Hente styrestrøm til ekstralys YT68836

Anbefalte innlegg

Hei, skal montere ekstralys på min 2012 Tiguan med bixenon. Fikk denne boksen hos min lokale VW sjappe, Hvor skal denne koples inn for å hente styrestrøm og hvordan skal det gjøres?

Er det tilkoplingspunkt eller må jeg selv kople inn på can bus systemet?

Klippe eller lodde inn?

CanM8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er å koble boksen til CAN inne bilen. Her kan du bruke fjærbelastede WAGO eller liknende koblingspunkter, siden vær og vind ikke blir en utfordring i forhold til eksponert kobber på kablene.

 

Om du monterer boksen i motorrommet, sørg for å gjøre det på et godt tildekt sted, og lodd kablene. Dem kan du dekke til med Plastidip ledningsspray (Ikke den vanlige plastidippen, men en som lager ny kappe på kabelen). Så får du helisolert tilkoblingspuntkene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør koble på inne i bilen. Fjern deksel ved rattstamme slik at du kommer til ledninger fra lysbryter. Det er da oransje/grønn ledning som er can-hi og oransje/brun som er can-lo. Koble ellers slik det står på posen, finner permanent 12v og jord i sikringsboksen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er boksen koplet opp, brukte ledningene som går inn på Comfort modulen framfor sikringsboksen. Fungerer utmerket.

Men opplever at hvis jeg "blinker" med fjernlysene så "henger" modulen et sekund før den slipper. Noen andre som har merket dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er boksen koplet opp, brukte ledningene som går inn på Comfort modulen framfor sikringsboksen. Fungerer utmerket.

Men opplever at hvis jeg "blinker" med fjernlysene så "henger" modulen et sekund før den slipper. Noen andre som har merket dette?

 

Har snakket med mekaniker på Bil I Nord Lofoten AS, det skal vist være slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg ville trodd det.

På vår 2014 Touran firmabil så henger lysene et halvsekund eller noe slikt selv om jeg bare blinker.

 

Bra det ordnet seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke den boksen, kan koble på gode gamle måten med relè, har gjort det flere ganger på biler med can-bus uten noe form for problem.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men den gamle måten er dritt.

 

Ikke fordi den suger, men fordi folk som utøver den suger. Har du eid en bil som har hatt ekstralys montert av en fyr som ikke bryr seg?

Ledningsnettet til lykta er ØDELAGT. Irra og oksidert helt sunder og sammen.

(Ikke ta deg nær nå, du gjør sikkert en bra jobb. 95% andre nordmenn driter i jobben. Dem vil bare ha lys)

 

Har selv koblet med relé på min bil :) Bruker forsåvidt noe som heter "XBB Lightswitch" på firmabilene. Dette er bare en strømspole man klipser over kabelen til originale ekstralys, så driver den et eget relé. Helt konge, da man slipper å kutte i originale ledninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men den gamle måten er dritt.

 

Ikke fordi den suger, men fordi folk som utøver den suger. Har du eid en bil som har hatt ekstralys montert av en fyr som ikke bryr seg?

Ledningsnettet til lykta er ØDELAGT. Irra og oksidert helt sunder og sammen.

(Ikke ta deg nær nå, du gjør sikkert en bra jobb. 95% andre nordmenn driter i jobben. Dem vil bare ha lys)

 

Har selv koblet med relé på min bil :) Bruker forsåvidt noe som heter "XBB Lightswitch" på firmabilene. Dette er bare en strømspole man klipser over kabelen til originale ekstralys, så driver den et eget relé. Helt konge, da man slipper å kutte i originale ledninger.

Nei, aldri kjøpt bil med ettermontert ekstralys faktisk [emoji23]

 

Og de gangene jeg har koblet selv så er jeg såpass petimeter at det ser ut som det kom slik fra fabrikk [emoji6]

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.