Korleis ta best vare på luftfjæring på Audi

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ein A6 C6 2008 modell med original luftfjæring. Har søkt mykje, men blir ikkje noko klokare: korleis skal eg ta best vare på luftfjæringssystemet?

Er det noko form for vedlikehald eg burde utføre? Er det best att den hovedsaklig står i ein "stilling", eller er det bare bra att eg byttar ganske ofte mellom f.eks. dynamic og comfort? Tenker litt ifht kompressor og belger.

Bur i vest-telemark med mykje dårleg veg, så kjøyrer hovedsakleg i comfort, men byttar ofte til dynamic der vegane tillater det : rolleyes

 

Setter pris på innspill.

 

RNAmpl.jpg

 

PpuXsy.jpg

 

HvieZN.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg gjør er å prøve å holde det rent inni hjulhusene og vaske litt rundt belgene. Hele systemet skal være vedlikeholdsfritt så vidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaske hjulhus og belger som Ola sier. Så ta den siste finvasken av belgene på max høyde. Har sett belger på tidlige modeller hvor småstein har gravd seg inn og lagd hull.

Når det er sagt, jeg vasker sjelden mine belger. De allroadene heg har hatt har stort sett fått nye belger, og det ser ut til at Arnott-belgene holder lenge uten trøbbel. Har aldri skiftet ut annet enn orginalbelger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg gjør er å prøve å holde det rent inni hjulhusene og vaske litt rundt belgene. Hele systemet skal være vedlikeholdsfritt så vidt jeg vet.

Takk, då skal eg gjere det!

 

Vaske hjulhus og belger som Ola sier. Så ta den siste finvasken av belgene på max høyde. Har sett belger på tidlige modeller hvor småstein har gravd seg inn og lagd hull.

Når det er sagt, jeg vasker sjelden mine belger. De allroadene heg har hatt har stort sett fått nye belger, og det ser ut til at Arnott-belgene holder lenge uten trøbbel. Har aldri skiftet ut annet enn orginalbelger.

Ingen dum idè å passe på å halde det reint. Du meiner att viss noko må byttast så burde eg kjøpe Arnott-belger?

 

Kva med bruken av luftfjæringa, er det nokon tankar ifht å bytte relativt ofte mellom dynamic og comfort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hopper inn på denne tråden jeg

 

Har litt anderledes bil, Audi Q7 2006 3.0tdiq

 

Sliter ikke man mer dekk om man kjører på dynamic kontra comfort? Eller burde dette gå greit?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en liten ting. Det er tørkestoffet som finnes i kompressoren. Dette skal holde luften tørr, og i teorien så skal luft ved senking gå i retur og ta med seg fukt i filter ut av systemet. Ved lekkasje så går det mer ene veien, og filteret blir mettet med fukt. Dette vil nok kun belaste fordelingsblokken over tid, og ikke selve fjærene. Når det gjelder fjærene så er nok renhold lurt, men de jeg har byttet har rett og slett morknet. Dette på c5, C6 har jo beskyttende strømpe over selve belgen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en liten ting. Det er tørkestoffet som finnes i kompressoren. Dette skal holde luften tørr, og i teorien så skal luft ved senking gå i retur og ta med seg fukt i filter ut av systemet. Ved lekkasje så går det mer ene veien, og filteret blir mettet med fukt. Dette vil nok kun belaste fordelingsblokken over tid, og ikke selve fjærene. Når det gjelder fjærene så er nok renhold lurt, men de jeg har byttet har rett og slett morknet. Dette på c5, C6 har jo beskyttende strømpe over selve belgen.

 

Veldig greit å vite. Er det ein form for filter eg burde bytte?

Så C5en har ikkje strømpe som beskytter sjølve luftbelgen? Kan det vere ein fordel å ta av den strømpa å behandle luftbelgen med ein form for gummi/plastfornyar? Eller har det ingen hensikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filteret er en del av kompressoren, men innholdet kan byttes. Granulater, fåes i løsvekt til bruk i dykkerkompressorer og sikkert annet også. Belgen er fritt eksponert på c5en ja. Beskyttelsen kom nok som en erfaring med disse. Jeg hadde ikke tatt bryet med å demontere på C6en. Fremme er vanskelig tilgjengelig også. Gummi blir sprøtt med tiden, men det merkelige er jo at belger blir brukt på tyngre kjøretøyer og der holder det i åresvis...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.