1999 S4 2.7 biturbo , går ikke gjennom EU pga for høye avgass

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er den lykkelige eier av en 2,7 biturbo, den er tunet av tidlgere eiere med en AWE kit "460hk"

 

Bestående av Større turbos, større IC, Større Dyser , større maf, oppgradert Eksos, og ny programvare for motronic.

 

Hadde den på EU i våres, og en av feilene var for høye avgasser. men det var marginalt over kravene. Har somlet litt med etpar andreutbedringer , og har lest meg fram til at en god skvett E85 på tanken gjør susen. Så hadde ca 50% e85 på tanken. Bilen gikk fint på denne blandinga selv om jeg hadde regnet med å måtte etterfylle Bensin frem til den gikk reint igjen.

 

Kjørte bilen forsiktig varm og rett inn til ny måling, var med selv denne gangen. Men resultatene var nesten de samme : mad : Lambda fikk vi ikke under 1,07, der kravet er maks 1,03... Og CO ikke under 0,7 der kravet er maks 0,5....

 

Gode råd til hvordan jeg får pynta på dette å hvor jeg skal starte å feilsøke.... Litt kiipt ettersom jeg har somla og bilen nå er såppas over frist at jeg mister vel skiltene i kontrol....

 

 

Hvordan er andres erfaringer med oppgradert 2.7 biturbo ?

 

Kunne godt tenkt meg litt mer spark i bilen. Så litt mer oppgraderinger er på langtidsønskelista, da enten med remap av motronic , eller en Maxecu plug and play. Dere som har det og mappet hos Jonus , hvordan går det med avgass krava ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med katalysatorer på denne? Er jo to originalt. I tillegg er det særs høy co på denne i utgangspunktet, lurer på om det var co2 på 350 eller der omkring , som er helt absurd i dagens målestokk.. Og jeg vet det kun fordi jeg har beregnet pris på import på disse :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta og sjekk lamda korreksjonen på tomgang.

bør vere +- 1 til 2 på varm motor. Om den korrigere mer en det er det enten feil på bilen eller i mappet.

Selvfølgelig må jo lamdaene vere OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kontroll på S2/RS2 bastarden min for en ukes tid siden, har samme resultater på den. MTM303 chip, high flow katalysator fra i fjor, og gikk gjennom med CO på 0,39 i mai i fjor om jeg husker tallet riktig.

 

Lambda: 1.02 slik at den er innenfor

CO: 0.61 (krav 0,5)

 

Planen før neste forsøk er foreløpig er vask av luftfilter, sjekke plugger, bytte en tempføler, bytte olje og filter før en skikkelig varmkjøring. Vurderer også prøve med litt E85 eller kondensfjerner for å se om det hjelper det lille ekstra.

 

På din ville jeg først sjekket at eksos er tett, se om det er noen feilkoder.

 

Lambda verdi på 1.07 tilsier vel at den går magert.

 

Tar gjerne mot tips til min sak også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæ?? magert ?? det samsvarer vel ikke med høy CO ?? CO er vel uforbrendt, at den går magert er vel bare + i boka på kontroll ?

 

Husker ikke hva måleparameteret hette , men det var ikke noe spesifikk kontroll krav på det men det var vist også en annen måling som viste at den hadde mye uforbrendt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,07 tilsvarer AFR på 15,73 så det er vel noe magert ja.. dårlig lamba? Diagnose er nok et stikkord her. Der får du også se forventet lambda og faktisk lambda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skjønner ikke helt hvorfor den ikke går igjennom fordi den går magrere en hva som er kravet ??

 

Da må det vel være en annen skala verkstedet referer til. Her er etpar printscreen jeg tok nå nettopp,

 

 

Skjermbilde3.JPG

Skjermbilde.JPG

Skjermbilde2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig tennplugg eller coil på sylinder 2?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig tennplugg eller coil på sylinder 2?

 

mulig, heri ikke skrudd ut nr 2 å sjekka den, men skrudde ut en annen plugg som hadde fin farge, den der missfire feilmeldinga har jeg inntrykk av kommer litt innimellom på 2,7 biturbo ??

 

Men fant etpar andre feil, skrukket slange på innsugsiden på ene bypass, og fant at det var dårlig kontakt / ledningsbrudd på luftmasse måler. så får fixe det , så får vi se. men tør ikke håpe for mye:o

Fil 21.07.2017, 17.36.27.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan se ut på pluggen at den går en anelse magert. Jeg har lært at pluggen skal være stratosbrun :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåler og falskluft kan fort øke utslipp, fiks det, bytt plugger og luftfilter og prøv igjen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en kommentar til misfire-feilkoden.

Jeg fikk sporadisk misfire på min, også syl 2, byttet ifra f5dp0r-plugger som sto i (de som turbofemmeren elsker) til de originale som bilen ble levert med (jeg husker ikke hva de het i farta) og etter det har jeg ikke fått noen feilkoder tilbake selv etter flere langturer til over 1000moh og 2 banekjøringshelger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en kommentar til misfire-feilkoden.

Jeg fikk sporadisk misfire på min, også syl 2, byttet ifra f5dp0r-plugger som sto i (de som turbofemmeren elsker) til de originale som bilen ble levert med (jeg husker ikke hva de het i farta) og etter det har jeg ikke fått noen feilkoder tilbake selv etter flere langturer til over 1000moh og 2 banekjøringshelger.

 

Har f5dp0r plugger i min har aldri hatt den koden (hatt 2 sett, 1 år på begge) MEN nå som jeg har byttet til annet map og andre dyser så får jeg opp no activity på begge lambda men den går til intermittet med en gang. har også fusking etter jeg har dratt ut 2 gir (går helt rent) og legger inn 3 (da fusker den).. Skal prøve og bytte plugger til orginal for å se om det er dette som er problemet.. Daniel Mykelbust hadde også problemer med f5dp0r, gikk vekk når han byttet til andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte nå F5DPOR på rs4n min i alle år, bortsett fra når jeg kjøpte en haug F3cs av Roger. Hadde aldri noet problemer med bosch pluggene. Prøvde en gang ut ngk pfr7q, faktisk to sett. Da fikk jeg gassheng og og motor fjusket. Jeg bytta nå plugger 2-3 ganger i året også da...

 

Kjører du maxxecu derimot, må du ha resistor i pluggene, så har brukt ngk bcr8es på den grå. Mindre effekt kan fint bruke varmere(bcr7es)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.