#1 Skrevet August 5, 2017 (endret) Hei, Jeg har fått en utfordring jeg håper noen kan hjelpe meg litt med. Bil Passat Variant 3C5 Passaten har overtid begynt å bli "latere" og latere"og i forrige uke så går bilen i nødmodus når det legges belastning på motoren ved lavt turtall. Det jeg har lagt merke til er at jeg klarer å unngå feilen når jeg kjører på "høyt" turtall selv med henger hengende bak på bilen. Når feilen oppstår går bilen i limpmode, kan starte og stoppe og kjøre videre. Error koden er 00665 - P0299 Turbo/super charger boost sensor (A) Circuit_Control limit not reach Ser flere har samme eller lignende feil mld, jeg har byttet EGR så denne burdevære ok. Har lest litt og lurer på om det kan være defekt vakuum pumpe på wastegaten. Hvordan kan jeg enkelt teste ut dette? Sorry store bilder, men kan klikkes på for letter å se Takke for all hjelp!! Er det denne som er vakuum pumpen?: Feilkode: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 5, 2017 Har du et manometer som kan måle vakuum? Forutsetning er at motor går på tomgang. Plugg på manometeret før kontrollventilen, mål at det er mer enn 0,25 bar undertrykk. Har du ikke vakuum her, har du sannsynligvis en vakuumlekkasje, begynn å let etter sprukne slanger. Plugg det så til etter kontrollventilen og mål undertrykket der. Det bør være ca. det samme, men ikke atmosfærisk trykk. Lag et nytt innlegg med hva du finner ut av, så kan jeg guide deg videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 5, 2017 Har du et manometer som kan måle vakuum? Forutsetning er at motor går på tomgang. Plugg på manometeret før kontrollventilen, mål at det er mer enn 0,25 bar undertrykk. Har du ikke vakuum her, har du sannsynligvis en vakuumlekkasje, begynn å let etter sprukne slanger. Plugg det så til etter kontrollventilen og mål undertrykket der. Det bør være ca. det samme, men ikke atmosfærisk trykk. Lag et nytt innlegg med hva du finner ut av, så kan jeg guide deg videre. Hei Jesper, takk for svar. Har ikke manomenter, men kan se om jeg kan få lånt ett. Har gått over vakuumslangene, kan ikke se om det er noe galt med dem. Ikke at det betyr at de er i orden. Vil jeg kunne se om jeg får hjelp om vakuum pumpa beveger på seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 5, 2017 Det du kan gjøre som en kjapp sjekk er å sette en finger foran, du merker fort om det er noe vakuum. Gjør dette før og etter ventilen og sjekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2017 Det du kan gjøre som en kjapp sjekk er å sette en finger foran, du merker fort om det er noe vakuum. Gjør dette før og etter ventilen og sjekk. Da har jeg testet. Dvs det jeg tester var at jeg hadde vakuum mot pumpa. Fingeren min blir sugd fast til slagen ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 5, 2017 Bra, da vet du at det er vakuum i systemet. Sjekk om vakuumklokka på turboen fungerer ved å suge godt i slangen som går til klokka. Hvis staget beveger på seg fungerer klokka og VNT teknologien som den skal. Hvis staget ikke beveger seg så sitter enten VNT fast eller så lekker det i membranen i klokka. (sjekk staget manuelt ved å dytte/dra inn/ut med hånda for å sjekke om det sitter fast hvis det ikke beveger på seg med undertrykk) Nå; Sjekk om det er vakuum på porten som går fra kontrollventilen og til vakuumklokka på turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 5, 2017 Bra, da vet du at det er vakuum i systemet. Sjekk om vakuumklokka på turboen fungerer ved å suge godt i slangen som går til klokka. Hvis staget beveger på seg fungerer klokka og VNT teknologien som den skal. Hvis staget ikke beveger seg så sitter enten VNT fast eller så lekker det i membranen i klokka. (sjekk staget manuelt ved å dytte/dra inn/ut med hånda for å sjekke om det sitter fast hvis det ikke beveger på seg med undertrykk) Nå; Sjekk om det er vakuum på porten som går fra kontrollventilen og til vakuumklokka på turboen. Litt dumt spørsmål, men klarer jeg å kommer til staget oven ifra? Eller må jeg under bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2017 Litt dumt spørsmål, men klarer jeg å kommer til staget oven ifra? Eller må jeg under bilen? Husker ikke helt plasseringa i hodet, det er trangt, men tror du skal klare det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 5, 2017 Husker ikke helt plasseringa i hodet, det er trangt, men tror du skal klare det Ok, jeg tar en titt i morgen Takk for hjelpen så langt Jesper!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2017 Ok, jeg tar en titt i morgen Takk for hjelpen så langt Jesper!! Post her når du har fått sjekket det ut. Bare hyggelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 6, 2017 Post her når du har fått sjekket det ut.Bare hyggelig Hei, da har jeg fått sjekket litt. Jeg tok av vakuumslangen på aktuatoren og sugde i den, da kan jeg høre at den lekker luft. Det antar jeg den ikke skal. Det andre jeg sjekket var at med en skrutrekker, (er masse greier i veien for at jeg får hendene mine ned der) kan jeg bevege på akslingen som styrer VNT delen på turboen, så den sitter ikke fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 6, 2017 Da vet du hva feilkilden er. Det er jo lov å håpe at det er selve vakuumslangen som lekker, så hvis du har mulighet få sjekket denne evt bare skift den og se om det forandrer seg. Hvis ikke så må nok vakuumklokka skiftes. Jeg er usikker på hvordan dette sitter til på din, om det er mulig å gjøre med turbo i bilen eller om hele greia må ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 6, 2017 Da vet du hva feilkilden er. Det er jo lov å håpe at det er selve vakuumslangen som lekker, så hvis du har mulighet få sjekket denne evt bare skift den og se om det forandrer seg. Hvis ikke så må nok vakuumklokka skiftes. Jeg er usikker på hvordan dette sitter til på din, om det er mulig å gjøre med turbo i bilen eller om hele greia må ut. Hei Jesper, ja du har nok rett i at vakuum kokka må byttes. Sjekket at vakuumslangen var hel. Det var veldig trangt der så usikker på om dette kan gjøres uten å demonterer grenrør m turbo. Skal se litt mer på det men uansett må ny del i hus. Forslag til hvor jeg kan skaffe denne uten om merkeforhandler? Sjekket bildeler.no med de hadde ikke turbo deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 6, 2017 Siden jeg ikke har chassienr. ditt kan jeg ikke garantere at dette er riktig del, men jeg tror dette er korrekt delenr: 03L 198 716 A Hvis det er riktig del har den en pris på ca 2250,- + mva. hos Møller. Har søkt på de andre norske delelevrandørene men finner ikke rep.settet. Mulig du må på eBay for å få tak i dette uorg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 6, 2017 Siden jeg ikke har chassienr. ditt kan jeg ikke garantere at dette er riktig del, men jeg tror dette er korrekt delenr: 03L 198 716 AHvis det er riktig del har den en pris på ca 2250,- + mva. hos Møller. Har søkt på de andre norske delelevrandørene men finner ikke rep.settet. Mulig du må på eBay for å få tak i dette uorg. Hei Jesper, Du jobber ikke for Møller? Jeg har understellsnummeret jeg vet du WVWZZZ3CZAE037246 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 6, 2017 Nei, gjør ikke det men holder mest på med VAG der jeg jobber Sjekket opp, og det stemmer det delenr. jeg ga deg først - 03L 198 716 A Jeg skal forsøke å huske på dette imorgen så skal jeg sjekke deletilgangen våres å se om dette er noe som er å skaffe uorg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 6, 2017 Ah skjønner, du bare viste så hva jeg skulle se etter også tilgang på dele nr Det hadde vært supert. Jeg kikket litt på Ebay og fant denne: http://www.ebay.com/itm/Wastegate-Actuator-Pressure-Sensor-For-Audi-A3-VW-PASSAT-GOLF-JETTA-BEETLE-2-0T-/282584434999?hash=item41cb584937:g:xdMAAOSwbApZda3s&vxp=mtr Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 6, 2017 Hvis du har en formening om jeg må ut med manifoil for å få til å bytte tar jeg gjerne mot tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 6, 2017 Jeg tror nok du skal klare å få skiftet denne mens turbo sitter i bil, men det er nok en knotete jobb. Må nok demontere litt for at du skal få plass. Hvis du ønsker en DIY er det bedre å søke opp en på nettet, det gir deg mye bedre beskrivelse når du kan se bilder enn hva jeg klarer å skrive her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 6, 2017 Jeg tror nok du skal klare å få skiftet denne mens turbo sitter i bil, men det er nok en knotete jobb. Må nok demontere litt for at du skal få plass. Hvis du ønsker en DIY er det bedre å søke opp en på nettet, det gir deg mye bedre beskrivelse når du kan se bilder enn hva jeg klarer å skrive her Hehe, jeg ser den. Har lett litt men finner ikke så mye som gjeler for min motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 6, 2017 Var nede å tittet på min motor (som i bunn og grunn er samme som din) og det er forholdsvis greit å få ut denne i bil. I grove trekk; Ta vekk nødvendige plastslanger/deksler ol. Koble fra el. kontakt. Skru ut de to festeskruene. Løsne staget. Husk å bemerk deg hvordan staget/aksel til VNT står, så du får dette i samme posisjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 6, 2017 Var nede å tittet på min motor (som i bunn og grunn er samme som din) og det er forholdsvis greit å få ut denne i bil. I grove trekk; Ta vekk nødvendige plastslanger/deksler ol. Koble fra el. kontakt. Skru ut de to festeskruene. Løsne staget. Husk å bemerk deg hvordan staget/aksel til VNT står, så du får dette i samme posisjon. Takker Jesper, Jeg har også en A3 med samme turboen, der har jeg ganske mye mindre som står i veien for å komme til. På Passaten er det masse greit på toppen. Skal se litt og ta nen bilder, er usikker på hva jeg kan "lett" ta vekk for å lage plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 4, 2017 Lite oppdatering på denne. Jeg glemte helt å ta bilder mens jeg jobbet med å bytte aktuatoren. Det jeg kan si er at det er svært trangt, men det lar seg gjøre. Bare ta vekk alt av innsug slager osv som står i veien. Kjøpte en slik fastnøkkel med "skralle" og lagde en 90grader bøy på den. Da fikk jeg av mutteren og skrudde de på igjen. Vips filmld borte og bilen går som den skal. Takk for alle tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...