Bilder av understellsdeler etter 165K km på 03 mk4 Golf R32

Anbefalte innlegg

Jeg velger å poste bilder av, og tanker rundt, de avmonterte delene fra min 03 mk4 Golf R32, som har gått på norske veier nå i 10 år, i egen tråd. På denne måten kan interesserte lettere finne det, enn om de ligger i tråden om bilen.

 

 

Det som overrasket meg mest, var hvor dårlig tilstanden var på bakre stabstag.

 

Her ser man at metall-"ringen" som hindrer braketten i å flytte seg sidelengs, har rustet, knekt og løsnet:

 

8S4w7bUl.jpg?1

 

 

Her er festebrakett og foring demontert. De flakene med lakk bare falt av:

 

1GvBf5Yl.jpg

 

 

Foran er dog historien en helt annen. Det staget sitter jo nesten skjult, i forhold til det bak. Litt rust på endene, der de er litt mindre beskyttet:

 

ObhjleGl.jpg

 

AE2jwK6l.jpg

 

 

Her ser man hvor myke også disse foringene er:

 

G3iTmCzl.jpg

 

 

Og, mens jeg er inne på hva deler bak på bilen er utsatt for. Dette er underlagene til bakfjærene.

 

ETKA-bilde:

 

Vz63KF2l.jpg

 

JGTtpDll.jpg

 

KycoQgwl.jpg

 

 

Her er en av delene som mangler på bildene over:

 

RM7K8afl.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmene foran. Jeg var veldig interessert i å se hvordan foringene hadde taklet livet, og må si at ting holder bedre enn jeg hadde trodd.

 

 

Her kan man se at metallhylsa bolten går gjennom, har begynt å sitte litt dårligere:

 

RE9Uj2gl.jpg

 

 

Her ser man at foringen har begynt å sprekke litt, men det er da også alt:

 

xrQlctBl.jpg

 

 

Hva denne skaden skyldes, veit jeg ikke. Enten var den sånn, eller ble sånn, når jeg prøvde å bikke på den:

 

faSUj44l.jpg

 

 

Videoen er tatt før jeg begynte å "pelle" på ting. Lyden som høres, er ikke skrutrekkeren som skraper mot gulvet og jeg kunne ikke kjenne at skrutrekkeren skrapte inne i metallhylsa.

 

 

 

Dette er den andre foringen på en bærearm. Denne foringen lager ingen lyder og er nesten umulig å bevege. (Jeg aner dog ikke hvordan disse foringene var å bevege da de var nye.)

 

 

 

Bærekule. Hel og fin gummi og ingen ulyder ved bevegelse. (Dog er de litt hardere å bevege enn de nye.):

 

a4y9DdRl.jpg

 

11aSxPpl.jpg

 

 

Endeledd. Hel og fin gummi og ingen ulyder ved bevegelse. (Dog er de litt hardere å bevege enn de nye.):

 

Hk4xdyQl.jpg

 

zD6HxmMl.jpg

 

cgvv3vil.jpg

 

 

Hel og fin er vel ikke ordene jeg vil bruke på braketten som holder staget som registrerer om lysene skal justere seg:

 

kYUAWqHl.jpg

 

ttpkkQZl.jpg

 

 

Traversforing. Ikke helt ødelagt, men godt brukt:

 

1sls4Bsl.jpg

 

VLrq0yJl.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringene i bakramma består av overraskende (for meg) mye metall og er ikke spesielt synlig slitt:

 

GCiZ2irl.jpg

 

Fou2omil.jpg

 

 

Dette er en av foringene på toppen av demperne foran:

 

Ser nesten ikke slitt ut, men var mykere enn jeg hadde trodd. Men, jeg klarer ikke å presse de synlig sammen for hånd.

 

hiE7Z4ll.jpg

 

nQbfb1Fl.jpg

 

ww9DAFhl.jpg

 

 

Det er ikke rart at å skifte foringer i bakre motorfestet (dog bone) gir bedre gassrespons. Disse foringene er MYKE:

 

gOS2WUFl.jpg

 

dVPaVoJl.jpg

 

ctSWvsbl.jpg

 

 

9JXhWZfl.jpg

 

yz3aODfl.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er klemme og foring som sitter på styresnekka. Ikke rart at styringen kvikner til med metallforing her:

 

yoj45iWl.jpg

 

yhgb8fwl.jpg

 

VJz8S6Gl.jpg

 

uT5HMsTl.jpg

 

vxiWEFOl.jpg

 

cAgsqwhl.jpg

 

2EEYFXjl.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele denne serisøt viktige informasjonen. Dette er viktig læring og informasjon for oss andre. Takk Vidar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.