2.5 ake tdi og registerreim - slitasje

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde problemer med vogna her da den fjusket voldsomt og stoppet på tomgang. Misstenker timingen, og så raskt at strammehjulet var ute av posisjon for dieselpumpa. Men det mer skremmende var at registerreima lå inn mot motoren og var slitt på ene siden. Det var også en del støv under dekslene. Mulig ting vil åpenbare seg mer når jeg åpner mer, men noen som har vært borti tilsvarende eller har en ide på hva som kan gjøre dette? Kan f.eks kraftig fortenning medføre dette?

 

IMG_8992[1].jpg

IMG_8993[1].jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kunne det sikkert vært lurt å sjekke alle drev om alt er ok. Du nevner jo strammehjul som er utav posisjon. På en slik måte at dette kan "styre" reg.rem innover mot motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er planen å plukke ned for sjekk. Men strammehjulet for dieselpumpen er en egen reim i tillegg til registerreimen som blir drevet av ene kamhjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Kjenner ikke til den motoren, så tenkte det gikk på samme reim. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått begynt på jobben, men det er nok dieselpumpa som er synderen. Finner feilkode 01376 og 00550. 75ed2a43b1d99bb12e20134a071419c7.jpg

 

Dette er en ake motor, men jeg har en bau pumpe liggende. Noen som vet om disse går om hverandre når man koder den inn på nytt? Forsøkte også å lese av "code" ved å logge inn, deretter adaptaion og ch 50. Dette fikk vagcom til å fryse, men jeg brukte login code 12233, og denne er vel spesifikk fra bil til bil?

 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_III_Injection_Pump_Swapping

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått demontert og blir straks usikker på om feilkodene egentlig stammer fra pumpen.

 

Etter hvert som dekslene ble tatt av, trillet flere og flere metallkuler ut. Det viser seg at ene løpehjulet har havarert og mistet alle kulene! Strammeren har gitt på maksimalt, og dermed unngått motorhavari. Det ser ikke ut at registerreimen har hoppet over tenner eller gitt etter til tross for at den åpenbart har fått juling. Flaks her altså!

 

Men da stusser jeg på om feilkodene faktisk er feil på pumpen, eller om timingen var såpass mye ute å kjøre pga slakke i reim. Jeg kan vel ikke ha kjørt med et kollapset løpehjul over lengre tid? Og videre så er det jo ekstremt liten sannsynlighet for at begge deler skal oppstå samtidig...

 

Men her er det vel bare å bestille opp nytt av alt selv om vannpumpen og strammeren har gått ca 50´km?

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1d9.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1d7.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1d8.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1da.jpg

 

 

 

 

Var greit å få plukket helt ned...

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1db.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a1dc.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho du må bare se å få levert lotto`n. med sånn flaks blir det 7 rette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.