Hvordan senke Bensinforbruket på min 1987 100 avant Turbo Quattro

Anbefalte innlegg

Hepp...

Sliter med bensinforbruket om dagen...

Snila er oppe i 1,6 liter på mila, noe som jo er uakseptabelt...

 

Jeg vet at intercooleren lekker luft, så den skal byttes nå...

 

Det tikker i den ene ventilen, kan det hjelpe på bensinforbruket og justere de?

 

Ellers er kassa sliten, men det burde vel ikke ha så mye og si??

 

Hvor lavt kan jeg få den til og gå???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror nesten du sliter litt der, he he. dette er jo ett urgammelt system. Men du kan sjekke dyser, hvordan disse forstøver bensinen og mengde disse gir. luftfilter, hva slags plugger du bruker, og sjekke at alle trykk i bensin systemet er korrekte. system trykk,styre trykk. og en siste ting hvordan "plata" ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel urealistisk å tro at du havner under 0.85 vil jeg tro. Men om intercooleren lekker luft så må du trå ekstra gass for å få effekten du ønsker. Dermed får bilen alt for mye bensin i forhold til luft (for den lekker jo ut) med påfølgende høyt bensinforbruk selvsagt. Tikkende ventiler på disse bilene kan ikke justeres, det er hydrauliske ventilløftere på de som fungerer uten tikk til de blir slitte. Da må de byttes. Jeg tror ikke det er spesielt sannsynlig å minke bensinforbruke på å bytte en normalt litt sliten ventilløfter.

Om kassa di er sliten på den måten at lager "holder igjen" og lager ekstra motstand er det en faktor som påvirker bensinforbruket. Her kan du hente litt om du får ned motstanden i drivverket så mye som mulig. Dette gjelder selvsagt også bakdiffen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg kan komme ned under litern, så jubler jeg uhemmet ;)

 

Er det noen måte og skjekke om kassa holder igjen da?

 

Lagret på oppenget til mellomakselen er også "gåent" det kan jo hende at det har noe med saken og gjøre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får vel ikke sjekket det sånn helt uten videre. Du kan jo prøve å trille sakte og så trykke clutchen for å se om bilen stopper fort. Men bremsene ligger jo uansett an på skivene så jeg vet ikke om den testen blir så pålitelig. Jeg tror ikke det lageret på opphenget har så veldig stor innvirkning at det gjør noe (hvis du tenker på det midt på).

Begynn med luftlekkasjene dine du, inkludert evt vakuumlekkasjer. Bruk litt startgass og sjekk om pakningene rundt dysene er lekke og slanger rundtom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får begynne med IC...

Henter meg det i kveld :)

 

Hva er det som kan gjøre at det lukter bensin i bilen forresten?

Det lukter bensin både inne i bilen og utenfor når jeg fyller full tank...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekk bensintank, eller så har lufteslangen på toppen av tanken hoppet av/blir ledet feil vei.

Hadde samme problem på min 87 100, da var det en gummiovergang mellom tanken og fyllerøret som hadde løsna. Da lukta det hvis jeg fylte over 3/4 full tank samt at det drøp noen dråper under bilen når den stod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEG JUBLER UHEMMET :) :) :)

 

byttet IC i dag samt alle slanger fra turbo til IC...

 

nå bruker den 0,89 på mila...

 

er det noe annet som jeg bør sjekke?

 

Tomgangen har vært ujavn, men det skyldes kanskje lekasjen som var i den gamle IC'n...

 

tar i mot gode ideer med takk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fint at den funket :) er jo hakket bedre enn den du hadde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker god forskjell ja :)

 

Kan det være noen vits og bytte o-ringene rundt dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har også noe samme problem som du har på min UrQ. Er omtrent samme motor som står i disse bilene. Hvor fikk du tak i IC, og hva ga du for den? Sliter med høyt bensinfornbruk og ustabil tomgang selv. Prøvde å justere tenninga, men den reagerer svært sent, samme om jeg justerer på CO-skruen. Så jeg mistenker at det forsvinner litt luft en plass. Opplever også at motoren suger seg full, så jeg ikke får start. Dette skal normalt ikke skje med en insprøytningsmotor.

 

Skal bytte plugger asap, hvilke kjøpte du? Eller hvilke anbefales?

 

Merket du noen forskjell på trekkraften etterpå? min går som en standard 2,3 coupe for øyeblikket :( Må finne ut om noe er feil før jeg begynner å trimme den litt... ;)

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjøpte min IC brukt.

Den er i fra en audi 100 turbo 1989 modell tror jeg...

 

Jeg ville skjekket http://www.bildelsbasen.se og søkt på 1989 til 1991 modellene da de har større IC enn våre modeller og er bolt on (hvertfall hos meg) (gå inn på kyl kategorien og ble deg ned til bunn så finner du IC)

 

prisen varierer fra 500 og oppover.

 

Slange mellom turbo og IC lagde jeg selv: da trengte jeg følgende:

- 1 stk silikonslange bend 90 grader 50mm innvendig til turbo

- 2 stk silikonslange bend 90 grader 70mm innvendig

- 1 stk silikonslangebit 5 cm som passet imellom 50mm og 70mm bend

- 1 stk eksosrør 3" 0,5 meter

- 1 stk rørbit ca 5 cm lang som passer akkurat inni 50mm bendet.

 

Bilen gikk mye bedre og billigere etter dette...

 

Men dagen etter gikk sikkringen til bensinpumpa...

Etter det sliter jeg med at bilen lugger når ladetrykket kommer...

Skal prøve og bytte bensinpumpa nå.

Men om noen har en ide, så si i fra ;)

 

Edit....

Fant feilen til lugginga, pakningene rundt dysene var borte...

Så nye pakninger på dysene var det som måtte til, ikke bensinpumpe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.