#1 Skrevet August 31, 2017 var med min mor i går og fikk levert en ny Q7 e-tron. Selger nevnte i en bisetning at om det blir kaldere enn -28grader om vinteren, må bilen være koblet til laderen, ellers kan den ikke starte, da batteripakken må varmes opp før den bruker el-motoren som startermotor klarer ikke finne dette i noen brosjyrer eller håndbøker. Noen som kjenner bedre til dette? Har dieselmotoren ikke egen starter? Den kan jo startes uten strøm på e-tron pakka...eller ligger det en reserve til start? Kobles start/stopp systemet ut i disse kalde termperaturene? ellers risikerer man jo å bli sittende fast midt i kolonna på fjellet om vinteren: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 31, 2017 Hei. Dette stemmer. Gjelder også A3 e-tron. Forbrenningsmotoren har ikke en tradisjonell starter, da det er EL-motoren som fungerer som startmotor. Og selv om batteriet er tomt ifølge instrument er det alltid 25% igjen på batteriet, nettopp for motorstart osv. Se side 106-107 i instruksjonsboken. Dette er for å skåne batteriet i såpass lave utetemperaturer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2017 Altså om batteripakka går at skogen så er også bensinmotoren ute og bilen er ubrukelig? Når Møller tar 11000,- for et vanlig batteri til tradisjonell Q7, hva tar de da for ny batteripakke til etron utgavene?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2017 Altså om batteripakka går at skogen så er også bensinmotoren ute og bilen er ubrukelig? Når Møller tar 11000,- for et vanlig batteri til tradisjonell Q7, hva tar de da for ny batteripakke til etron utgavene?? Ja, forbrenningsmotoren er avhengig av at høyvoltsbatteriet er i orden. Legg på en null til og enda litt mer så har du ett HV-batteri;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 31, 2017 Hei. Dette stemmer. Gjelder også A3 e-tron.Forbrenningsmotoren har ikke en tradisjonell starter, da det er EL-motoren som fungerer som startmotor. Og selv om batteriet er tomt ifølge instrument er det alltid 25% igjen på batteriet, nettopp for motorstart osv. Se side 106-107 i instruksjonsboken. Dette er for å skåne batteriet i såpass lave utetemperaturer Helt sikker på det? Jeg mente Q7 hadde egen starter på 12V systemet(det bekreftes også i ETKA hos meg). På side 107 i instruksjonsbok til Q7 står det at man kan få starthjelp av annen bil. Selgeren hos oss mente at Q7 ikke hadde samme startproblem i kulde som A3. Men vi ble straks litt usikre hele gjengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 31, 2017 Helt sikker på det? Jeg mente Q7 hadde egen starter på 12V systemet(det bekreftes også i ETKA hos meg).På side 107 i instruksjonsbok til Q7 står det at man kan få starthjelp av annen bil. Selgeren hos oss mente at Q7 ikke hadde samme startproblem i kulde som A3. Men vi ble straks litt usikre hele gjengen Du har rett, startmotor finnes i ETKA faktisk. Da er det ikke likt som på A3. Da tror jeg den bruker EL-motor til å starte forbrenningsmotor under kjøring og når den veksler mellom diesel/EL og 12v starter når man står i ro og starter forbrenningsmotoren. Kjennes hvertfall slik ut når man kjører og den fyrer igang dieselmotoren i fart Edit: Utdrag fra selvstudiehefte; "Startgeneratoren C29 (bare 3,0-liters V6 TDI-motor) er bare nødvendig for start av forbrenningsmotoren i elektrisk kjøremodus hvis start av forbrenningsmotoren via elektromotoren vil føre til redusert komfort." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...