Anbefalte innlegg

Bare litt generelt, hva er normalt ettersom en eldre bil får endel kilometer?

drivaksler med knuter byttes, men hva med girkassen?

 

Hva annet kan fikses for å få en mer tight og fin girsjalting? Er det kun å

få fylt på litt mer girkasseolje og bytte sjalterstaget (som på AAN bilene)?

 

Tenker bare litt høyt, noen tips/råd?

 

 

Kan jo ta med noen scenarioer da.

- bilen kan være litt slitsom å få i 1 gir, da kan man fiske litt fra nøytral

og inn/ut av 2 gir så går det lett i 1 gir igjen.

- en sjelden gang er 2 giret også umulig, så 3 til/fra 4 giret "låser opp"

1 og 2 giret. Begge disse to punktene gjelder ved parkert bil.

- synes det er litt upresis sjalting. Slitte overføringsstag?

- merker det "nøkker" litt i drivlinjen når man triller i litt høyere gir og det er

LAVT turtall. Altså merkes det best ved negativ akselerasjon i liten fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overføringsarm.

Byttet denne på min 90Q og det ble en helt annen kasse. Mye tightere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er den som går fra selve sjalteren og frem? Koster ca 1500kr hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være en enkel jobb med og justere opp det girstaget. Smekk den i revers så bruker du det som utgangspunkt. Så er det bare å sjekke om du finner noe slakk i disse leddene, bytt ut det som behøves. Så er det jo bare og justere staget enten til høyre eller venstre. (Letter å gjøre det enn og skrive fremgangsmåten)

 

Og en annen grunn til at den kan være litt vanskelig og få i førstegir mens du står rolig kan ligge i den lille lageret som sitter på svinghjul, jeg vet ikke hvordan det er med den AAN motoren du nevner men jeg vil tro det at den også har en opplagring i fremkant av utgående aksel fra gikasse, og går det lageret tregt så vil jo akselen følge med og spinne opp drev i girkassen selvom du står rolig. Jeg vet ikke om revers har synkroniseringsringer på den kassen du har, men jeg tipper at den ikke har det? Korriger meg om jeg tar feil. Og hvis den ikke har det, så kan du jo prøve og sette den i revers, og hører du at den har opptelling mens du smekker den i revers så vil jeg tippe at det lageret går tregt og bør byttes. Dette var bare nevnt som ett lite tips, ikke at jeg tror det er det for du har ikke nevnt noe skraping mens du smekker den i gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er den som går fra selve sjalteren og frem? Koster ca 1500kr hos Møller?

 

Ja er vel noe rundt der den ligger på ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var bare nevnt som ett lite tips, ikke at jeg tror det er det for du har ikke nevnt noe skraping mens du smekker den i gir.

Helt iorden det Sigmund, er ikke noe "girkassecrunch" ved bruk nei.

Men det høres litt slingrete ut idet jeg setter bilen i gir og jeg står

parkert f.eks. da man ellers hører lite annen støy.

 

Gammel bil, dyre gleder... : smil :

Uansett er det slike småting som gir en god følelse av bil med 265 000km

såfrent det er på stell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.