Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at min Q5 er registrert som M1G. Er det noen som vet hvorfor, og evt. hvilke fordeler dette gir? Har lest noe om mulighet for økt tilhengervekt, samt noe om plassering av tilhengerfeste, men finner ellers lite info om dettel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg har også funnet ut at det gjelder for kjøretøy med visse terreng-egenskaper. Jeg lurer likevel på hva som er bakgrunnen for at denne klassen er skilt ut fra M1? Det må da være noen ekstra muligheter, eller evt. enkelte avvik fra normalt regelverk eller slikt. Første spørsmål blir vel da om alle Q5 Quattro er registret som M1G, eller om det kun er enkelte biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Googlet litt, og det kan se ut til at det er mer fleksibilitet på dekk (kan være grovere for terrengbruk), høyde på hengerfestekule, samt økt hengervekt. Men jeg klarer ikke å finne definisjonen på "g" noe sted.

 

Du kan sjekke på https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger under registreringshidden om en aktuell bil er M1 eller M1G.

 

Fant i samme slengen ut at (min) Tiguan "Sport&Style" er M1, mens utgave "Track and field" (den som har fangere som ikke går så langt ned) er M1G, og hengervekter er 2200 på min og 2500 på T&F, så der betyr g'en noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant noe om det her jeg også (kanskje samme sted). Jeg må jo si at jeg synes det er litt lavt med 1800 kg hengerfest på q5, når tiguan f. eks. har 2000. Når det i tillegg ser ut til at M1G har større muligheter, ser jeg ikke poenget med at de bruker M1G. Dersom det også er andre fordeler blir jo saken en annen.

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/81471-m1g-terrenggående-kjøretøy-erfaring/

 

Spørs om jeg ikke må høre med biltilsynet selv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig. Er vel ingen grunn til at den ikke burde ha samme som Tiguan dvs 2200 eller 2500?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.