Høyt turtall tomgang, Audi Q3

Anbefalte innlegg

Kjøpte 2012 modell Audi Q3 i mai. 2 liter TDi quattro, 177hk, S-tronic.

Synes turtallet på tomgang er vel høyt, med 1000-1100rpm. Er det unormalt høyt? Synes også den går for lenge i 2 gir før den girer til 3, og nøkker/rykker litt ved giring mellom nevnte gir.

Skal dem være sånn/har det evt noe med omprogrammering å gjøre? (Pga dieselgate..)

 

Tenkt å høre med Møller, men noe sier meg at jeg får mer ærlige svar her;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjennetegn på 23R7 dieselgate (fail)fix'en ja. Når bilen står med høye turtall på tomgang er den igang med regenering av partikkelfilteret. Bilen soter 3-4 ganger mer med ny software. Går du ut av bilen vil du trolig også høre viftene gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viftene går som bare pokker ja, også etter motoren er stoppet, og ikke er driftsvarm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klassisk tegn på regenerering eller forsøk på regenerering. Anbefaler å ta en langtur på motorvei slik at du får opp god temperatur i eksos og DPF så det får brent seg rent. Da vil du slippe å få trøbbel. Alt. ta en tvungen regenerering hvis sotinnholdet er høyt.

Viftene går fordi motorromstemperaturen er blitt høy, noe som skjer ved regenerering.

 

Ang. giringen har jeg ikke noe fornuftig å komme med.

Hvilket turtall girer den opp til 3. hvis du er ekstremt forsiktig med gassen?

Vet at DSG/S-Tronic kasser kan bli vriene hvis en magnetring for ABS sensor er sprekt, men da blir den helt håpløs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke helt turtall nå, men den girer opp ved rundt 4000rpm. Det er ved veldig forsiktig fartsøkning. Ikke alltid den går så høyt, oftest når den er kald/ikke driftsvarm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da minner det faktisk ganske mye om en sprekt magnetring. Kjenner du noen med VCDS eller annet diagnoseutstyr så du kan få sjekket en hiddenlogg/graf på ABS sensorene? Da kan du få sjekket det før du tar kontakt med Møller, selv om jeg definitivt syns du skal prøve å få dette på reklamasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vag-com, men ikke så dreven på det. Men finner ut av det. Da har je noe å gå etter, hjertelig takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

03 ABS -> Measuring Blocks -> Group 01

Kjør rett frem i lav hastighet (-10km/t) og sjekk at alle verdier er like og at ingen dropper ned i hastighet. Kjør de gjerne opp i en graf, da er det lettere å se om en avviker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lager kanskje litt lyd å hvis disse er ødelagte? Har en gnisselyd høyre foran, som kommer i litt hastighet. Kan minne om stein som sitter mot skiva, men finner ingenting. Men takk, prøver med vag com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også oljenivået ditt. Når bilen din holder på slik tyder det på høyt sotinnhold i filter, og mislykkede regen's. Da dumpes det diesel i oljen din som igjen ødelegger motor.

 

Sjekk også med Møller om de har 23R7 "version2" for bilen din; det er sluppet nye varianter av SW underveis.

 

Det med giringen høres også ut som et biprodukt av 23R7; vet ikke om de ønsker å øke motortemp fortest mulig fordi man ikke ønsker å bruke EGR ved kald motor.

 

Dessverre tror jeg du snart opplever limpmode; og behov for ny EGR eller DPF snart. Si ifra hvordan det går!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at det er greit at je har motor/girkasse forsikring:o

Oljenivået ser veldig bra ut, men kommer til å sjekke det oftere nå. Stikke innom Møller på mandag og høre om det finnes no ny versjon til meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.