#1 Skrevet Oktober 13, 2017 Jeg velger å poste bilder av, og tanker rundt, de avmonterte delene fra min 03 mk4 Golf R32, som har gått på norske veier nå i 10 år, i egen tråd. På denne måten kan interesserte lettere finne det, enn om de ligger i tråden om bilen. Det som overrasket meg mest, var hvor dårlig tilstanden var på bakre stabstag. Her ser man at metall-"ringen" som hindrer braketten i å flytte seg sidelengs, har rustet, knekt og løsnet: Her er festebrakett og foring demontert. De flakene med lakk bare falt av: Foran er dog historien en helt annen. Det staget sitter jo nesten skjult, i forhold til det bak. Litt rust på endene, der de er litt mindre beskyttet: Her ser man hvor myke også disse foringene er: Og, mens jeg er inne på hva deler bak på bilen er utsatt for. Dette er underlagene til bakfjærene. ETKA-bilde: Her er en av delene som mangler på bildene over: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 13, 2017 Bærearmene foran. Jeg var veldig interessert i å se hvordan foringene hadde taklet livet, og må si at ting holder bedre enn jeg hadde trodd. Her kan man se at metallhylsa bolten går gjennom, har begynt å sitte litt dårligere: Her ser man at foringen har begynt å sprekke litt, men det er da også alt: Hva denne skaden skyldes, veit jeg ikke. Enten var den sånn, eller ble sånn, når jeg prøvde å bikke på den: Videoen er tatt før jeg begynte å "pelle" på ting. Lyden som høres, er ikke skrutrekkeren som skraper mot gulvet og jeg kunne ikke kjenne at skrutrekkeren skrapte inne i metallhylsa. Dette er den andre foringen på en bærearm. Denne foringen lager ingen lyder og er nesten umulig å bevege. (Jeg aner dog ikke hvordan disse foringene var å bevege da de var nye.) Bærekule. Hel og fin gummi og ingen ulyder ved bevegelse. (Dog er de litt hardere å bevege enn de nye.): Endeledd. Hel og fin gummi og ingen ulyder ved bevegelse. (Dog er de litt hardere å bevege enn de nye.): Hel og fin er vel ikke ordene jeg vil bruke på braketten som holder staget som registrerer om lysene skal justere seg: Traversforing. Ikke helt ødelagt, men godt brukt: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 13, 2017 Foringene i bakramma består av overraskende (for meg) mye metall og er ikke spesielt synlig slitt: Dette er en av foringene på toppen av demperne foran: Ser nesten ikke slitt ut, men var mykere enn jeg hadde trodd. Men, jeg klarer ikke å presse de synlig sammen for hånd. Det er ikke rart at å skifte foringer i bakre motorfestet (dog bone) gir bedre gassrespons. Disse foringene er MYKE: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 13, 2017 Her er klemme og foring som sitter på styresnekka. Ikke rart at styringen kvikner til med metallforing her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 14, 2017 Tusen takk for at du tar deg tid til å dele denne serisøt viktige informasjonen. Dette er viktig læring og informasjon for oss andre. Takk Vidar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...