Anbefalte innlegg

Heisann! Ny kar på forumet her som søker råd.

Har en liten utfordring på min gamle A4 som jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med.

Bilen er en 95 modell A4 1,9 TDI med 340000 på telleren. Bruker den til og fra jobb og den fungerer greit til det. Den har hatt en lysende rød airbaglampe over lengre tid, men dette har ikke blitt tatt tak i før nå da fristen for EU kontroll plutselig kom snikende. Har hatt en mistanke om at sleperingen i rattet var synderen, men den ble byttet uten noe videre resultat. Koblet på diagnoseapparat og fikk 3 feilkoder på airbagsystemet. Ingen av disse ville la seg slette.

[spoiler=IMG_0510.jpg]IMG_0510.jpg

Etter litt søking på nettet ser jeg at denne feilkoden 65535 er en gjenganger. Ting tyder på at det er selve styreenheten til airbagsystemet som er gåen. Etter litt demontering av radio, varmeapparat ++ fikk jeg ut boksen og tatt en titt på den. Åpnet den og så litt antydning til irr på kretskortet, men pusset dette vekk, og den bar ellers ikke preg av å ha vært noe spesielt fuktig. Etter det jeg skjønte ut fra google kunne spenningsfall eller kulde føre til at boksen sluttet å fungere, og dette lot seg ikke reparere. Stemmer dette?

[spoiler=IMG_0509.jpg]IMG_0509.jpg

På min tur på utenlandske forum så jeg også flere eksempler på folk som hadde kjøpt en slags liten boks på ebay som ble koblet til diagnosekontakt og fikk slukket airbaglampa. Andre måtte erstatte styreenheten med en ny og kode denne opp på nytt mot bilen. Noen som har erfaring med en slik liten lureboks?

Er det mulig å få tak i en slik brukt styreenhet hos en bilopphugger og kode denne opp mot bilen for å få slukket lampa?

Er det noen her i Oslo-området som kan noe om dette og eventuelt kunne ha hjulpet meg?

Fungerer systemet såpass at airbagen vil løse ut ved en eventuell kollisjon?

Siden dette er en gammel bil og bruksverdien er desidert størst, hadde det vært fint med en løsning som ikke kostet skjorta :)

På forhånd takk!

Mvh Torstein Aune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde selv å bytte styreenhet på fruens golf uten at bilen gikk med på det endret tilogmed kodingen til å stemme overens, No go.

Kjøpte en sak på ebay til et par hundrelapper som skulle kunne slette 65535,og jaggu gjorde den det! Så hvis du finner noen som har en slik boks sjæl det være mulig å cleare kan sende deg info om den i morgen

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres utrolig lettvint ut med en slik boks! Har du tilgang til den fremdeles? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker airbagen etterpå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres utrolig lettvint ut med en slik boks! Har du tilgang til den fremdeles? :)

Jepp, har den i garasjen, pendler ofte inn til Oslo også :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker airbagen etterpå?

Snakker iallefall fint med airbagkontrolleten og har ingen feilmeldinger lengere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om en som krasja med en Touran og ble skadd fordi tidligere eier hadde tuklet med rattairbag slik at den aldri løste ut; bare ment som headz-up dersom man ikke helt vet hva dingsen til 20 dollar på Ebay gjør. En kineser selger sin egen mor om han kan gjøre penger på ho...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om en som krasja med en Touran og ble skadd fordi tidligere eier hadde tuklet med rattairbag slik at den aldri løste ut; bare ment som headz-up dersom man ikke helt vet hva dingsen til 20 dollar på Ebay gjør. En kineser selger sin egen mor om han kan gjøre penger på ho...

Vel, den kommer iallefall ikke ut med en 65535 Error heller som jeg har forstått, slik jeg forstår dingsen ber den kontrolleren om å tømme bitfeilen, ser mange som gjør denne jobben manuelt ved å koble kontrolleren til pc og leser ut alle verdiene i hex, skriver over feilen og laster verdiene tilbake i kontrolleren, hadde originalt tenkt å sende min kontroller til UK for en slik jobb men ingen av de to selskapene jeg sendte mail til svarte 😟😟

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er delenr på styre enheten din? Har akkurat demontert hele airbag surret fra en s4 b5 98 mod. Hele greia blir ditt for 1000 kr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, har den i garasjen, pendler ofte inn til Oslo også :-)

Hadde vært fint å få prøvd ut dette! Jeg sender deg en PM :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er delenr på styre enheten din? Har akkurat demontert hele airbag surret fra en s4 b5 98 mod. Hele greia blir ditt for 1000 kr

Delenummeret er 8A0 959 655 C det ligger bilde av boksen i første post.

Interessant, mye mulig jeg kan få bruk for dette hvis delene du har stemmer overens med min boks. Jeg tar kontakt med deg hvis det blir aktuelt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er airbaglampa borte takket være hjelp fra Eirik Zakariassen og hans boks fra ebay! :) Jeg slo på tenningen med boksen tilkoblet diagnosekontakten, holdt knappen inne i 2 sekunder, da hørte jeg noen små klikk fra dashbordet (fra styreenheten) og lampa ble borte. Bilen er nå EU godkjent, og jeg er strålende fornøyd!

Takk for hjelpen! :) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for å bruke tråden din her, men hadde samme lys og feilmelding på min 95´ rs2, etter å hatt av ratt og airbag for å bytte noen pærer i instrumentet. fikk fjernet airbaglampen med vagcom, men har fortsatt denne feilmelding 65535. Denne boksen her vil sikkert få vekk den siste feilmeldingen og da kanskje :)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.