Audi 80 GTE - bensinlukt + instrumentbelysing

Anbefalte innlegg

En kamerat har kjøpt seg en 86-modell Audi 80 GTE. Her er det et par småting som må gjøres noe med:

 

1. Det lukter bensin inni bilen når det er varmt. Regner med det kan være noe lufting siden tanken ligger inni bilen, men er det noe spesielt som pleier å ryke?

 

2. Lyset på speedometeret virker ikke, trenger ny pære. Hvordan kommer man til der? Samme gjelder ekstrainstrumentene nede i midtkonsollen, 2 av 3 målere er mørke. Hvis noen vet hvordan man tar ut/åpner/fikser lys i knappene til bakrutevarmer, lysbryter og slikt er det også fint.

 

3. Har denne bilen 4x100 eller 4x108 boltsirkel? Den har noen forferdelige felger nå, så det må gjøres noe der, fant vi ut.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kamerat har kjøpt seg en 86-modell Audi 80 GTE. Her er det et par småting som må gjøres noe med:

 

1. Det lukter bensin inni bilen når det er varmt. Regner med det kan være noe lufting siden tanken ligger inni bilen, men er det noe spesielt som pleier å ryke?

 

2. Lyset på speedometeret virker ikke, trenger ny pære. Hvordan kommer man til der? Samme gjelder ekstrainstrumentene nede i midtkonsollen, 2 av 3 målere er mørke. Hvis noen vet hvordan man tar ut/åpner/fikser lys i knappene til bakrutevarmer, lysbryter og slikt er det også fint.

 

3. Har denne bilen 4x100 eller 4x108 boltsirkel? Den har noen forferdelige felger nå, så det må gjøres noe der, fant vi ut.. :P

Er det quattro så har den 4x108 og er det fwd har den 4x100

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

2. Lyset på speedometeret virker ikke, trenger ny pære. Hvordan kommer man til der? Samme gjelder ekstrainstrumentene nede i midtkonsollen, 2 av 3 målere er mørke. Hvis noen vet hvordan man tar ut/åpner/fikser lys i knappene til bakrutevarmer, lysbryter og slikt er det også fint.

 

Det er 2 skruer oppe og 2 skruer nede på den ramma som lysbryter og slikt er på. Ut med dei skruene og løft den litt fram. Deretter tar du tak i det mjuke dekselet som ligger over speedometeret og drar det mot deg, det er festet med 2 "Plugger" som sitter fast i den. Når du da har tatt av den så er det 2 rør på toppen av speddometeret (et på hver side) I enden av hvert rør er det en sokkel som må vries litt rundt for deretter å tas ut. Pærene som sitter inni der er Dasjbord belysningen.

 

Hvordan man skifter lyspærer i dei andre tinga har ej ikke sjekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen vet hvordan man tar ut/åpner/fikser lys i knappene til bakrutevarmer, lysbryter og slikt er det også fint.

 

Brytere må demonteres, nye minipærer må loddes inn. Lite plass til å lodde inn LEDs dessverre, men det kan kanskje gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det quattro så har den 4x108 og er det fwd har den 4x100

 

Bilen har ikke quattro, men mener å huske noe om at det var omtrent på denne tiden Audi gikk over fra 4x100 til 4x108 på Audi 80 med FWD..

 

EDIT: Og nå som jeg fikk studert delekataloger litt er jeg 99% sikker på at denne bilen har 4x100..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har 239 mm bremseskiver så har den 4x100, har den 256 mm bremseskiver så har den 4x108. Det er nesten den eneste sikre måten å kontrollere hvilken boltsirkel den har. Den andre er å sjekke felgene, de originale sådanne. Er det 4x100 så begynner delenummeret på 811, 171, 191 eller noe slikt. Er det 4x108 så begynner delenummeret på 443 eller 853.

 

Tingen er den at Audi plukket fra delehyllen når bilen ble laget. 239-mm bremsene er hentet direkte fra første generasjon A80, eller Passat eller Golf 2 f.eks., som selvfølgelig har 4x100. Når det da var på tide med kraftigere bremser foran så snudde man seg rundt og plukket fra Audi 100-hyllen og fant frem skiver og calipere fra denne bilen, som da hadde 4x108. Disse ble da matchet med tromler eller skiver fra bakenden på 100 for at alle 4 felgene skulle være like. Det fins egentlig ingen annen rasjonell forklaring på hvorfor det er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk en sånn jævli bensinlukt inni min på maken bil og grunnen til det var rett og slett at det var litt rust rundt bensinrøra på bensintanken. Fikk hjelp til og slaglodde dette, da ble det bra! Lekkasjen ble etter at jeg bytta bensinslanger.... : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også bensinlukt i Coupeen min en gang, rett etter at jeg hadde fylt bensin. Problemet den gangen var at jeg ikke hadde skrudd til tanklokket skikkelig. Nå må det nevnes at Coupe har kupe-utluftingen rett over tanklokket, så hvorfor dampen kom inn der, og ikke ble blåst vekk aner jeg ikke. Videre er det også viktig å nevne at sedan har en annen coupe-utlufting enn Coupe har, så det er nok ikke der lukta kommer fra på denne 80en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har 239 mm bremseskiver så har den 4x100, har den 256 mm bremseskiver så har den 4x108. Det er nesten den eneste sikre måten å kontrollere hvilken boltsirkel den har. Den andre er å sjekke felgene, de originale sådanne. Er det 4x100 så begynner delenummeret på 811, 171, 191 eller noe slikt. Er det 4x108 så begynner delenummeret på 443 eller 853.

 

Det er originalfelger på den, og delenummeret begynner på 811, så da er det nok 4x100. Delekatalogen tyder også på det. Nå var det bare å oppdrive et sett greie nok 15" alu-felger til lavpris.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å bytte pærer i ekstrainstrumentene må du ta ut stereoen. På baksiden av instr. er det en slags "U"-formet sak, som du sikkert ser på akte. Skru ut skruene som holder denne fast, da er det bare å dytte instrumentene rett ut. Det er litt trangt å komme til, men jeg vil tro du klarer det greit. Midt på hvert av instrumentene er det en sort sokkel. denne vries 45 grader og trekkes ut. det sitter 1,2V pærer i de.

 

Originalt er det rød instrumentbelysning på dashen. Røde pærer finnes ikke lengre i sortimentet til VW/Audi, så må eventuelt skaffes uoriginalt. Det er pærer av blinklystypen med forholdsvis flat stift.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt er det rød instrumentbelysning på dashen. Røde pærer finnes ikke lengre i sortimentet til VW/Audi, så må eventuelt skaffes uoriginalt. Det er pærer av blinklystypen med forholdsvis flat stift.

 

mvh

EW

 

Det er ikke røde pærer i dashen. Det er en pleksiglass-stav som fungerer som lysleder, og denne staven har rød farge. På enden av denne står pærer av typen w5w (glasspærer) men i en spesiell utførelse med linse på enden, for å konsentrere lyset mot lysstaven. På grunn av dette systemet er det ikke enkelt å endre fargen på instrument-belysningen til f.eks. blått, men det fins måter utenom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke røde pærer i dashen. Det er en pleksiglass-stav som fungerer som lysleder, og denne staven har rød farge. På enden av denne står pærer av typen w5w (glasspærer) men i en spesiell utførelse med linse på enden, for å konsentrere lyset mot lysstaven. På grunn av dette systemet er det ikke enkelt å endre fargen på instrument-belysningen til f.eks. blått, men det fins måter utenom...

 

 

På min coupe gt så var det røde pærer i alle fall. Når jeg endret til vanlige pærer ble også belysningen "gul", i alle fall ikke rød. Synes ikke belysningen på urquattroen er så veldig rød heller, så jeg skal sjekke hvilke pærer som er brukt. Har selvfølgelig tatt vare på de røde ;)

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt være at de brukte røde pærer. Jeg har brukt et instrumenthus uten farge fra tidligere modeller for å skifte til blått lys med LEDs i min bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.