Overhale motor Audi S2 3b motor 1992mod

Anbefalte innlegg

Hei

Bilen min har kjørt ca 262000 km ukjent historikk på motor

 

Motor tikker ikke og går som den skal

 

 

 

I dag så kjørte jeg den etter 1.5 uke så kom det noe blå røyk av eksosen.

 

Har tenkt å trimme motor i vinter rundt 350hk oppsett

 

Med k26 turbo og wagner evo eksos mandifold

Grønne Bosch dyser

Bensinpumpe 044

Downpipe 3"

Chip eller hiddensprut

 

Evt hvilken deler ville dere anbefale å skifte ut hvor kan dette skaffes fra

Link til sider ønskes eller forumtråd

 

 

Topppaking (rs2) passer denne på 3b

Råder

Evt stempelet

Stempelringer

Lagerskåler veiv

Rådelager

Slipesett topplokk med ventil hetter

Ventil styringer???

Clutch

Trykkteste og planing av topp

Samt ventilseter

 

 

Er det noe å være opps på ved overhaling av denne type motor

Har hørt lest at motor mister oljetrykk pga oljeventil eller lignende etter overhalling

 

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse nyttig info her: https://forum.vacn.no/showthread.php?167917-Samletr%E5d-motor-2-2-20VT-(AAN-ADU-ABY-3B)-gir-svar-p%E5-alt

 

Ellers er ikke blårøyk/oljerøyk synonymt med slitt motor,nødvendigvis.. min '93 s4 med ca 270k på telleren,drakk en god del olje og røyk meget blått spesielt når bilen var varm og ble stående å gå litt på tomgang.. ga jeg litt gass da,lå røyken tett. Spesielt morsomt i kø kjøring...: rolleyes Jeg byttet ventiltetninger,og problemet var vekk. Ingen blårøyk,og ingen oljeforbruk idag.

Jeg så på pluggene at motoren brant olje,da kjøpte jeg ventiltetninger før jeg foretok noen andre tester,men har siden testet kompresjon,og kjørt trykkluft i sylinderne,og komp var god og ingen lekkasjer ut i innsug,eksos eller ned i bunndel. Litt slakk i turbo,men ikke urovekkende enda.

Konklusjonen ble at motoren min har holdt seg meget godt,og er i generell god stand. Men ventiltetningene derimot,var steinharde og veldig slitt. Her rant olja forbi.

 

ikke det at jeg vil på noen som helst måte fraråde noen å overhale en motor før trimming,men her har jo ikke du tenkt å ta ut enorme mengder hk,kun litt mer en orginal rs2,og de går da endel lenger en 260k km.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltettninger hadde jeg ikke tenkt på

 

Skal få utført komptest og sylinder lekkasjetest

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventil hetter hadde jeg tenkt på

 

Skal få utført komptest og sylinder lekkasjetest

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Ventiltettinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltettinger?
Ja

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Jon Olav, les samletråden han linket til. Der er uvurderlig stor mengde med bra informasjon.

 

Blårøyk - i hvilken situasjon kom den? Ved kald/varm motor, ved pådrag/motorbrems?

 

Har tenkt å trimme motor i vinter rundt 350hk oppsett - mange i klubben som har kjørt opptil 420 hk og det har gått bra med rådene. Men med orginale råder har du veldig små marginer, så personlig ville jeg sterkt vurdert sterkere råder straks du skal over 300 hk og i hvertfall dersom du likevel skal åpne motoren.

 

 

Topppaking (rs2) passer denne på 3b - Ja.

 

Evt stempelet - har orginalt smidde Mahle stempler av meget god kvalitet. Disse trenger du ikke skifte da de tåler vesentlig høyere effekt, og de slites lite. Unntaket er dersom sylinderløpet er for mye slitt, for da må du enten borre og ha overdim stempler, eller skifte til annen blokk som ikke er så slitt. Her har jeg sett stor variasjon på hvor mye slike motorer har vært slitt, så dette må du åpne opp for å vite.

Stempelringer - ja det er lurt å hone og skifte ringer. Du taper en del kompressjon med gamle ringer.

Lagerskåler veiv - ja alltid fristende, men disse slites som regel ikke så mye.

Rådelager - ja lurt å skifte, da til sterkere type med Sputter-belegg, type fra 2,5tdi

Slipesett topplokk med ventil hetter - toppene slites på disse, så her ville jeg vurdert full overhaling med nye styringer, freste seter, dreide og lengde justerte ventiler, nye ventilhetter og plansliping. Om du ikke går så langt så er en god sliping av ventiler, nye ventilpakninger og nye ventilløftere obligatorisk.

Clutch - orginalen tåler kanskje ikke 350 hk og i hvertfall ikke med en del slitasje, så her ville jeg vurdert noe litt sterkere.

 

Har hørt lest at motor mister oljetrykk pga oljeventil eller lignende etter overhalling - ja ved borring har det samlet seg spon i oljekanalen fra bunn og opp mot topp, underveis stoppes dette av oljereturventilen som sitter skrudd inni blokka fra siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har ikke hatt tid til å sjekke ut bilen

Men dag fikk jeg utført komt test

 

Kald motor 20 grader rom temp

 

Fikk disse resultatene

Hva sier dere

 

Syl 1 12 bar

Syl 2 11 bar

Syl 3 11.5 bar

Syl 4 12 bar

Syl 5 12 bar

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har ikke hatt tid til å sjekke ut bilen

Men dag fikk jeg utført komt test

 

Kald motor 20 grader rom temp

 

Fikk disse resultatene

Hva sier dere

 

Syl 1 12 bar

Syl 2 11 bar

Syl 3 11.5 bar

Syl 4 12 bar

Syl 5 12 bar

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Enten så har du feil på målingene dine. Eller så har du en motor som har endret kompresjon til en del høyere enn originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har ikke hatt tid til å sjekke ut bilen

Men dag fikk jeg utført komt test

 

Kald motor 20 grader rom temp

 

Fikk disse resultatene

Hva sier dere

 

Syl 1 12 bar

Syl 2 11 bar

Syl 3 11.5 bar

Syl 4 12 bar

Syl 5 12 bar

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Ser bra ut det, 1 bar differanse er vel innafor ifølge boka.

 

Bytt alle lager,tetninger og stempelringer. Er samme toppakning til alle 2.2 20v turbo nå å få tak i, 3-lags stålpakning.

Råder er alltid lurt å bytte, da har du en motor som tåler 700hk+ med orginale stempler.

Eksosventiler kan være lurt å bytte ut til rustfrie da de orginale over tid kan sprekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har ikke hatt tid til å sjekke ut bilen

Men dag fikk jeg utført komt test

 

Kald motor 20 grader rom temp

 

Fikk disse resultatene

Hva sier dere

 

Syl 1 12 bar

Syl 2 11 bar

Syl 3 11.5 bar

Syl 4 12 bar

Syl 5 12 bar

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

Hvilket utstyr brukte du til komp test?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komp test måler fra bosch

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme resultat både kald og varm motor

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.