Audi Q7 e-tron og lave minsugrader (-28)

Anbefalte innlegg

var med min mor i går og fikk levert en ny Q7 e-tron. Selger nevnte i en bisetning at om det blir kaldere enn -28grader om vinteren, må bilen være koblet til laderen, ellers kan den ikke starte, da batteripakken må varmes opp før den bruker el-motoren som startermotor

 

klarer ikke finne dette i noen brosjyrer eller håndbøker.

 

Noen som kjenner bedre til dette? Har dieselmotoren ikke egen starter? Den kan jo startes uten strøm på e-tron pakka...eller ligger det en reserve til start?

 

Kobles start/stopp systemet ut i disse kalde termperaturene? ellers risikerer man jo å bli sittende fast midt i kolonna på fjellet om vinteren: klø :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Dette stemmer. Gjelder også A3 e-tron.

Forbrenningsmotoren har ikke en tradisjonell starter, da det er EL-motoren som fungerer som startmotor. Og selv om batteriet er tomt ifølge instrument er det alltid 25% igjen på batteriet, nettopp for motorstart osv. Se side 106-107 i instruksjonsboken. Dette er for å skåne batteriet i såpass lave utetemperaturer

 

1234123412435.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså om batteripakka går at skogen så er også bensinmotoren ute og bilen er ubrukelig?

 

Når Møller tar 11000,- for et vanlig batteri til tradisjonell Q7, hva tar de da for ny batteripakke til etron utgavene??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså om batteripakka går at skogen så er også bensinmotoren ute og bilen er ubrukelig?

 

Når Møller tar 11000,- for et vanlig batteri til tradisjonell Q7, hva tar de da for ny batteripakke til etron utgavene??

 

Ja, forbrenningsmotoren er avhengig av at høyvoltsbatteriet er i orden. Legg på en null til og enda litt mer så har du ett HV-batteri;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Dette stemmer. Gjelder også A3 e-tron.

Forbrenningsmotoren har ikke en tradisjonell starter, da det er EL-motoren som fungerer som startmotor. Og selv om batteriet er tomt ifølge instrument er det alltid 25% igjen på batteriet, nettopp for motorstart osv. Se side 106-107 i instruksjonsboken. Dette er for å skåne batteriet i såpass lave utetemperaturer

 

Helt sikker på det? Jeg mente Q7 hadde egen starter på 12V systemet(det bekreftes også i ETKA hos meg).

På side 107 i instruksjonsbok til Q7 står det at man kan få starthjelp av annen bil.

Selgeren hos oss mente at Q7 ikke hadde samme startproblem i kulde som A3. Men vi ble straks litt usikre hele gjengen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på det? Jeg mente Q7 hadde egen starter på 12V systemet(det bekreftes også i ETKA hos meg).

På side 107 i instruksjonsbok til Q7 står det at man kan få starthjelp av annen bil.

Selgeren hos oss mente at Q7 ikke hadde samme startproblem i kulde som A3. Men vi ble straks litt usikre hele gjengen :o

 

Du har rett, startmotor finnes i ETKA faktisk. Da er det ikke likt som på A3. Da tror jeg den bruker EL-motor til å starte forbrenningsmotor under kjøring og når den veksler mellom diesel/EL og 12v starter når man står i ro og starter forbrenningsmotoren. Kjennes hvertfall slik ut når man kjører og den fyrer igang dieselmotoren i fart

 

Edit:

 

Utdrag fra selvstudiehefte;

 

"Startgeneratoren C29 (bare 3,0-liters V6 TDI-motor) er bare

nødvendig for start av forbrenningsmotoren i elektrisk kjøremodus

hvis start av forbrenningsmotoren via elektromotoren vil føre til

redusert komfort."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.