Touran 1.9 TDI 2009 1T2 mister gassrespons

Anbefalte innlegg

Under kjøring, gjerne ved pådrag, som ved kjøring/akselerering ut av kryss/ut på ny vei, så kutter motor/gassresponsen.

Slipper jeg gasspedalen helt opp, så responderer motor igjen, i 95% av tilfellene.

 

Dette har vært ganske periodisk, inntil de 2 siste dagene, hvor dette har oppstått flere ganger på korte kjøreturer.

Det skjer som oftest hvor det faktisk er behov for å gi på, slik at det blir gjerne litt farlig om jeg ikke får fart på bilen igjen.

 

Noen som har vært borti dette?

Ikke fått opp noen feilkoder som går på ECU/ECM eller potmeter i gasspedal.

Ingen lamper som lyser. Eller andre ting som kan indikere feil, eller at det lagrer seg feilkoder.

Men jeg mistenker gasspedalen. Men jeg er litt utenfor komfortsonen her.

 

Noen som kan hjelpe?

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at det ikke skjer ved bruk av cruise controll. Og mister jeg gasspådraget, og pedalen ikke responderer, kan jeg hive på cc og gi gass med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som pot.meteret på gasspedalen begynner å svikte.

Her hadde det egentlig vært kjekt å kjørt med en hiddenlogger på, og så studert grafene etterpå, om gasspedalsignal faktisk forsvinner, selv om det er meget nærliggende å tro at det er det som skjer siden du kan aktivere CC og kjøre videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste ut feilkoder igjen i dag med en universal tester på jobben. Kun g450 sensoren som er defekt. Den må jeg bare få bytta. Men jeg er ganske sikker på at dette problemet ligger i pedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vagcom men pc'n er litt ustabil og jeg er ingen kløpper på vagcom, så jeg tør ikke knote for mye rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt langt fra Asker til Fredrikstad, ellers kunne jeg hjulpet deg. Sikkert noen i Oslo og omegn som har mulighet til å hjelpe deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver å bytte nå.

 

Virker hvertfall, men vet ikke om den nye egentlig må kodes.

 

Gammel vs ny

5946a8d058aab0d86ff3cda422a94683.jpg

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjalp ikke å skifte pedal. [emoji53]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig. Dessverre vanskelig å komme med noe konkret da, jeg må nesten feilsøke for å kunne si noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjemme i helgen a? Jeg vurderer en tur til Nordby på fredag kveld/lørdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre, jeg skal et lite stykke opp og forbi Lillestrøm og blir der tom. lørdags kveld.

 

Men du kan jo gjøre noe selv, hvis du vil gjøre et forsøk.

Gå inn på måleblokker under motor og bla deg nedover til du finner pot.meteret for gasspedal (gasspedalposisjon el.) og kjør en liten logg med graf på denne men du kjører. Kjør til problemet oppstår og se hvordan grafen reagerer.

 

Hvis den detter i bunn så vet vi at gasspedalsignal uteblir og du er noen steg lenger på vei.

Feilen kan da isoleres til gasspedalkrets.

 

Hvis den reagerer likt med gasspedal er problem et annet sted og en må kjøre en logg og se hva som faktisk skjer når problemet oppstår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var g450 sensor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.