Girkasseproblemer Golf 3 TDK

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og trillet på lørdag da jeg skulle ta en rask forbikjøring... kicket Dieseldyret ned i 3. gir (fra 4) og raste forbi en mopped (HIHI). Da jeg skulle slenge meg tilbake til comfortgiret (nr 4) så satte girstanga fast (!!!). Jeg dro det jeg maktet og da smatt den ellegant ut.. Schnålt tenkte jeg og fartet videre på den smale veien jeg kjørte på. Etter noen hundre meter var det tid for å gire ned igjen, og jeg skulle sette den i 3 igjen. Da hylte Dieseldyret KNUSE KNASKE SVIIIKE HYYYYL (dette er da samme lyden som når man glemmer å trøkke inn klutchen før man skal slenge bilen i gir. Og lyden varte i ca 1 sek). Jeg ble litt skremt og testet litt giring, og denne lyden kom igjen når jeg skiftet til 3 (fra 2 eller 4) til 4 (fra 3 eller 5), men ikke når jeg slenger den i 1, 2 eller 5. Jeg har fått 2 tips i løpet av helgen. Det ene er lite olje på kassa (bare 1,2 og 5 tannhjulene blir smurt), det høres litt rart ut, men clutchen ble byttet for 2 mnd siden så det kan jo hende de mistet litt olje da... Det andre tipset er at sync-ringene er gåen.. I siste fall er det girkassebytte... Noen som har noen tanker om dette? Vil en Girkasse fra en Golf2 1.6 TDK passe til min 1,9 TDK motor? Kan det være noe annet som er galt? Noen som har noen lure svar her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

virker som Synk ringen til tredje giret ditt er utslitt ja, det normale på Mk3 er jo problemer med andre giret, jeg har selv skraping på andre giret ved hurtig girskifte på kaldmotor. dette med andre giret er nesten ikke til å unslippe, mange som har dette på sine kasser, og viss kassa behandles fint å ikke "rævkjøres" på kald motor så klarer den seg fint lenge, når det gjelder tredje giret ditt så tror jeg dette er ett litt mer seriøst problem, og bytte av synk ringene burde være aktuelt, evt. kjøpe ny kasse.

 

men det er jo billigere å bytte olje i kassa enn å skaffe ny kasse, så det er kanskje ikke så dumt å prøve den billigeste løsningen først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom lokale vag forhandleren i dag... Kassa er gåen (sync-ringene) så jeg må ha meg en ny en? Noen som vet hvor jeg får tak i en slik en? Eventuelt; er det noen som har en de vil selge meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.