Anbefalte innlegg

Skal sannsynligvis prøve en 2015 Skoda Superb 2.0tdi 4x4 DSG som har rukket å rulle 260k. Bilen har gått som taxi og har komplett servicehefte. Er det faste intervaller på oljeskift på Haldex og DSG? Noe spesielt man bør se etter? Er vant til biler som har rullet et stykke, men denne er alt for ny til at jeg finner noe særlig om den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er ikke intervallskifte på. DSG er hver 60 000 (For mye etter min mening).

 

Min Passat med haldex har gått 270 000. Jeg skiftet haldexolje for to måneder siden, og olja var nesten helt ren (Aldri byttet før). Ingen krise, men jeg ville nok byttet den allikevel.

 

Longlife (motor) på yrkesbiler pleier å gå fint. Ikke mye "småkjøring" med denne Taxien, skjønner jeg :)

Tror ikke du skal være så redd for denne - Men du burde prøvekjøre bilen, og føle ordentlig på DSGen og hvordan den oppfører seg. Prøv å skifte mellom D, N, R, hvor du kjører noen meter på både D og R. Se om den engasjerer / girer som normalt. Det skal ikke være noe nykking eller "klunk".

Prøv aggressiv akselerasjon, og aggressiv retardasjon. Funker kassa fint da også?

 

Hvis alt føles greit ut, kan du kjøpe den. Jeg anbefaler deg allikevel å få byttet olje på kassen - Som sagt, 60 000km er mye for ei våtclutchkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er ikke intervallskifte på. DSG er hver 60 000 (For mye etter min mening).

 

Min Passat med haldex har gått 270 000. Jeg skiftet haldexolje for to måneder siden, og olja var nesten helt ren (Aldri byttet før). Ingen krise, men jeg ville nok byttet den allikevel.

 

Longlife (motor) på yrkesbiler pleier å gå fint. Ikke mye "småkjøring" med denne Taxien, skjønner jeg :)

Tror ikke du skal være så redd for denne - Men du burde prøvekjøre bilen, og føle ordentlig på DSGen og hvordan den oppfører seg. Prøv å skifte mellom D, N, R, hvor du kjører noen meter på både D og R. Se om den engasjerer / girer som normalt. Det skal ikke være noe nykking eller "klunk".

Prøv aggressiv akselerasjon, og aggressiv retardasjon. Funker kassa fint da også?

 

Hvis alt føles greit ut, kan du kjøpe den. Jeg anbefaler deg allikevel å få byttet olje på kassen - Som sagt, 60 000km er mye for ei våtclutchkasse.

 

Takker for tips! Men hvordan er disse motorene? Er 170HK-utgaven hvis det har noen betydning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg ikke si noe om, dessverre :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vekter man tongangskjøringen til en slik bil? Disse står jo veldig ofte på tomgang. Kan man lese tomgangstimer vha VCDS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville dobbelsjekket infoen angående oljeskift på Haldexen - såvidt jeg vet skal denne byttes. Det står også i serviceheftet på Octavia, Superb og Yeti. Ser feks Yeti 4x4 skal ha vært tredje år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville dobbelsjekket infoen angående oljeskift på Haldexen - såvidt jeg vet skal denne byttes. Det står også i serviceheftet på Octavia, Superb og Yeti. Ser feks Yeti 4x4 skal ha vært tredje år.

 

Skal ikke påberope meg at jeg kan alt. Faktasjekk meg gjerne! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Tiguan 4motion er det Haldex-oljekskift (og ditto DSG-skift) på hver 60.000 - er det ikke det samme på alle tverrstilte med Haldex?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vekter man tongangskjøringen til en slik bil? Disse står jo veldig ofte på tomgang. Kan man lese tomgangstimer vha VCDS?

 

Dette er også en ting jeg har tenkt på. Både EGR og DPF er to ting som vel kan bære preg av taxibruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex olje skal vel byttes ja. Må nyere modeller går det på år og ikke km... jeg byttet olje på 60.000km på min octavia 2015. Men er egentlig hvert tredje år

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg primært ønsker å handle av noen som kan ta A4'en i innbytte, kikker jeg nå på en annen Superb. Denne er 2014-modell L&K med 256k på telleren (også taxi). Tidligere eier hadde kjørt på en stein og skadet motor. Er derfor byttet både motor og kasse til en med ca. 95k på samvittigheten. Foreligger bildedokumentasjon av skade og full dokumentasjon på donorbil (norskreg.). Er byttet frontfanger, panser og div. Er også utført 4-hjulskontroll. Skal se på denne på fredag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.