Anbefalte innlegg

Lurer litt på div ang chips i en ecu som sto i en bil jeg har kjøpt.. Kort fortalt..:Jon kjøper s4,selger sier bilen er chippet (muligens mtm 303) og montert sprekere WG fjær og sender med orginal ecu. Jon betaler,og kjører fornøyd hjem. Jon tenker at dette går ikke spesielt bra,kansje omtrent orginal,men belaster ikke bilen så mye hjemover. Vil liksom gå sakene litt mer nøye etter i sømmene før teppet får smake så mye pedal.

 

Jon kommer seg hjem,og begynner å se litt mere på sakene,og finner litt ymse små feil.. her kan nevnes bla feil montert resirk,og når resirk ble undersøkt,lekk resirk. Resirk byttet. Får alt for høyt ladetrykk,så WG fjær erstattes med orginalt og ecu byttes til orginal. Greit å starte på 0,liksom.

 

Ingen feil koder på noen av ecu,annet en memory feil på den chippa ecu'. Kjører ca ei uke orginalt,med snitt bensin forbruk på ca 0,9-10,altså ganske normalt. Målt grunntrykk 0,6bar,lade trykk med n75 0,8bar.

 

Monterer tilbake chippet ecu,med org WG fjær,ladetrykk da ca 1,2 bar,syntes bilen trekker greit,men mangler noe i mellom registeret,og bilen bruker 1,6-2.0l på mila,finner lekkasje i T stykket under innsuget. Lager mitt eget T stykke over 1veis ventilen. Etter det blir det mere liv i mellom register,naturlig nok,og forbruket synker noe men fortsatt rundt 1.5-6 på mila. Legger og merke til at det lukter litt mere bensin av eksosen med chippa ecu vs orginal. Kjører slik som dette i ca 2 uker.

Kobler opp vag com å sjekker lamda faktor og den ligger på tomgang rundt 1.000 på begge ecu. Veksler mellom 0.980-1.080 ish ca.. holder seg der selv om jeg gasser litt. Lamda faktor på 1.000 tilsvarer afr på 14,2?? Bilen fikk ny lamda til PKK i januar/februar en gang..

 

Jeg monterte inn org ecu igår,skal sjekke forbruket litt igjen over noen dager nå. Jeg åpnet chippa ecu for å se om jeg kunne identifisere chipsene,men der stod det lite (spm stilt i chip identifikasjons tråden) men oppdager at den ene chippen sitter litt på halv 12,og ikke spes hardt.. det er loddet inn sokler...

dro forsiktig i den,og den spratt rett opp.. da ser jeg at 2 av pinnene er på ene sia er bøyd. Titta ikke så hardt på den FØR jeg dro ut chipen,bare så at den satt dårlig på den siden. Boost chippen satt godt. Ser og litt sketsji ut den loddinga som er gjort.. ser værre ut på bilder enn i virkeligheten... men allikevel..

 

Hva er konsekvensene av dette? Vil bilen kunne gå omtrent som den skal men dårlig kontakt/ingen kontakt på noen eller flere av pinnene??

Sitter og en kort under den chippen,og det var igrunn det kortet som satt dårlig,selve chippen satt godt/loddet i det kortet.. hva er det kortet under chippen der?

 

Legger ved litt bilder av greiene,sef etter av jeg retta pinnene,og trykket chippen på plass igjen....

 

IMG_9175.jpg

 

D44C75A5-C772-4D39-8DDE-F71D3CF9EEF2.jpg

 

6364E72C-E510-4226-A3ED-B166484D4EBB.jpg

 

FE336A8C-7E31-4175-AFB9-5DBF213B5C73.jpg

 

Ser ut som der er brudd her,men bare ripe i coatinga..det kan jeg sef måle..

F1E96999-FEF7-4D02-8241-5804B13C26DE.jpg

 

F59F541B-9AF6-42E8-ACAE-6F73048EED47.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde nok ikke gjort noe å gått over alle loddepunktene på nytt ihvertfall.

Vedr. smalbånd så vet jeg av egen erfaring at hvis bilen går fett så soter den fort igjen og ender opp med å gi statisk 1 i lambda, dette er ikke innenfor hva ecu tolker som feilkode, men det har likevel en del å si, som de tydelig gjør på forbruket ditt.

 

Hvis du vil kan du låne bredbåndslambda av meg og sniffer til å sette i eksospotta (jeg mener jeg har den liggende fortsatt), hvis ikke du vil kjøpe deg en adapter på biltema og borre inn et hull til i downpipen for å montere den der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice,Chris William! Jeg har tenkt å rett og slett kjøpe meg BBL,og montere inn permanent faktisk.. jeg veit ikke hvor lang tid smalbånd lambdaen ville brukt på å sote ned,men gikk bare med den chippa hjernen i ca 2 uker.. stortsett pendla til Tønsberg på jobb.. men helt klart gått for fett,bent lå bak meg ut fra Statoil Kopstad og han sa det røyk svart når jeg ga på ut fra rundkjøringa. Ga ikke veldig mye gass,kun normal fartsøkning. Men da hadde jeg også iallefall en trykk/vacuum lekkasje,så tenkte kansje det var derfor..

 

Når jeg ser på lamda factor i vag com så virker det som den regulerer!? Veksler gfanske kjapt mellom ca 0,980-1,080.. tenkte kansje at var den tett ville det bare stå 1? Men det virker fornuftig at lambda ikke regulerer.. har målt ECT også.. motoren var ca 40° og ECT viste ca 800ohm.. skal måle engang til når motoren er litt kaldere.. ca 20° så skal vel ECT vise ca 2400ohm om jeg ikke tar feil?

Setter stor pris på litt tanker og ideer her!:)

 

motoren går forøvrig veldig pent,men syntes kansje den er litt små dau spesielt i mellom registeret fortsatt.. veit ikke om det kan være ett hint..

Har tenkt litt på n75,og for det er ikke alltid jeg ser 1,8barA i displayet heller. Jeg syntes å huske 1.8barA kom relativt kjapt orginalt,men her virker trykket litt tamt.. må holde gassen inne enstund før jeg ser trykk noe særlig over 1,6barA..

 

Målte og bensin forbruk nå,fulltank og kjørte 12,5 mil og fyllte 15,5 liter. Dette var bestemor Olga til kirken kjøring mellom holmestrand og sykehuset i Tønsberg.. syntes kansje det var litt høyt med tanke på hvor pent jeg kjørte,men ikke helt tullete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kliss ny lambda kan fint sote igjen på få timer. Stort sett kommer den til live igjen når blandingen er mer fornuftig og litt aktiv kjøring, andre ganger forblir den død. Det som er værst er at bilen går som en dass når smalbånd slutter å fungere. I de tilfellene er det bedre å nappe ut lambdasignalet til ecu, enn å kjøre med en nedsota sensor har jeg funnet ut. (ikke dra ut 2-pins kontakten, ellers er du sikker på at den dør)

 

Jeg er veldig glad i å kjøre MBC og bare la N75 henge elektrisk tilkoblet, hehe.

 

 

Her er skalaen for CLT-sensoren:

 

cooltmp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er høyrefoten din Jon : smil :

 

Det kan være at ECU med chip har en "feil", f.eks. en chip som skal ha 300kpa MAP, mens det er original 250kpa MAP i ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka plugger,og de har fin farge nå iallefall.. kan jo skru ut lambda å se hvordan den ser ut. Fullt mulig at den ikke er helt frisk,ser på pluggene at den brenner litt olje også.. det er heller ikke helt sundt for lambda..har kjøpt ventilstamme pakninger.. venter med BBL til de er bytta...hehe..: rolleyes men bruker ikke så mye..

Der var grafen til temp sensoren,ja! Da virker jo ikke 800ish Ohm så feil på ca 40-50° skal måle på ca 20° og igjen 90° så ser jeg mere helheten.

 

Har tenkt å kjøre MBC jeg og .. n75 regulerer ofte noe rart. Med pedalen i teppet,når burde jeg se 1.8barA? Mener å huske fra gamle dager at trykket kom ganske kjapt opp i 0.8bar orginalt? Er det greit med Biltema/eBay MBC? Jeg skal ikke pushe masse hk her,kun litt hyggelig husmor trim..dette er en bil som har overlevd og fremstår som ganske godt holdt,og siden hele å pene s4 ikke akkurat vokser på trær så vil jeg gjærne ta litt vare på detta gamle jærnet..

tanken er en litt hyggelig turbo,enten en 7200,eller en oppgradert 7000 slik jeg har sett Vidar selger,040 i tanken og dyser med en chip til ca 300hk. Såpass fortjener en gammel sliter.. bilen og forøvrig..: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er høyrefoten din Jon : smil :

 

Det kan være at ECU med chip har en "feil", f.eks. en chip som skal ha 300kpa MAP, mens det er original 250kpa MAP i ECU.

 

Høyrefoten min har vøri tyngere før!: smil : ja chippen virker ikke helt frisk! Men ville en for liten map sensor ha noe å si på bensin forbruk uten at høyre pedalen blir brukt? Dette forbruket på nesten 2 l på mila ble jo målt på trur retur holmestrand Tønsberg på cruisecontrol!? Hadde jo knapt nok ladetrykk! Og hvis en eller fler pinner på bensin/tennings chippen hadde dårlig/ikke kontakt,ville bilen ha gått? Den chippen satt på skrå,og 2 av pinnene var bøyd..

 

Noen formening om hva slags chipper som står i den ecu'n?? Vanskelig å si kansje.. veit ikke om alle tenning/fuel chipper har sånn scrambler under seg,eller hva nå det heter.. men leste ett sted at det var noe MTM brukte så det skulle bli vanskelig å kopiere chippen.. der sto det også å gamle MTM stage 1 brukte orginal map sensor.. seinere ble stage 1 300kpa.. detta veit vel du mer om enn meg..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje liker verken sbl eller bbl, men dette vet du allerede.

 

ebay mbc fungerer fint det, Cato og jeg har god erfaring med NXS: 250351879892

 

Hvis du har 250kpa-sensor og den tror den får verdier ifra 300kpa så utgjør det jo 20% feil, dette kan være nok til at den opererer i delgass-område i mappet når du er ute og cruiser. Men det blir litt synsing også. 2l/mil hørtes jo voldsomt ut.

 

Antar du allerede har kontrollert alle former for vakuum og trykklekkasjer som også kan være med på å tulle? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for link! Kjøper bare den. Mye som tuller/har tulla.. kjøpte bilen med resirk feil montert og sef var den lekk i alle ender,(bytta til alu resirk) og 100% sprekk i T slangen under innsuget over 1 veis ventilen.. (modda ett stort T-stykke i bronse) lurte ikke på om det var lekkasje...: smil : ellers er alle slanger bytta til silikon,så utifrå det er det vel ca 800hk..: haha :

men bilen har oppfører seg egentlig veldig pent hele tiden ikke fusket noe særlig,eller jukket rundt.. helt smooth. Klart bilen protesterte jo litt med chip og super stiv WGF på full pøs,og uten super stiv WGF så føles den bare litt sluggish i mellom registeret.. både med og uten chip.. trykket økes i instrumentet,men syntes ikke bilen reagerer på det. F.eks 80 km/t opp tomsbakken,så gir jeg gass ca midt i bakken,og turbo trykket øker,men ikke farta noe særlig.. (både org ecu og chippa ecu)

 

Det er jo også en ting,for tror ikke kjøre computeren er helt på nett,heller.. selv nå som alt er orginalt.. cruise control på E18 så viser den lett 2,2l på mila,(orginal ecu)men tank fylling viser da at den i virkeligheten bare bruker 1.24l på mila.

Men derimot antall liter brukt på turen viser den at det har gått 3l fra sykehuset i tbg,til døra hjemme. Mener det er ca 2,7-8 mil..

 

Var en som peip noe om at han hadde chip til 250kpa liggende,så tenkte å prøve det.. på sikt bytte til 300/350kpa sensor,kansje.. hadde jo vært hyggelig å få litt skyv,iallefall.. neste blir å montere MBC så n75 trøbbel kan elemineres.

så skal lodde over loddepunktene til soklene i chip ecu,og måle litt kretser.

Men greit å få den til å gå som den skal orginalt FØR jeg begynner å rote med chipper,osv..

Eneste feilkoden på hele bilen er bremselys bryter og en temp sensor til klima'n.. er vel den blå sensoren i plast stykket på vannslangen mellom motor og torpedovegg..

 

Ventilstamme pakninger blir bytta så fort jeg får en kveld i Fjøsé uten en eller annen som skal bare ha tilpassa no glassfiber,lakkert no forskjermer eller bytta no hjullager løper i beina mine..hehe : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener NXS MBC kommer med 3/16" (5mm) tilkoblinger, mens det er 8mm? på N75.

Før kunne man kjøpe den med f.eks. 5/16" tilkoblinger....bare å spørre selger om det fortsatt er mulig, så slipper du å bytte selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener NXS MBC kommer med 3/16" (5mm) tilkoblinger, mens det er 8mm? på N75.

Før kunne man kjøpe den med f.eks. 5/16" tilkoblinger....bare å spørre selger om det fortsatt er mulig, så slipper du å bytte selv.

 

Godt tips! Vet du hva f.eks Biltema sin kommer med? Står ikke noe om strl på nipplene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.