#1 Skrevet Mai 11, 2017 Hei, ventilen på bilen til en arbeidskollega funker ikke lenger. Han var hos vårres lokale vag-verksted og fikk beskjed om bytte. 13000kr. Dette syns æ høres rimelig kostbar ut !! 6000kr for ventilen, resten i arbeidspenga. De påregner en dags arbeid. Sitter den virkelig så bortgjemt ??!! Har ikke sett på den enda, men er dette en hobbymekkaniker får til ?? Noen måte å rense denne ? Eller hvor får vi kjøpt denne biligst mulig i Norge, med klubbfordeler og greier ?? Saken er den, at han og familien har hatt noe uflaks de siste åran, og pengene sitter ikke løst for å si det sånn Han fortjener en billigere løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 11, 2017 Er dette en EA189 motor som fått modifisert SW hos Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 11, 2017 Hørtes veldig dyrt ut iallefall, jeg byttet egr på min a6 2.0tdi til 6000 hos møller.. Sent from my VIE-L09 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 11, 2017 (endret) Bytte av EGR på denne er ikke helt som på en A6, da motoren i A6 står rettstilt, mens i Golfen tverrsilt, som innebærer demotering av partikkelfilter og ganske så mye mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2017 Æ vet ikke om noe ble modifisert. Er det mulig å rense denne ?? I såfall med hva ?? Hvor får vi kjøpt disse billigst mulig ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2017 (endret) EGR på disse sitter under turbo, dvs på baksiden av motor, er den framhjulsdriven er det lettere og komme til, men må uansett ned med travers, masse slanger i veien osv, skulle også anbefalt en 4hjulskontroll etter bytte. Helt håpløs plassering av denne ja, EGR ventilen er innebygd i en egen EGR kjøler, håpløst system ja, enig i det. En dags arbeid ville jeg ikke sagt at det er for en som har gjort dette en eller et par ganger på en framhjulsdriven bil, men regn med 5-6 timer i allefall. Om det er feilkode på denne så hadde ikke jeg orka og begynt og prøve og rense den, mtp hvor mye arbeid det er å komme til EGR på disse bilene. Hvor du får kjøpt den billigst skal jeg ikke svare på, ville nå egentlig kjøpt den av VW, tror ikke noe ettermarkes ventil er noe bedre enn den 'orginale' selvom den ikke er voldsomt bra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 15, 2017 Høres ut som mye arbeid ja Han har nu bestilt time hos et annet verksted for rensing. 5.500kr. VAG skulle forresten ha 19000kr, ikke 13000 !! Høres jo helt absurd ut for 6 times arbeid Lurte på om de finnes til 2~3000 istedenfor 6000 for den originale. Om den er dårlig originalt i utgangspunket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 15, 2017 19000,- for kun å skifte EGR ventil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 17, 2017 Jupp, va det han fikk fortalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 17, 2017 Naboen betalte og 19 000 pr bil på 2 biler etterhverandre. Han kjøper ikke VAG igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 17, 2017 så hvis ventilen koster 6000,- som det står i første innlegg så skal de ha 13.000,- for arbeidet? det er temmelig sykt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 17, 2017 Høres ut som mye arbeid ja ��Han har nu bestilt time hos et annet verksted for rensing. 5.500kr. VAG skulle forresten ha 19000kr, ikke 13000 !! Høres jo helt absurd ut for 6 times arbeid �� Lurte på om de finnes til 2~3000 istedenfor 6000 for den originale. Om den er dårlig originalt i utgangspunket. Det er jo helt på jordet, vi tar ca 14'000,- for jobben og da bruker vi Autohidden sin stipulerte tid. En dreven mekaniker som har gjort denne jobben før bruker betydelig mindre tid enn det, dermed burde prisen også være dertil mindre.. Vdr. original del eller ikke, når den originale allerede er så dårlig som den er, lønner det da seg å kjøpe en enda dårligere uoriginal del? Ta konklusjonen selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 17, 2017 Naboen betalte og 19 000 pr bil på 2 biler etterhverandre. Han kjøper ikke VAG igjen Kvalifiserer definitivt til et dobbeltgrøss 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 17, 2017 22300 med rabatter betalte sjappa vår for å skifte EGR-kjøler på Møller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 17, 2017 Kvalifiserer definitivt til et dobbeltgrøss Hører til historien at det var en Passat 1,6 TDI og en Caddy 1,6 TDI han byttet caddyen i ein ny caddy med 2.0 TDI som og fikk samme trøbbel bare der ble det byttet på garanti. Derfor ble ikke det tatt med lenger opp her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 18, 2017 (endret) EGR ventilen på disse er integrert i kjøleren, og som jeg har nevnt før, sitter under turbo, som igjen er over fordelingskasse (om 4wd) men uansett over travers, med en hau av slanger i veien, partikkelfilter osv. Så er en del jobb å bytte denne, å om det en mekaniker som har gjort jobben masse ganger, eller en som aldrig har gjort dette spiller ikke så stor rolle, VAG har innregna en tid, og verksteder tenker ikke så at 'den mekanikern har gjort dette før så da gir vi halv pris'. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 18, 2017 Når det er så til de grader tydelig at delene som er levert fra fabrikk ikke holder mål burde Vw kunnet tatt dette til halv pris.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 18, 2017 (endret) Når det er så til de grader tydelig at delene som er levert fra fabrikk ikke holder mål burde Vw kunnet tatt dette til halv pris.. Det kan du nok si, uten at jeg kan forsvare, eller ikke forsvare akkurat det. EGR problem ser vi uansett merke, om det er VAG, Opel, BMW, Toyota eller hva det måtte være, men VW har plassert deres på en litt ugunstig plassering kan en si ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 18, 2017 (endret) EGR ventilen på disse er integrert i kjøleren, og som jeg har nevnt før, sitter under turbo, som igjen er over fordelingskasse (om 4wd) men uansett over travers, med en hau av slanger i veien, partikkelfilter osv. Så er en del jobb å bytte denne, å om det en mekaniker som har gjort jobben masse ganger, eller en som aldrig har gjort dette spiller ikke så stor rolle, VAG har innregna en tid, og verksteder tenker ikke så at 'den mekanikern har gjort dette før så da gir vi halv pris'. Jeg kan legge frem 4 skriftlige eksempler på at (den lokale) Møller ikke bruker fastsatt tid på disse. Kunder har vært innom Møller og kommer til oss fordi "vi er billigere", men på bl.a denne jobben er Møller priset rimeligere enn hva vi er (igjen, vi bruker stipulert tid fra Autohidden). De fire eksemplene har aldri hatt samme pris på samme jobb (alle 1.6 TDI) og det var på én Audi, to VW og en Skoda. Har ikke prisene her nå. Det var ikke gitt rabatter fra Møller, men priset arbeidstid er mindre enn vår stipulerte. Fra en mekaniker til en annen, vist søren er det forskjell på en mekaniker som har byttet 100 EGR-kjølere kontra en som aldri har byttet en før, det vet du like godt som meg ;-) Bruker godt under 1t mindre nå enn på min første EGR-kjøler. Edit: Ser at jeg misforsto ordlaget ditt litt. Hos oss fakturer vi forbrukt tid, ikke "fastpris" som Møller opererer med på det aller meste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...