, la bilen stå å gå, en liten evighet siden diesel.

Klem på slangene

 

Evt må du på med slik vakuum/trykk apparat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 3bg og en 3b jeg hugget så er det tappeplugg på radiator. Nede på venstre (sjåfør) side. Greit å vite om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse bilene har luftehull der hvor kjølevannslangene går inn i torpedoveggen. Prosedyren er at man skal trekke kjølevannslangen noe bakover til det kommer frem et luftehull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett bilen i en bratt oppoverbakke, med fronten opp. Sett klima på 26 grader eller mer. Har funket for meg hver gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett bilen i en bratt oppoverbakke, med fronten opp. Sett klima på 26 grader eller mer. Har funket for meg hver gang

 

Hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luft stiger til høyeste punkt, og klima på høyt øker flowen gjennom varmeregisteret som igjen gjør at luft kommer seg ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

øker flowen? hvordan skjer det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke vanngjennomstrømningen i register konstant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe jo ;)

må vel snart ned på veteranbil for å finne noen med kran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ekspansjonstanken høyeste punkt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjør som Dag sier og dra den ene slangen litt tilbake (ikke helt av) inn på torpedoveggen. Problemet med disse slangene er at hvis de ikke har vært av på en stund setter de seg helt jævli fast i røret. Lett å bli fristet å bruke en tang eller lignende å prøve å løstne den, men det er ikke noe sjakktrekk. Røret er serdeles tynt og tåler så å si ingenting. Skrutrekker inn å få løftet på litt på slangen og fyll på med rustløser så bruker den å komme. Fyll tanken helt full og hold nivået helt til kanten. På Audi hadde vi spesial verktøy for å skru på selve ekspansjonstanken slik at nivået ble høyere, men dette er ikke nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jo være det, men kan være greit å "hjelpe" vannet bakover i blokka slik at luft-lommer blir presset fremover og ut. Når jeg byttet reg.reim + vannpumpe så gjorde jeg dette (fronten oppover). Funket fint det, fikk på ca det antall liter som kjølesystemet rommer og fin temp på motor + varmeapparat funker fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.