Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti noe lignende ??

Her merket at han var litt kranglete i få i gir noen ganger.

Nu får æ kun inn reversen. Ingen andre gir.

Når æ prøve litt med makt, virker det som at bilen vil gå fremover, selv med clutchen i bånn !!

Clutch har ikke sluret heller.

Får justert nokka på clutchen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har orginal type wire,er det justering nede ved clutch armen.. men har du det,kan det være en ide å sjekke selve wire'n siden den kan flise seg opp,og være på vei til å ryke.. da blir den litt lengre før den ryker.. Ellers finnes en type wire fra nyere golf som er selv justerende den kan gå istykker innvendig i selvjusterings mekanismen. Org wire justering har en hvit skive med gjenger i nede ved girkassa,selv justerende har gjerne en sort trekkspill mansjett over justeringa.. tar en del mer plass,så du ser lett forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo hatt noen mk1 opp gjennom tiden, men har aldri opplevd dette

Joda, er org vaier.

 

Hvordan er framgangsmåten ?? Er det bare å bynne å skru på den hvite justeringa ?? Trenger æ å løsne noe føtst, elle legge press på armen ??

Husker ikke helt i farta korsen clutchen skal justeres.

Selv om æ har bytta noen.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm.....har letet litt på nett etter clutchset.

Finner alt ifra 180 til 210mm clutch !!

 

Bilen er en Caddy 1987 1,6d. Noen som vet hvilken æ trenger ??

Trodde det sku være 180mm, men det popper mest 210mm opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å skru på justeringa,ja.. du skal ha ca 10mm slakk på utløser armen opp og ned.

Jeg mener diesel hadde 210mm clutch,ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når armen er justert rett, skal den ikke da stå vannrett med girkassa ??

Slik den står nu, vannrett, går armen ca 45mm opp om man trør inn clutchen.

Hvor mye skal den gå opp om alt er ok ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plasthylsa, der justerskruven er montert, er knekt. Tror kanskje det er det som gjør at jeg ikke får inn gir.

Har "testa" clutchen. Satt bilen i første gir (den girer når motoren er av), trødde på bremsa og gasset samtidig. Kvelte motoren. Den slura ikke heller.

Men bilen vil gå fremover når jeg starter i første. Må bremse for å holde igjen den.

 

Blir å bytte clutchvaieren. Hadde en i reserve som skal være hel.

Men, husker ikke prosedyren hvordan man justerte clutchen. Og hvordan armen skal stå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må vaier byttes,ja! Armen skal bare ha ca 1cm frivandring før den stopper.. så du skrur på justerings skruen til du har 1cm vandring.(løftes bare med fingeren til armen stopper/begynner å aktivere clutch. Ikke noe prosedyre utover det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal testes i morra. Takker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man ikke har ny wire for hånda kan man erstatte hylsa med en passende pipe. Jeg foretok en grøftefix på Rudskogen på vinter-Golfen i 2010 som varte livet ut for den. Beholdt den store plastskiva i bunnen, satte inn ei 17-pipe med passende skive på toppen og helga var reddet. Faktisk var det så vellykket at det hadde holdt den dag i dag. Var like bra da jeg plukket ned bilen i fjor høst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka i fan !! Må æ av med clutchpedalen for å få på clutchvaieren ??

Syns det blir for liten plass mellom karosseri og pedal på baksiden !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt. Må skuve justeringsplastskuven helt ut, for å få pedaltrykk. Med den deler fortsatt ikke clutchen.: rolleyes

Med en gang jeg prøver å sette den i gir når motoren er i gang, går bilen forover. Selv om æ ikke klarer å sette inn giret.

 

IMG_20170527_102137.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass! Det er noe overkant! Hvor mye frigang på armen har du nå da? Høyden på armen ser jo igrunn kansje litt høy ut? Er det noe ulyder? Utløser lageret sitter bak endelokket ytterst på girkassa.. mulig det kan ha skjedd noe med trykkplata/fjærene som utløser pinnen treffer inni clutchen? Men det er ikke noe jeg føler skjer så ofte.. evt kan du sammenligne lengden på de to vaierene og se om det er noe lengde forskjell,men syntes liksom armen står litt langt opp.. kan gå ut å ta ett bilde på einseren min,og se hvor den står på min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert det står så gæli på din.. ser omtrent ut som her:

IMG_6264.jpg

 

OBS dette bildet er opp ned! Men fra toppen av utløser armen til vaier festet måler jeg 11,9cm og har 8mm frigang.

IMG_6265.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal måle dette på min.

Ingen ulyder nei. Reversen går i. Men billen bynner å gå med en gang. Må holdes med bremsa.

Ikke no sluring fra clutchen. Klarer å kvele motoren, har prøvd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 9cm fra toppen på armen til undersiden vaierfeste. Ca 6-8mm frigang

Kan det har skjedd noe med stagene under bilen ?? Siden æ ikke får inn girene, eller om æ starte i gir, så får æ ikke koblet ut.

 

Tror æ har en gammel clutch liggende. må vel ut med kassa for å prøve....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stagene dine virker siden du faktisk får den i gir. Du har problemer med at clutch ikke frir,så feilen ligger mellom pedal og clutch plata inni clutchen.. utløser armen som vaier henger på,trykker på ett lite lager helt ytterst i girkassa,som igjen skyver inn 2 pinner med ett mellom stykke som går igjennom inngående Aksel inni kassa,og treffer ei plate som sitter i trykkplata inni clutch.. så frir ikke clutch,ligger feilen ett sted imellom der.. kan jo og være clutch lameller som har gått i oppløsning,til fjører på trykkplata som har gått fillefyken. Evt og pinnen som treffer utløser plata som har slitt hull/vekk den lille knoppen den skal gå mot.

 

De målene du har her,tilsier jo alt alt er vel mellom pedal og utløser armen iallefall. Fått noen til å tråkke på clutch peladen og sett hva utløser armen gjør? Hvor langt opp den går? Så ikke det er noe galt med selve pedalen,mener jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Armen går ca 45mm opp.

Har en til 4-trins kasse med clutch liggende. tror æ skal bytte clutchen derifra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det skal være riktig.. da ligger nok problemet dypere,antagelig! Dessverre.. tenk på det sånn..: detter er en fantastisk mulighet til å få noen nye deler på bilen min!!;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.