Anbefalte innlegg

Min ABY-motor går varmere enn normalt. Den er overhalt profesjonelt, og har alu-radiator. Vannpumpe fra SKF. Ny temostat (87 C) ble satt inn i dag, uten at det gjorde en forskjell.

 

Motoren går iflg instrumentet på ca 100 grader (med AC på), og litt kjøligere med AC av. på tomgang går den varmere, ca 110 grader. Dette stemmer når man leser ut temperaturen via VEMS.

Noe jeg finner interessant er at selv om motoren går på tomgang på ca 100-105 grader, starter kun kjøleviftetrinn 2. Denne skal slå inn på 92 eller 95 grader, noe som stemmer med at jeg har målt inngående temperatur på radiator til ca 95 grader. Ved den motortemperaturen skulle kjøleviftetrinn tre slått inn.

 

Varmeapparatet fungerer fint, og bilen kaster ikke av seg vann. Temperaturen er ellers stabil, foruten om jeg f.eks kjører ned en lang bakke. Det er ikke olje i kjølevannet, ikke kjølevann i oljen.

 

Kan dette være vannpumpe? Sprukket topp? Toppakning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har sett SKF pumper havarere med svært lav km. sier ikke at dette er feilen her men SKF er ikke så gromt som alle tror.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er tegn på at de havarerer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fungerer varmeapp normalt er vannpumpe ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det fungerer helt fint. Mao bør jeg tenke på topp eller toppakning. Right?

Jeg har notert meg at radiatoren er 95 grader på ene siden og 45 på andre siden. Er det helt normalt? Kan radiatoren ha en defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper thermobryteren nederst i radiatoren er gåen. Ta av kontakta og test begge trinn med en ledningsbit.

En kabel er jord og de to andre er trinn 1 og 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok? Hvordan kan det forklare at motoren ligger på 100-105 grader når jeg kjører i 130-140 kmh på motorvei? Radiatorviften har ingen funksjon da, og viften slår inn ved reell temperatur (målt med infrarødt måleapparat).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok? Hvordan kan det forklare at motoren ligger på 100-105 grader når jeg kjører i 130-140 kmh på motorvei? Radiatorviften har ingen funksjon da, og viften slår inn ved reell temperatur (målt med infrarødt måleapparat).

 

Er du sikker på at du ikke har ei luftlomme et sted? Jeg tenker på varm motor ved tomgang kan ha noe med thermobryteren. Hvis vifta går på ved for høy temp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greia er at det er varmere i motoren enn i radiatoren, uansett om bilen står på tomgang eller jeg kjører i 140 kmh.

Det kan godt være det er en luftlomme, men anlegget på typ44 er jo selvluftende, så luften må komme et sted ifra. Jeg står egentlig igjen med defekt vannpumpe, sprukket topp eller defekt/feilmontert toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greia er at det er varmere i motoren enn i radiatoren, uansett om bilen står på tomgang eller jeg kjører i 140 kmh.

Det kan godt være det er en luftlomme, men anlegget på typ44 er jo selvluftende, så luften må komme et sted ifra. Jeg står egentlig igjen med defekt vannpumpe, sprukket topp eller defekt/feilmontert toppakning.

 

Har du den ekstra elektriske vannpumpa i motorrommet også? Eller har du koblet bort denne?

 

mxpBY6OPYWyu_htKbckJZNA.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er der, men ikke koblet inn. Mao står den i kretsløpet uten å fungere. Har dette noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er der, men ikke koblet inn. Mao står den i kretsløpet uten å fungere. Har dette noe å si?

 

Jeg husker ikke helt, men jeg tror den er koblet paralellt mellom radiatoren og motoren. Den dytter vertfall vann inn i varmeaparatet.

Jeg kommer ikke til å glemme vinteren 2011/2012, for da var denne gåen og skoene mine fraus :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatet fungerer jo knirkefritt. Jeg kan jo alltids forsøke å fjerne den og koble inn en rørstump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er der, men ikke koblet inn. Mao står den i kretsløpet uten å fungere. Har dette noe å si?

 

Den har ingenting å si. Er bare etterkjølingspumpe for turbo'n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var det jeg mente også.

Kan min problematikk være knyttet opp mot radiatoren? Merk at radiatoren er 95 grader på innløp og utløp (på samme side av radiatoren), mens 45 grader i andre enden, der vannet skal snu. Kan det være en lekkasje i skilleveggen mellom innløp og utløp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har normalt trykk i kjølesystemet så kan du utelukke toppakning. Hadde den vært gåen ville du hatt unormalt høyt trykk i systemet, kombinert med eksoslukt.

Hadde sirkulasjonen vært dårlig ville du nok hatt lavere temp i radiator og veldig høy på motor.

 

Syns det er rart du har samme temperatur på inn/utløp, er radiator gammel?

Har du testet termobryteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har har foretatt div målinger med infrarødt måleapparat. Motoren er 102-103 C på vannmanifold (der multitempgiveren sitter, dette stemmer med hva instrumentet i bilen viser), innløp og utløp på radiator er 95 C (på samme side), på andre siden - der vannet skal snu - er radiatoren 45 grader.

Den var helt ny, er helt i aluminium. Ikke noe kina-greier.

 

Jeg har ikke testet termobryteren da denne var ny,men viften cycler på trinn 2, noe som stemmer med en vanntemperatur på 95 grader. Den skal skru seg på ved 95 grader, om jeg ikke husker feil.

 

Kan en sprukket topp eller defekt toppakning gjøre at luft samler seg i toppen, og dermed forårsaker dårlig sirkulasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du foreløpig utelukke radiator tror jeg. Syns det er spesielt med 50 grader i tempforksjell, men samme på inn/ut men.

 

Ja, det kan forårsake varmeproblemer, men da vil du også få økt trykk i kjølesystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen er nå funnet. Radiatoren - som er ny, helt i aluminium - har en produksjonsfeil, som gjør at kjølevæsken lekker forbi skilleveggen som skal skille inn og ut. Dette forklarer de snåle temperaturavlesningene. Mail til produsenten er skrevet, så får jeg ta det derifra. Takk for alle innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.