Bremsebombe eller servopumpe ødelagt til Audi RS2

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer litt nå på hva som skjer med bilen.

Det som er skjer er følgende :

 

1. Bremsevarsel kommer opp i display i bilen.

2. Når bilen står å går på tomgang ( 800 rpm ) får jeg ikke svingt til frem og tilbake. Altså servo pumpa gir ingen hjelp.

3. Ruser jeg bilen opp til 1200 rpm eller høyere får jeg hjelp fra servopumpa og svinge frem og tilbake går greit, selv om jeg hører at det er noe.

 

Er dette mest sannsynlig "bomba" eller servo pumpa som er ødelagt ?

 

Noen som har forslag ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tyde på for lavt trykk i servosystemet, bomba har som funksjon og opprettholde trykk når servopumpa ikke går for å beholde bremsekraft. Klart den vil hjelpe til noe under gang for å utgjevne trykk men ikke som hovedfunksjon å holde trykket oppe.

 

Før man fordømmer pumpen, har du byttet væske? Hvis ja, var den værre før? Har du også byttet til rett væske?

Hvis man fyller feil væske så spiser dette på pakninger og du vil få intern lekkasje både i pumpe og i tannstang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for tips.

 

Har ikke byttet servo olje eller gjort noe annet. Det ble bare slik etter den har stått i vinter. Driver å sjekker opp ny servopumpe nå, så jeg bytter denne, så vet jeg at den er ny. Heller også på ny olje da. Tenkte å kjøpe olje på Møller så vet jeg at jeg får riktig olje.

Vet ikke helt hvordan servonoumpe jeg skal kjøpe, da det er mye navn der ute. De kjente navnene er dyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kjørt bilen en del eller har den stått lenge?

En RS2 som står mye får dette varslet. Bruk den litt og se om det forsvinner. Det gjør det faktisk ofte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Kjørte opp til våler i helgen og ned igjen på samme dag. Den ble ikke bedre for å si det slik.

Må ruse opp litt på tomgang for å få svingt når bilen står stille. Kjøpte bilen i fjor, men kjørte ikke så mye i fjor, da det ble gjort litt med bilen.

 

Bytter vel bremsbomba samtidig, så vet jeg at alt er i orden :-).

 

Må bare finne ut hvor jeg kan kjøpe ny pumpe uten å bli helt blakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker du rett væske? har du noen lekkasjer i servoslanger eller tannstang? eventuelt prøve å lufte tannstanga:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Væske har vært på bilen siden jeg kjøpte den, så vet ikke om denne er riktig, men antar det. Ser at det er litt svetting på slange som går fra servo pumpe til bremsebomba, men dette er ikke mye. Det er også riktig nivå i beholderen.

Hvordan lufter man tannstanga ? Dette har jeg aldri gjort før, men får det sikkert til :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er væsken svart/mørk brun og ugjennomsiktig, bør du bytte den.

Det er ganske enkelt å få ut det meste men bytter du en gang og så en gang litt senere, er du på rette siden av trygg. Bruk original G002000/G004000M2 eller CHF11S. (Du får nr.2 på Møller som erstatning for nr.1)

 

Jekk opp på begge sider foran, og sett på bukk så hjulene er frie.

Sug ut av reservoaret og drener ut så mye som mulig av den nederste slangen på reservoaret (Ikke ta løs noen høyttrykkslanger) mens bilen står stille med motor av, og fyll opp igjen. (evt. ta ut reservoaret og vask rent, kan være mye gøy nedi der.)

Du kan allerede med motoren av dreie noen ganger frem og tilbake, men all luft får du ut hvis du har motoren på tomgang og dreier fra ende til ende noen ganger. Brems litt også, men det er så høyt trykk på bremsedelen at bobler blir fortrengt og sendt til returen med en gang uansett.

Slangen med svetting (hvis det er fra slangen, da) bør vel byttes, du kan også få krympet på ny slangedel på Tess el.l. Pass på retninger på stusser..

 

Dette er en en-øls jobb, så det bør gå kjempefint! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan lufter man tannstanga ? Dette har jeg aldri gjort før, men får det sikkert til :-)

 

Lufte tannstanga gjør du ved å starte bilen å la den stå på tomgang samtidig som du svinger helt til høyre og holde den der litt, så til venstre og holder den der (pass hele tiden på å ha nok servoolje i beholderen selv om det skal en del til at det blir tomt) og sånn gjør du 2-3 ganger.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.