#1 Skrevet Oktober 5, 2017 Hei Bilen min har kjørt ca 262000 km ukjent historikk på motor Motor tikker ikke og går som den skal I dag så kjørte jeg den etter 1.5 uke så kom det noe blå røyk av eksosen. Har tenkt å trimme motor i vinter rundt 350hk oppsett Med k26 turbo og wagner evo eksos mandifold Grønne Bosch dyser Bensinpumpe 044 Downpipe 3" Chip eller hiddensprut Evt hvilken deler ville dere anbefale å skifte ut hvor kan dette skaffes fra Link til sider ønskes eller forumtråd Topppaking (rs2) passer denne på 3b Råder Evt stempelet Stempelringer Lagerskåler veiv Rådelager Slipesett topplokk med ventil hetter Ventil styringer??? Clutch Trykkteste og planing av topp Samt ventilseter Er det noe å være opps på ved overhaling av denne type motor Har hørt lest at motor mister oljetrykk pga oljeventil eller lignende etter overhalling Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 5, 2017 Masse nyttig info her: https://forum.vacn.no/showthread.php?167917-Samletr%E5d-motor-2-2-20VT-(AAN-ADU-ABY-3B)-gir-svar-p%E5-alt Ellers er ikke blårøyk/oljerøyk synonymt med slitt motor,nødvendigvis.. min '93 s4 med ca 270k på telleren,drakk en god del olje og røyk meget blått spesielt når bilen var varm og ble stående å gå litt på tomgang.. ga jeg litt gass da,lå røyken tett. Spesielt morsomt i kø kjøring... Jeg byttet ventiltetninger,og problemet var vekk. Ingen blårøyk,og ingen oljeforbruk idag. Jeg så på pluggene at motoren brant olje,da kjøpte jeg ventiltetninger før jeg foretok noen andre tester,men har siden testet kompresjon,og kjørt trykkluft i sylinderne,og komp var god og ingen lekkasjer ut i innsug,eksos eller ned i bunndel. Litt slakk i turbo,men ikke urovekkende enda. Konklusjonen ble at motoren min har holdt seg meget godt,og er i generell god stand. Men ventiltetningene derimot,var steinharde og veldig slitt. Her rant olja forbi. ikke det at jeg vil på noen som helst måte fraråde noen å overhale en motor før trimming,men her har jo ikke du tenkt å ta ut enorme mengder hk,kun litt mer en orginal rs2,og de går da endel lenger en 260k km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 6, 2017 (endret) Ventiltettninger hadde jeg ikke tenkt på Skal få utført komptest og sylinder lekkasjetest Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 6, 2017 Ventil hetter hadde jeg tenkt på Skal få utført komptest og sylinder lekkasjetest Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Ventiltettinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 6, 2017 Ventiltettinger?Ja Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2017 Støtter Jon Olav, les samletråden han linket til. Der er uvurderlig stor mengde med bra informasjon. Blårøyk - i hvilken situasjon kom den? Ved kald/varm motor, ved pådrag/motorbrems? Har tenkt å trimme motor i vinter rundt 350hk oppsett - mange i klubben som har kjørt opptil 420 hk og det har gått bra med rådene. Men med orginale råder har du veldig små marginer, så personlig ville jeg sterkt vurdert sterkere råder straks du skal over 300 hk og i hvertfall dersom du likevel skal åpne motoren. Topppaking (rs2) passer denne på 3b - Ja. Evt stempelet - har orginalt smidde Mahle stempler av meget god kvalitet. Disse trenger du ikke skifte da de tåler vesentlig høyere effekt, og de slites lite. Unntaket er dersom sylinderløpet er for mye slitt, for da må du enten borre og ha overdim stempler, eller skifte til annen blokk som ikke er så slitt. Her har jeg sett stor variasjon på hvor mye slike motorer har vært slitt, så dette må du åpne opp for å vite. Stempelringer - ja det er lurt å hone og skifte ringer. Du taper en del kompressjon med gamle ringer. Lagerskåler veiv - ja alltid fristende, men disse slites som regel ikke så mye. Rådelager - ja lurt å skifte, da til sterkere type med Sputter-belegg, type fra 2,5tdi Slipesett topplokk med ventil hetter - toppene slites på disse, så her ville jeg vurdert full overhaling med nye styringer, freste seter, dreide og lengde justerte ventiler, nye ventilhetter og plansliping. Om du ikke går så langt så er en god sliping av ventiler, nye ventilpakninger og nye ventilløftere obligatorisk. Clutch - orginalen tåler kanskje ikke 350 hk og i hvertfall ikke med en del slitasje, så her ville jeg vurdert noe litt sterkere. Har hørt lest at motor mister oljetrykk pga oljeventil eller lignende etter overhalling - ja ved borring har det samlet seg spon i oljekanalen fra bunn og opp mot topp, underveis stoppes dette av oljereturventilen som sitter skrudd inni blokka fra siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 27, 2017 Hei Har ikke hatt tid til å sjekke ut bilen Men dag fikk jeg utført komt test Kald motor 20 grader rom temp Fikk disse resultatene Hva sier dere Syl 1 12 bar Syl 2 11 bar Syl 3 11.5 bar Syl 4 12 bar Syl 5 12 bar Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2017 HeiHar ikke hatt tid til å sjekke ut bilen Men dag fikk jeg utført komt test Kald motor 20 grader rom temp Fikk disse resultatene Hva sier dere Syl 1 12 bar Syl 2 11 bar Syl 3 11.5 bar Syl 4 12 bar Syl 5 12 bar Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Enten så har du feil på målingene dine. Eller så har du en motor som har endret kompresjon til en del høyere enn originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 28, 2017 HeiHar ikke hatt tid til å sjekke ut bilen Men dag fikk jeg utført komt test Kald motor 20 grader rom temp Fikk disse resultatene Hva sier dere Syl 1 12 bar Syl 2 11 bar Syl 3 11.5 bar Syl 4 12 bar Syl 5 12 bar Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Ser bra ut det, 1 bar differanse er vel innafor ifølge boka. Bytt alle lager,tetninger og stempelringer. Er samme toppakning til alle 2.2 20v turbo nå å få tak i, 3-lags stålpakning. Råder er alltid lurt å bytte, da har du en motor som tåler 700hk+ med orginale stempler. Eksosventiler kan være lurt å bytte ut til rustfrie da de orginale over tid kan sprekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2017 HeiHar ikke hatt tid til å sjekke ut bilen Men dag fikk jeg utført komt test Kald motor 20 grader rom temp Fikk disse resultatene Hva sier dere Syl 1 12 bar Syl 2 11 bar Syl 3 11.5 bar Syl 4 12 bar Syl 5 12 bar Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Hvilket utstyr brukte du til komp test? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2017 Komp test måler fra bosch Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 30, 2017 Samme resultat både kald og varm motor Sent fra min SM-G930F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...