Kjøpe Audi A6 Allroad 2.7TDI eller 3.0TDI? Mest driftsikkert?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på utkikk etter Audi A6 Allroad. 2009-2011 modell. Pris mellom 200 000kr og 300 000kr. Helst ikkje gått mykje meir enn 100 000km.

Korleis er desse bilane mtp problemer? Veit luftfjæring er utsatt, og kostbart å fikse?

Ang motor, kva er mest driftsikkert, 2.7 eller 3.0?

 

Hadde satt pris på innspill, kva eg må sjå etter/ passe på etc.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97636826&fks=97636826

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95127621&fks=95127621

 

Litt over budsjett:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91375106&fks=91375106

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen har lister nederst på dørene så setter jeg halvliter på rustproblemer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 og 3.0 tdi er ganske like, og veldig lite feil begge to. De begge kan ha dårlige glødeplugger som knekker ved bytte. I facelift er 2.7 tdi'en bedre på forbruk, men min 2006 2.7 tdi bruker like mye eller mer enn 239/240 hk 3.0 tdi'en!

Ville ha kjøpt facelift om du har budsjett til det.

Rust nederst på dørene kan være et problem. Jeg har fått 4 nye dører på garanti.

Ellers er A6 4F kåret til årets bruktbil IGJEN :-) Veldig lite feil på de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samt dyser blir slitte på di før 2009 ca rundt 200.000 km

 

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk for rust i innsteg og kanaler(dører subber i karroseri) + rust bakluke. Manifoldspjeld, gasspjeld og slitt dieselpumpereim er det du kan regne med hvis det ikke er gjort, luftfjæring er veldig bra og ryker bak bare hvis du er uheldig. Lekkasje fra senterdiff er vanlig på de og bør sjekkes opp. Utenom det finnes ingen bedre bil i forhold til prisklasse :)

 

Samt dyser blir slitte på di før 2009 ca rundt 200.000 km

 

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

"Problemet" dysene får etterverdt, kan heldigvis løses med 1500kr i deler og 2-3t jobb :) Slipper ut komp forbi 1-2 dyser samtidig så vil motor tikke og ryke fælt ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,7 og 3.0 tdi er ganske like, og veldig lite feil begge to. De begge kan ha dårlige glødeplugger som knekker ved bytte. I facelift er 2.7 tdi'en bedre på forbruk, men min 2006 2.7 tdi bruker like mye eller mer enn 239/240 hk 3.0 tdi'en!

Ville ha kjøpt facelift om du har budsjett til det.

Rust nederst på dørene kan være et problem. Jeg har fått 4 nye dører på garanti.

Ellers er A6 4F kåret til årets bruktbil IGJEN :-) Veldig lite feil på de

Høyres betryggande ut! Har du link til kåringa? :)

 

 

Samt dyser blir slitte på di før 2009 ca rundt 200.000 km

 

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Kjekt å vite!

 

Sjekk for rust i innsteg og kanaler(dører subber i karroseri) + rust bakluke. Manifoldspjeld, gasspjeld og slitt dieselpumpereim er det du kan regne med hvis det ikke er gjort, luftfjæring er veldig bra og ryker bak bare hvis du er uheldig. Lekkasje fra senterdiff er vanlig på de og bør sjekkes opp. Utenom det finnes ingen bedre bil i forhold til prisklasse :)

 

 

 

"Problemet" dysene får etterverdt, kan heldigvis løses med 1500kr i deler og 2-3t jobb :) Slipper ut komp forbi 1-2 dyser samtidig så vil motor tikke og ryke fælt ved pådrag.

 

Takk for tips!

Vender stadig tilbake til denne, til tross for att den er over budsjett: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91375106&fks=91375106

Den har visstnok byttet kompressor og belger bak. Litt urovekkande mtp at den bare har gått 100 000km?

 

Korleis er automatkassene på desse bilane? Problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automat er bra så lenge olje og filter byttes... En bil med bare 100.000km på telleren er jo et godt utgangspunkt om det ikke er gjort før. Men du dårr jo også den nye modellen med 3l tdi og 4wd for 350.000kr, men ikke allroad da...

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekra;

 

IMG_6054.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene må byttes, så er ikke noen 1500kr jobb. Er innvendig lekkasje i dysene som gjør at diesel lekker ned i sylinder når det ikke skal og dermed kommer diesel i oljen

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene må byttes, så er ikke noen 1500kr jobb. Er innvendig lekkasje i dysene som gjør at diesel lekker ned i sylinder når det ikke skal og dermed kommer diesel i oljen

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Ok.. Har jobbet med de bilene i snart 10år, og aldri hørt eller vært borti det du sier der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Har jobbet med de bilene i snart 10år, og aldri hørt eller vært borti det du sier der :)

Rart det da..... Tilogmed en i klubben som hadde slike problemer... Dysene lakk kom diesel i oljen. Han byttet dyser og alt ble bra. Denne feks.. http://forum.vacn.no/showthread.php?p=3028206

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ny kamkjedestrammer også på 3.0tdi i 2009->?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det blir ein 2.7TDi. Den eg ser på har gått 106 000km, er ein 2008 modell. Korleis kan eg finne ut om luftfjæringa begynnar å bli dårleg? Er skeptisk til luftfjæring, men er ikkje i tvil om att eg vil ha det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det blir ein 2.7TDi. Den eg ser på har gått 106 000km, er ein 2008 modell. Korleis kan eg finne ut om luftfjæringa begynnar å bli dårleg? Er skeptisk til luftfjæring, men er ikkje i tvil om att eg vil ha det..

 

Luftfjæring er jo uten tvil kjekke saker, god kjørekomfort , passe lav og sportslige egenskaper / utseende i dynamic, og kjekt med mulighet for ekstra høyde på dårlige veier :)

Har hatt luft 6-7 år med luft nå, først generasjon 1 allroad og så A6 4 f med luft.

"alle" sier jo at luftfjøringa på 4f er veldig forbedret fra generasjon 1, så det er godt mulig jeg hadde uflaks, men på min 2007 modell gikk første fjæra bak lekk for 2 år siden på 115 000km, neste gikk et år senere....

Når folk sier at luftfjøring er så dårlig holdbarhet pleier jeg bare å svare at det knekker spiralfjører i stål på de fleste biler også ;) forskjellen er at spiralfjørene er billige å bytte...

 

Om du ikke skrur selv, og ikke har lyst til å bruke mye penger på verkstedregninger hadde ivertfall jeg vært skeptisk til luft

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart det da..... Tilogmed en i klubben som hadde slike problemer... Dysene lakk kom diesel i oljen. Han byttet dyser og alt ble bra. Denne feks.. http://forum.vacn.no/showthread.php?p=3028206

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Jeg fikk også samme problem på min A8 3.0tdi.

Kjøpte dyser fra Tyskland, og fikset det selv.

Møller skulle ha rundt 70 tusen for hele pakka. (pluss minus, som de sa).

Dysene kostet meg 6700.- (med sertifikat og 5 års garanti) + ca 3 timers arbeid inklusiv fresing av seter og programmering av dysene. (så der sparte jeg inn ross tech kabelen igjen)

Det står mange plasser på nettet, at dysene begynner å lekke/dryppe mellom 180-220 tusen på disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk også samme problem på min A8 3.0tdi.

Kjøpte dyser fra Tyskland, og fikset det selv.

Møller skulle ha rundt 70 tusen for hele pakka. (pluss minus, som de sa).

Dysene kostet meg 6700.- (med sertifikat og 5 års garanti) + ca 3 timers arbeid inklusiv fresing av seter og programmering av dysene. (så der sparte jeg inn ross tech kabelen igjen)

Det står mange plasser på nettet, at dysene begynner å lekke/dryppe mellom 180-220 tusen på disse motorene.

Kan du si hvor du fikk dysene fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme bil selv, med 2,7 tdi og luftfjæring, og ville absolutt ikke vert luftfjæringen foruten, senket litt med vagcom så kan du gå fra "lav" til "høy" etter behov og slipper å velge enten eller, pleier som oftest å kjøre i auto, da senker den seg mer jo fortere du kjører.

Men har muligens fått en begynnelse på dyseproblemet beskrevet her, enkelte ganger når jeg går av gassen eller på mellomgass i motbakke kan det ryke skjemmende mye grå eksos etter bilen en liten stund, har blitt fortalt at dette kan være dysene som ikke lukker skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.