Drivstofforbruk 2.0TDI Passat

Anbefalte innlegg

Har en passat 2.0tdi DSG som jeg syns har fått merkbart høyere drivstofforbruk...

Ligger på 0,74 pr mil på blandet kjøring, før var jeg alltid under 0,7 liter pr mil.

Lå vell på ca 0,65-0,68. På langkjøring gikk den glatt under 0,6...

Drivstoffpumpe er byttet, egr er rengjort..

Hva ligger andre på i forbruk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mye ut. Har en 08 4motion som bruker 0.65-0.7 på blandet, og 0.53 på langkjøring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er mye, alt for mye... men det var jo i hvilken ende man skulle starte feilsøking

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si min A6 2008 avant 2.0 med automat brukte 0.49 på langkjøring, 0.63 I gjennomsnitt i året på mine 30k km, så tallene dine hørtes veldig høye ut

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja synes tallene et helt hinsides... har aldri før sett at kjøre computeren har gått opp på 4,9 liter pr mil når man gir på litt...

Ser den ligger på mellom 0,8 og 1,0 l/h på tomgang..

Det som er gjort med bilen er å skifta tandempumpe (diesel) samt rengjort EGr da den var helt totalt gjensotet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett partikkelfilter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe som har gitt varsel lys... er vell ingen måte å sjekke det på heller? Eksosen lukter ikke helt normalt så kn jo være det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sjekke hvor mye dritt det er i dfp med diagnoseutstyr

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyt oljenivå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt "oppgraderinga"?

Min Caddy 2.0TDI DSG 4M ligger på 0,70-0,75 på blandet kjøring (jeg har "oppgradert")

Ved by/blandet så ligger den på tett oppunder 0,80, og tom over innimellom.

Landeveiskjøring kan den dette under 0,60 hvis jeg kjører pent.

Skal sies at jeg har litt bredere dekk en org. og jeg har takstativ med kajakkfester og/eller sykkel og skistativ, så jeg får litt ekstra luftmotstand der.

Men syns fortsatt over 0,80 på mila ved by/blandet er i meste laget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljenivå er akkurat der det skal være, bytta olje i går.

Min er ikke av de som skal oppgradere

Noen som har oppskriften på hvordan man sjekker dpf med vcds?

Kjørte 35 mil i dag på E6 sammenhengende og klarte å presse bilen ned i 0,62l/mil... da har jeg null forbikjøringer og har gått 100% inn for å holde forbruket nede..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synest min 2003 Passat 1,9tdi (131hk) 4Motion ligger noe høyt også. Ved pen landeveikjøring klarer jeg ned på ca 0,65. Prøvde å se hvor mye jeg klarte å presse gjennom ved særdeles "inspirert" kjøring på vei med mye bakker og svinger. Klarte å presse gjennom ca 0.95.

Nå vet jeg om 2 grunner til det som kan føre til noe høyt forbruk.

1) Dekka / hjula mine er ikke rette typen hvis en skal spare drivstoff. Forbruket gikk opp etter jeg satte på disse. Er replica RS6 v1 (tunge felger) og 225/40-18 Bridgestone Potenza RE002. Så dekka har nok høy rullemotstand. Skal over på originalfelger igjen (17") og Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Skal bli morro å se hva som skjer da.

2) Har ikke finjustert kammen etter regreim bytte. Regner med dette kan påvirke forbruket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke noe om at dere har gjort dette på den ene eller andre måte:

Enten hidden fra kjørecomputer eller målt fra helt full tank, kjørt ett godt stykke, og så fylt opp til kanten i røret igjen. Tviler på at disse to vil gi helt likt svar, men sikkert innenfor +/- 10 %.

Jeg vet ikke hva som inngår i regnestykket som computeren beregner forbruket på, men siden den beregner et løpende forbruk/mil hele tiden, så er det garantert ikke tanknivået i vertfall.

Minnes at man også kan justere litte grann i computeren vha VCDS, opp eller ned noen %.

Jeg gjetter at fart, gear, gasspådrag, temp ute og i motor, bruk av klima, og kanskje sjåførens kjøremønster er noen av flere parametere som brukes i denne beregningen i computeren.

Noen som vet hva som inngår egentlig?

Som en idiotisk kuriositet fant jeg denne, typisk amerikansk: Calculate-Fuel-Consumption, men den sier egentlig ikke mer enn hva en gjennomsnittlig 4. klassing bør kunne forstå.

miles.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom vell frem til at kjørekomputer viste 0,73 etter 56 mil derav var 36 mil ren langkjøring mens resten var blandet..

Manuell utregning viste 0,66... har prøvd å justere nå med vcds så får vi se om det blir tilnærmet likt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.