S4 2.2 Kjølevæske forsvinner, noe hvit røyk.

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et problem med S4'en som jeg ikke blir helt klok på. Det forsvinner kjølevæske, ca 1 liter på 1-2 uker med kjøring hver dag. Synes den ryker litt mer hvitt enn den skal, men jeg har også endel småkjøring, så det kan hende det kommer av det. Når jeg starter den om morgenen, så føler jeg ikke den går på alle sylinderene, men hvis jeg gasser den opp i ca 3000rpm så kommer den. Den oppfører seg helt fint etter dette.

 

Jeg finner heller ikke noe åpenbare plasser det er vått rundtom motorromet, ingenting drypper ned på garasjegulvet heller. Jeg har ikke vann i oljen heller.

 

Noen kloke hoder her som har gode tips? Har hørt før at hvit røyk kan indikere sliten turbo. Føler ikke den går som den skal heller, i kjørekomputeren "lader den" rundt 2 bar ved fult pådrag, regner IKKE med at dette er korrekt :P

 

Tenkte å nevne også: Bilen er ikke chippet, har TFSI coiler, nylig hatt oljeskifte, luftfilter er nytt, bensinpumpe ble byttet på Våler-treffet.

 

Er takknemmelig for svar her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevæske svinn kan jo være iallefall 1 av 3 ting.. turbo,topppakning og lekkasje.. det kan være litt små vanskelig å se en lekkasje med så relativt lite svinn,f.eks hadde jeg det samme problemet men min 93' s4 akkurat nå.. så i utgangspunktet ikke noe vann hverken under bilen eller på blokka,men til slutt så jeg en pittebliten vann pytt inni en krok nederst på blokka,ved girkassa,uten at det var noe spor ellers.. fikk spora den til en sprekk i slangen fra agfterrun pumpa til vannrailen.

 

Tar du opp pluggene og lyser nedi med ei lommelykt,evt inspeksjons kamera,burde kunne se om det ligger noen dråper vann på ett stempel.. noe som indikerer topp pakning. Pluggene vil vel og gi en indikasjon på om motoren brenner vann.. noe av samme fremgangs måte man bruker på å diagnostisere om f.eks turbo eller ventiltetninger er skyld i oljeforbruk. Er pluggene fine,kan du skru ut lambda og se om det er spor etter vann/olje,alt etter hva en leter etter,rett etter turbo. Kombinert med kontroll av slakk i turbin,vil kunne gi gode indikasjoner på tilstand til turbo.

 

 

Ett ladetrykk på 2barA på orginal motor er ikke riktig,og hvis det er reelt,vil nok motoren protestere litt,ja.. Min bil mangler litt effekt,og jeg ser aldri mer enn 1,7barA i displayet. Men motoren går fint.

 

Veit ikke om noe av dette her kan styre deg videre,men med den kunnskapen som florerer i klubben her på disse motorene,vil jeg tro noen andre sikkert kan komme med noen tips og triks!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Kanskje litt dumt spørsmål, kan kjølevæske forsvinne i turboen ?? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Kanskje litt dumt spørsmål, kan kjølevæske forsvinne i turboen ?? :P

 

Kan lekke ja men tvilsomt at det havner i motoren. DA havner det heller utenfor eller i olja.

Ryker det mye hvitt på en ellers varm sommerdag ved oppstart er det bare å brette opp skjorta å bytte toppakning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La merke til en ting idag morges når jeg starte bilen. På/rundt manifold var det noe vått, begynte å ryke litt når bilen gikk. Noen ide hvor dette kan komme fra? :(

 

Se bilder:

IMG_2125.jpg

 

IMG_2127.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.