#1 Skrevet Oktober 27, 2017 Jeg tror det er mange som lurer på om det er noe vits å betale 4,5 eller kanskje 6 ganger så mye for en original del eller for den sagt skyld på mekonomen eller meca som er like dyre som å kjøpe på biltema eller på ebay. Tenker at denne tråden kan gi en pekepinne på om det faktisk lønner seg i det lange løp, altså holder den billigere del like lenge som en original del. Jeg har vært i bilbransjen i snart 20år og jeg er jammen i tvil og syns temaet er veldig interessant. Kom gjerne med eksempler på hva dere har erfart. Trenger vel bare komme med ting som har gått i stykker. Et eksempel fra meg: - Optimal hjullager foran til c4, holdt 60.000km før det ble ulyd. kostet 300,- på bema sammenlignet med mekonomen der det koster over 1600,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 27, 2017 En billig del er ikke bare en billig del i mine øyne. Jeg har feks en grunnregel hos Biltema at alt av plast er søppel hos dem. Såklart finnes det untak. Nå har jeg, blant mange andre kjøpt kjøpt deler på biltema og har garantert blandet erfaring. Har både positive og dårlige erfaring med drivknuter derifra. Samme med hjullager. Endel butikker i Norge tar generelt blodpris for produktene sine. Godt eksempel er Brembo bremseklosser og skiver. Hvorfor kjøpe det her hvis jeg får det for 1/4 av prisen fra utlandet. Da snakker vi om Brembo. Kan ikke sammenlignes med Brembo og Kina-Brembo. Jeg tror at "billig" deler kan vare like lenge som orginaldeler. Men at det også er like stor sjansje at det går istykker fort. Alt kommer an på kvaliteten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 27, 2017 Uorginale bremser 30000km. Originale bremser 100000km og er fortsatt på bilen jeg solgte for over 1år siden da kunde forsatt bruker verksted jeg jobber på. Original multi knirk forstilling. 150000km. Uoriginal holdt 40000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 27, 2017 Uorginale bremser 30000km. Originale bremser 100000km og er fortsatt på bilen jeg solgte for over 1år siden da kunde forsatt bruker verksted jeg jobber på.Original multi knirk forstilling. 150000km. Uoriginal holdt 40000 km. Hvilke merker har de uoriginale delene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 27, 2017 Uoriginalt kan jo være så mangt. F.eks hjullager fra Bildeler er dårlige greier. Mye slark i lageret, og separerer lett ved montering (prøvd 2-3 ganger (min egen bil + venner), samme hver gang). SKF er jo noe helt annet. Så uoriginalt kan være dritt og det kan være like bra som originalt, og sikkert i noen tilfeller bedre også. Kjøpte 4 stk SKF drivknuter og 2 SKF hjullager + Bosch vindusviskerblad til Passat'n (Tyskland). Med frakt og mva kom det på ca 3300. Da kjøper ikke jeg originale deler........ Edit, det kommer jo opp dette med multilink. Hadde vært moro å visst hva et komplett originalt koster over disk i dag? En får jo billigsett til 2500,- som la oss si holder 40000 km. Dvs ca kr 7500 pr 120000 km. Får en originalt til 7-8000? Nå tar jeg ikke med arbeidskostnad da jeg tenker en bytter selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2017 Det er det jeg mener; TRW, ATE, FEBI, SKF, Monroe, Bosch, Bilstein er jo forsåvidt uoriginalt det også, men samme leverandør for de originale delene til VAG. Er disse også elendige, eller snakker vi kun om «noname» merker her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2017 nja.. vi snakker vel kanskje om mindre kjente merker altså merker som ikke blir brukt originalt. Audi bruker jo f.eks alt fra bosch, valeo, lemførder osv osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 27, 2017 Har kjøpt skiver til nød på Biltema, (Til 80-cabben foran) var de dyreste de hadde i sortimentet, og har prestert over all forventning. Skal aldri mer kjøpe bremseslanger der, de røyk etter drøyt to år.. (Også nødkjøp, handler ellers alltid ATE eller andre 'merkevarer' om mulig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 27, 2017 Hvilke merker har de uoriginale delene? Kjøpt på NBS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 27, 2017 de nbs delene kan vel sammenlignes med kina deler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 27, 2017 Kjøpt på NBS. NBS, Norsk bildelesenter eller Norsk Bytte System? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 27, 2017 NBS, Norsk bildelesenter eller Norsk Bytte System? Bildelesenter. Handlet mange andre ting som har funket. Men dette skuffet litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 28, 2017 F.eks hjullager fra Bildeler er dårlige greier. Mye slark i lageret, og separerer lett ved montering (prøvd 2-3 ganger (min egen bil + venner), samme hver gang). SKF er jo noe helt annet. Er ikke nødvendigvis en fasit at lagre fra Biltema er dårligere greier. Er jo SKF - Svenska Kulelagerfabriken som leverer en del av lagrene her og, men ikke alle som du gjerne har fått erfare... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 28, 2017 jeg monterte biltema lager på en av bilene mine for 2 uker siden. for å si det sånn jeg har tatt vare på kvitteringa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 28, 2017 Er ikke nødvendigvis en fasit at lagre fra Biltema er dårligere greier. Er jo SKF - Svenska Kulelagerfabriken som leverer en del av lagrene her og, men ikke alle som du gjerne har fått erfare... Har ikke prøvd Biltema sine. Er http://www.Bildeler.no jeg har prøvd, de lagrene som heter NK. Når det er sagt, så vil jeg også si at jeg er kjempeførnøyd med servicen til Bildeler.no, og handler mye der (både til meg selv og til andre). De NK lagrene er veldig slarkete (mye klaring innvendigt i lageret), så inner-ring separerer lett. En får jo satt ting sammen igjen, men da er ikke lageret mye verdt i mine øyer ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 25, 2017 slave / sentralutløser på 2014mod transporter, 2,0 diesel gått 80.000km sprutet væske, altså pedal rett i gulvet uten motstand. Dette er rett og slett elendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 25, 2017 Org del?heldigvis garanti ennå då 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 25, 2017 Jeg har kjørt i over to år med biltema kulelagre på begge sider foran. Ikke noe tegn til slark eller slitasje som jeg har merket. Har trolig også kjørt med feil hjulstilling i denne tiden (om en ser på de gamle sommerdekkene) Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 25, 2017 Org del?heldigvis garanti ennå då firmabil så det slipper man eier hadde ikke tid å krangle med møller uansett. de hadde ikke tid før langt inn i 2018 de ville ta ut kasse for å se om dette var en bruker feil, "feil bruk av clutch" og dermed avgjøre om det var garanti eller ikke.... alle vet hvordan det ville ha endt, kassa ute, du ikke noe garanti her pga etter eller annet. 30.000 takk. skiftet den i forrige uke. 4x4 så litt mer jobb en vanlig men helt kurrant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...