Bytte spiller i Passat 3bg. Null lyd fra ny spiller... Trenger sårt litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Er noen år siden jeg koblet stereo i bil, og bilene var jo noe enklere før. Så for å unngå å kødde noe til i bilen så lurer jeg da på hvor greieste plassen er å hente tenning-strøm? Tenningslås eller sikringsboks?

 

En ting til, deksel på høyre a-stolpe, bare å lirke av? Tenkte å prøve den medfølgende dab- antenna før jeg bytter tak-antenna.

 

Driver å bytter ut MFD'n i Passaten. Kjøpte en 2-din Kenwood spiller (https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/2-din/dpx-7000dab). Får liv i spilleren, dvs den slår seg på/av slik den skal (tenning på = spiller på, nøkkel ut = spiller av). Men er null lyd.

 

Bilradio"spesialisten" mente på at det var 2 stk iso koblinger bak på spilleren. Sa at det er det ikke, så fikk med en adapter som da skulle passe min bil i flg butikken. Det er en vanlig iso til strømmen og så er det vel mini-iso den heter den andre. Strøm-iso = sort plugg. mini-iso = blå/grønn/gul. Blå = CD, Grønn = Display og Gul = Line out. I tillegg så er det en 26-pin kobling som i flg Bilradio"spesialisten" bare var "til telefon og noe sånn". Denne adapteren jeg fikk med er jo ikke i nærheten av å passe, så etter en lang samtale (tlf) så ender det opp med å bytte til en adapter som egentlig er til Audi (Bose?). Her kan jeg da koble inn den mini-iso'n og et mellom-ledd på strømmen og en jording utenom. Denne adapteren skal liksom hente ut line-out signalet fra mini-iso'n etter det jeg forstod på han gubben i butikken. Var noe snakk om at det var skjeldne greier dette utstyret i min bil og bla bla bla...... Er jo ikke noe annet enn en MFD med DSP (Hovedenhet, cd-veksler, forsterker og telefon).

 

For å sjekke om forsterker/cd-veksler fortsatt lever så koblet jeg tilbake MFD'n. Koblet da inn sorte strøm-iso'n og den mini-iso'n. Hmmmm......WTF? Null lyd! Plugger inn denne 26-pin koblingen og da ble det liv gitt! Så er jo da tydligvis noe signal fra denne som må hentes ut. Og for min del så er det bom stopp nå, og bilradio"spesialisten" står ikke så veldig høyt i kurs akkurat nå.

 

Noen som kan hjelpe?

DSC_0096.jpg

DSC_0100.jpg

DSC_0069.jpg

DSC_0071.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hentet styrestrøm fra sigarettenneren. Som er billigere å ødelegge, enn sikringsboksen eller tenningslåsen. Stolpetrekket var bare å lirke av på Poloen min. Uten at jeg vet hvordan det er på denne Passaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med butikken som solgte meg spiller, og de hadde visst en overgang som skulle passe min bil. Har sendt en kamerat innom for å få tak i dette. Håper det ordner seg da.

 

DSC_0077.jpg

 

DSC_0073.jpg

 

DSC_0068.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pin 4 - KL.15 = ?

pin 5 - DFA_L = ?

pin 6 - NF+ = ?

pin 13 - can/h = canbus high

pin 17 - RFLS = ?

pin 18 - DFA_R = ?

pin 19 - NF- = ?

pin 20 - SCHIRM = jord

pin 26 - can/l = canbus low

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kommet videre på dette. Det endte med at jeg tok med meg guttene og reiste til Sandnes for å avlegge Bilradiospesialisten et lite besøk (1,5t kjøring + ferje). Traff heldigvis på en kar med greie på dette her. Etter noen forsøk på å hente ut can-signal fra den 26-pin pluggen uten å lykkes, ble da konklusjonen at jeg hadde 2 valg. Enten legge opp nye høytalerkabler fra dører til ny spiller eller bytte forsterker (en vanlig 4 kanals) og trekke opp en dobbel signalkabel til denne. Valget ble nye høytalerkabler fra dørene, billigste og i grunn en enkel jobb (fant jeg ut ettehvert). Er nok å plukke av deksen i bunn av a og b stolpe, finne stikket til høytalerene (egne stikk), klippe og koble. Er ferdig med front.

 

Han karen på bilradiospes. fant også ut at delefilter til diskant måtte ligge i dørene siden det kun gikk 1 par med kabler til hver dør. Dette ble testet også. Så da slapp jeg å klusse med dette også (var snakk om å lodde inn kondensator).

 

Så om det skulle være noen andre med Passat 3bg med Nokia DSP lydsystem som skal bytte spiller, vær forberedt på litt ekstra arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.