Motortemperatur med campingvogn og en snert av svidd frostvæskelukt i kupeen

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte med vogna i går og det var rundt 20 varmegrader ute... i en lengere motbakke med vogna bakpå begynte motortemperaturen å bikke litt over 90 grader på nåla og det kom en distinkt lukt av svidd frostvæske i kupeen. Dette vedvarte litt av og på på tur opp motbakkene...

 

I nedoverbakkene skjedde det motsatte... motortemperaturen falt i følge nåla i instrumentpanelet på rundt 80 grader....

 

Nå har jeg kjørt uten vogn en god tur og logga temperaturen med vagcom... kommer ikke over 80 i følge grader i følge vagcom, men står 90 på nåla i panelet.... se vedlagt bilde etter 15 min kjøring:

 

temp.jpg

 

Er det nærliggende å tro at det er temostaten som kødder? Litt usikker med den svidde lukta av frostvæske fra varmeapparatet??

 

Bilen bruker ikke såvidt jeg kan se vann og olja er svart og fin...

 

Har for 1 mnd siden fått ny regreim og vannpumpe.

 

Er en 2005 3BG 1.9 TDI AVF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min Touran 1.9TDI er nåla helt upålitelig/veiledende; dvs den viser 90grader mellom 60 og 100 grader (jeg har en ekstra "meny" i dashbordet som henter olje- og vanntemp fra canbus)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men noe er gærnt uansett, for i mitt eie (hatt bilen i 7 år) har jeg aldri opplevd at jeg har mistet temperatur eller dvs nåla har gått ned i nedoverbakker eller at jeg har fått høyere motortemp når jeg har vogna bakpå (kjørt med vogn i 2 år nå)...

 

G62 sensoren vil vel kaste feilkode hvis den skulle være noe feil på?

 

Edit: oppdaget forøvrig etter regreim og vannpumpe bytte at det var litt for mye frostvæske i ekspansjonstanken (ca 100 ml) som jeg har glemt bort å tappe av så nivået skulle vært 100% der det skal være. Tenkte vel at hvis det var litt luft i systemet ville det vel gå opp i opp. Men har korrigert nivået nå. Det skal vel ikke ha noe å si??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men min bil har alltid gjort slik du beskriver. Trenger ikke kjøre med last en gang. Finner det egentlig ganske naturlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste gangene Jeg har hatt flytende tempnål er når termostaten er defekt,og har kun opplevd det på 2.6 og 2.8.

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

normalt er vel at om du har for mye vann i ekspansjonstanken, så evakurerer den vannet selv. kan jo være derfor du lukter brent kjølevæske. må jo være en plass det lekker da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mulig... eg får bytte termostaten i første runde.. den er vel aldri bytta så par hundrelapper i ny del bør vel være verd et forsøk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ny termostat montert og alles ist gut :)

 

temp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.