Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt en gammel A3. God bil, men AC'en funker ikke. Dvs. Det ser ut som alt fungerer utenom at kompressoren starter ikke. Har trykktestet anlegget og det skulle være ok, samme trykk både på lavtrykk og høytrykk siden. (noen som vet hva trykket bør ligge på?)

Prøvde å måle spenningen til innslaget på kompressoren, her får jeg konstant ca 4,8V. Har også sjekket alle sikringer.

Jeg har en mistanke om at det er høytrykk pressostaten som tuller, er det mulig å sjekke denne? Evt bypasse for å sjekke at kompressoren er i orden? Har ikke lyst å bytte kompressor før jeg er 100% sikker på at det er denne som er problemet.

Tips mottas med takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når anlegget ikke går vil trykket på lav- og høytrykksiden utjevnes. Hvordan har du trykktestet anlegget? Har du vakuumtestet anlegget også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble trykktestet av en kuldetekniker på jobb. Litt usikker, men mener at det var ca 5bars trykk. Men vi får ikke kompressoren til å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du i det hele tatt forsøkt å fylle gass på anlegget? Du gir ikke ut mye informasjon :P

Hva med feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å teste om innslaget på kompressor virker "jumper" du bare relesokkelen, da skal det slå inn. (mål selvfølgelig at du har spenning på pin 30)

Hvis du måler 12v og 5v i hhv. styrestrøm og jording til kompressorrele så er det ECU som hindrer innslag.

Da er det en feil et sted, som må fikses.

 

Har du VCDS så sjekk om du har sannsynlig trykk fra pressostaten.

Sjekk samtidig for feilkoder på motor og klima.

Fungerer kjølevifte?

Hvis alt er tilsynelatende iorden så drar du innom et verksted og får fylt på gass. Selv om du har 5bar trykk, kan du fortsatt ha "for lite gass"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvilket rele som er for kompressoren? Har søkt på nettet uten hell... Kjøleviften fungerer.

Han som trykktestet mente at det var gass på anlegget. Har ikke lyst til å fylle gass før jeg vet at kompressoren er i orden.

 

Har ikke tilgang på VCDS, men jeg har en feilkodeleser fra biltema (vag). Denne klarer å lese av en del koder, men når jeg prøver å lese av HVAC stopper den bare opp.

 

Noen som vet om det skal være mulig å presse inn clutchen på kompressoren manuelt? (Når bilen ikke sviver selvfølgelig) kjennes ut som den sitter fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket i Autohidden men jeg finner ikke lokasjon for AC rele. Sjekk i motorrommet, og i sikringsboksen der. De pleier å sitte der.

(du kan prøve å sjekke rele 12 under dashbord, men jeg tror ikke dette er relevant)

Du kan også forsøke å sette spenning rett på kompressor med kontakt av (+ og - selvfølgelig) Hvis det ikke skjer noe er innslaget defekt.

 

Som jeg nevnte, det kan fortsatt være for lite gass til at anlegget skal starte - selv om det er trykk. Noen systemer er mer fintfølende på for lite gass enn andre.

 

Hvis pressostaten er defekt vil ikke innslag slå inn, denne pleier å ligge under motor og ikke under HVAC (men ikke alltid)

Hvis du holder til i Østfold kan jeg hjelpe deg med diagnose.

 

Innslaget skal være mulig å presse inn hvis det sitter løst utenpå reimhjulet, men jeg ville ikke tatt det for god fisk - det er mer korrekt å sette spenning på kompressor og sjekke at det faktisk fungerer den veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket i Autohidden men jeg finner ikke lokasjon for AC rele. Sjekk i motorrommet, og i sikringsboksen der. De pleier å sitte der.

(du kan prøve å sjekke rele 12 under dashbord, men jeg tror ikke dette er relevant)

Du kan også forsøke å sette spenning rett på kompressor med kontakt av (+ og - selvfølgelig) Hvis det ikke skjer noe er innslaget defekt.

 

Som jeg nevnte, det kan fortsatt være for lite gass til at anlegget skal starte - selv om det er trykk. Noen systemer er mer fintfølende på for lite gass enn andre.

 

Hvis pressostaten er defekt vil ikke innslag slå inn, denne pleier å ligge under motor og ikke under HVAC (men ikke alltid)

Hvis du holder til i Østfold kan jeg hjelpe deg med diagnose.

 

Innslaget skal være mulig å presse inn hvis det sitter løst utenpå reimhjulet, men jeg ville ikke tatt det for god fisk - det er mer korrekt å sette spenning på kompressor og sjekke at det faktisk fungerer den veien.

Bor i Rogaland, så det blir nok litt vanskelig. Men ellers takk

 

Jeg prøvde å måle motstanden på innslaget og fant ut at her var det nok brudd. Litt usikker på om det er mulig å bytte denne, eller om det er like greit å bare bytte hele kompressoren?

 

Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å sette spenning på kompressoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det var litt for trangt. Skal gjøre det en annen dag når jeg får heist opp bilen og kommer til fra undersiden

 

Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.