Skruhjelp Oppland/Hedmark/omegn: Skifte av bakre tetning veiv (3BG)

Anbefalte innlegg

Håper moderator kan la denne tråden stå, da jeg har vært uten bil i et par måneder og ser ingen annen mulighet enn å høre her.

 

Gjelder Passaten, en 2005 3BG TDI (AVF) 4Motion: Tok bunnpanna når jeg kjørte på en kjerrevei tidligere i vinter. En kompis skulle bytte bunnpanna og (visstnok) når han tok av den ødelagte fant han denne delen der:

received_10154263872507315.jpeg

 

Usikker på hvor den stammer fra, men mye tyder på at det er den bakre tetningen til veiva ettersom motoren lekker olje i bakkant nå etter at ny bunnpanne og pakning er på. Ingen mulighet til å se på dette selv/alene og ingen bekjente som får gjort det. Derfor lurer jeg på om det er noen herfra som kunne vært behjelpelig med å ta ned bunnpanne, eventuelt girkasse, for å se på dette/bytte denne tetninga? Hvis det er på helg, kan jeg stille opp med godt mot og hjelpe til. Løftebukk er nok en stor fordel når denne jobben skal gjøres.

 

Betaler selvfølgelig! Ta kontakt på telefon 99 46 23 75 (SMS) eller send meg en melding på Facebook - bare å søke på navnet mitt - da jeg ikke er så veldig aktiv her om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du helt sikker på at det ikke fremdeles lekker fra bunnpannen eller et annet sted? Vedlagt finner du et bilde av bakre tetningsring - man skal alltid skifte hele enheten - og det høres rart ut om du skulle klare å slå den istykker.

72999_x800.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo en jobb som fort koster en del skal du sette det bort siden girkasse må av. Dette er egentlig en ganske overkommelig jobb å gjøre selv må bare ikke se for svart på det. Du klarer det på en Lørdag få med en kompis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått "overslag" på 7-8000,- på et verksted og det er ikke aktuelt. Håpet noen barmhjertige samaritaner her meldte seg, sånn at jeg får fikset det noe billigere og får en bil å bruke igjen.

 

Mulig jeg og en til gyver løs på det til neste helg - inntil da er jeg fortsatt åpen for hjelp av noen med erfaring og utstyr/løftebukk. Grava i verksted er irriterende lav, noe som er uheldig i kombinasjon med en lav bil.

Er du helt sikker på at det ikke fremdeles lekker fra bunnpannen eller et annet sted? Vedlagt finner du et bilde av bakre tetningsring - man skal alltid skifte hele enheten - og det høres rart ut om du skulle klare å slå den istykker.

Har ikke fått sett på det selv, men kan selvfølgelig komme fra bunnpanna fortsatt. Mener han som skrudde sa det manglet et par bolter, men mulig det bare var en unnskyldning hvis han kanskje har fått klønet til noe. Stemmer det at det er forskjellig lengde på boltene til bunnpanna, der de ved svinghjulet er kortere enn de andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boltene som holder bunnpanna mot den tetningsflensen det er bilde av lenger opp her, når du gjennom utsparinger i clutchhuset. Derimot trenger du ei 5 mm umbracopipe med kulehode som er ca 20 cm lang for å nå de. Kanskje du klarer de med 1/4" forlenger og 10 mm pipe også. Svinghjulet må vris/motor dreies slik at utsparinger i svinghjulet er ved boltene. Boltene har utv. 10 mm sekskant med innvendig 5 mm umbraco. Tipper den som har skrudd sist ikke har sett eller visst om disse ( de syns ikke fra utsiden annet enn gjennom nevnte utsparinger )og dermed brutt i stykker tetningsflensen når han demonterte bunnpanna. Iogmed at flensen nå må skiftes, kommer du til på nevnte bolter lett fordi girkassa må ut av bilen.

Så vidt jeg husker er alle de minste boltene for bunnpanna like lange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da skrues altså de to boltene i her (det jeg har ringet rundt)?

12791040_10208327209603365_5230873414579

 

Direktelink til bildet siden Photobucket er så "stabilt".

 

Han som skrudde nevnte at det hadde blitt brukt masse tetningsmasse der (tror jeg), så da tyder det kanskje på at det er noen tidligere som har drevet på og ikke visst hva de har gjort. Uansett har det isåfall fungert sånn i minst 60k km, så tror jeg prøver på en spansk en og prøver med en pakningssement i første omgang, for etter hva jeg skjønner har disse to "hullene" kun som oppgave å feste bunnpanna - selve tetningen sitter fast på et annet vis. Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du skal bruke et tettemiddel, bør du bruke et anaerobt tettemiddel, slik at det ikke er en fare for å tette oljesilen dersom du bruker for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en tube med Permatex Supra Blue før i dag, men aner ikke om den er anaerob eller ei. Kommer til å bruke den dersom jeg ikke får noen andre forslag innen i morgen. Tips meg gjerne på FB, Dag, da jeg ikke er så aktiv her om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye knot, deriblant et ødelagt motorfeste hvor den nederste bolten bare gikk rundt og rundt, så er omsider bunnpanne tatt ned, fått limt på den knekte delen med Loctite 3090, hatt på pakningssilikon og skiftet motorfeste etc. Mangler å stramme traversen igjen, skru i de to boltene ved svinghjul og fylle olje før jeg kan konstantere om det ble tett eller ei. Mer gadd jeg ikke å gjøre i går, da jeg dreiv på i 13t med masse knot og piss. De ansvarlige for designet og utførelsen av diverse løsninger skal ha ros for at de har gjort ting så "lettvint" som de har gjort det: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.