Anbefalte innlegg

Det ryker godt av bilen min ved oppstart. Ikke med engang, men etter 2-4 minutter. Blå hvit farge.

Røyken gir seg etterhvert. la merke til at det sugde godt fra filter boksen hvis det har noe å si.

 

Har lest litt rundt men blir ikke klok.

Noen nevner at ventiltetting er slitne?

Noen sier gløddeplugger som er defekt (derav ikke forbrent diesel)

Dieselfilter bytte?

 

Er det noen som har erfaringer eller tips?

 

Golf 6 1.6 TDI 2010. 75.000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en EA189 motor som fått modifisert SW hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en EA-189 motor ja. Den har ikke vært på utbedring. ("Ikke skal den heller") Tror ikke dette har noe med det å gjøre. Eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bare jeg som ser ulv overalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EA189 med 23R7 eller ej, så skal ikke den ikke røyklegge noe uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I den anledning så lurer jeg på hva som kan være galt ^^ Noe er galt tydeligvis hehe. Om noen står med erfaringer eller tips så tas det hjertelig imot.

Den "voldsomme røyken" slutter etterhvert også som sakt. Det er nok til bekymring til at jeg tyr til forum for hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter det brent olje eller diesel av eksosen/røyken?

 

Dyser som begynner å forstøve dårlig har bl.a dette som symptom, men da pleier røyken å komme tidligere og avta ila. 1-2min, med mindre de er virkelig dårlige.

Tunap har et rensemiddel som i mange tilfeller fikser dette. Dessverre kreves det også utstyr til dette, og det er svindyrt, så det er neppe løsningen for hvermans, men finnes flere verksteder som har dette, deriblant på jobben min ;)

 

Dårlige ventiltetninger kan også forårsake slikt, men røyken ville da også kommet tidligere, og vært utelukkende blå.

 

Glødeplugger er det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter mer drivstoff av røyken enn typisk olje ja.

Er dette noe som ikke er bra å kjøre rundt med? Eller burde jeg roe ned bilbruken fremover til det er fikset? Vil det være dyrt å sende bilen på dyserens?

Det finnes ikke noe middel jeg kan tilsette selv? Sånn inntil videre?

 

Krysser fingrene for dyser og ikke ventiltetting da det hørtes mye dyrere ut enn dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe umiddelbart problem så lenge motor ikke går ujevnt, men bør ikke kjøres med over veldig lang tid da det kan bli punktoppvarming på stempel hvis dysene begynner å pisse.

 

En rens av dyser med Tunap 938 (krever utstyr) er fort en 2t jobb, så blir +/- 2500,- der + produktet som jeg dessverre ikke har prisen på.

Men du kan også bruke Tunap 989. Den kan du enten fylle opp dieselfilteret med eller helle på tanken når tanken er nede på reservetanken og vekselsvis kjøre den på tomgang og forhøyet tomgang i en 15-20min også fylle opp tanken igjen.

Du kan gjerne kjøpe to 500ml flasker og helle på det istedenfor bare én. Bruker å hjelpe på biler som har milde symptomer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Det er også rart som du nevner at den ikke går ujevnt på turtallet. Noen sier også at man hadde merket om dysene var tette/på vei.

Kanskje jeg skal innvistere i en tunap 938 og legge til i tanken. Skader jo ikke. Hvor kan man få kjøpt dette produktet?

 

Byttet nylig olje Castrol 5w30 med filter og diesel filter. Har ikke merket til denne røyken som har vært tidligere. Rart men kan det ha noe å si?

 

En annen ting. Det er snakk om "billig drivstoff" Hvordan vet man at man får god kvalitet. Fyller stortsett på Esso, men flere sier at kvaliteten ikke er god.

Hvor burde man tanke diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tunap 989 er den du heller på tanken.

Bilxtra butikker er forhandler av Tunap.

Meca og Mekonomen har det sikkert i sortimentet sitt de også.

 

Omsetningspåbudet gjelder for alle, så drivstoffkvaliteten er ikke det den engang var, men jeg personlig fyller utelukkende på Shell.

Shell sin Diesel Nitro + inneholder ikke biodiesel og er av bedre kvalitet, men det er ikke alle stasjonene som har den.

 

Lite trolig at røyken oppsto etter en liten service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe dokumentasjon på nitro + ikke inneholder bio diesel. Eg har fått ødelagt ei spesialdieselpumpe på standard diesel med biodiesel, så ønsker ikke det igjen. Vis løsningen er å kun fylle nitro+ så gjør eg det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe dokumentasjon på nitro + ikke inneholder bio diesel. Eg har fått ødelagt ei spesialdieselpumpe på standard diesel med biodiesel, så ønsker ikke det igjen. Vis løsningen er å kun fylle nitro+ så gjør eg det. :)

 

Nå skal jeg ikke hardnakket påstå at det ikke er biodiesel i den lenger, men sist jeg leste igjennom produkthiddenbladet var det ikke biodiesel i den. Det er dog sikkert 2-3 år siden, men Shell har hele tiden sagt at det ikke skal blandes inn noe i Nitro + og V-Power, nettopp derfor må en betale litt mer også.

 

Edit: Leser i det nye bladet at det faktisk er innblandet biodiesel i Nitro+ Diesel også....

http://www.shell.no/business-customers/sikkerhetshiddenblader/_jcr_content/par/textimage.stream/1493213812390/10c5a21f8228a3df4b23cbe373c11fdcc7e660f101e06e69b06655ac64e7ee80/vpower-nitro-diesel-no-400004420.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ugg!! Forbanna dritt jaja Avgiftsfri er rein ennå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.