Passat 3BG: Spørsmål vedrørende lufting av bremser

Anbefalte innlegg

Dama sin 2003 Passat TDI har vært på EU-kontroll og noen bremsefeil må utbedres. Har skiftet begge bremseslanger foran, røret med slange på passasjersiden bak og caliper bak på sjåførsiden. Fikk luftet alt og alt var fryd og gammen helt til jeg skulle stramme luftenippelen på den nye caliperen. Der var det nemlig ikke noe motstand og det var selvfølgelig lekkasje. Stod sånn i noen dager, med en improvisert metode for at det skulle lekke minst mulig.

 

I dag skiftet jeg til en annen caliper og problemet kom når jeg skulle lufte bremsene. Så at det var lite væske i beholderen, så fylte opp og gikk i gang med denne bremselufteren. Ingen væske kom og det ble heller ikke noe særlig motstand i pedalen. Første gang jeg luftet alt var dama med og pumpet, btw, og jeg har brukt denne bremselufteren med hell tidligere (men ja, veit folk har blandede erfaringer med den).

 

Så etter all denne, forhåpentligvis, vesentlige informasjonen, er spørsmålene som følger:

 

- Siden det var lite med væske i beholderen, kan det da ha kommet luft i resten av systemet? Pedalen ble ikke pumpet før enn etter jeg fylte på.

 

- Om så, må clutch luftes?

 

- Må jeg ta med PC-en og lufte ABS-sentralen også, om det har kommet inn luft i hele systemet?

 

- Eller holder det med å lufte kun sjåførside bak på den gamle måten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama sin 2003 Passat TDI har vært på EU-kontroll og noen bremsefeil må utbedres. Har skiftet begge bremseslanger foran, røret med slange på passasjersiden bak og caliper bak på sjåførsiden. Fikk luftet alt og alt var fryd og gammen helt til jeg skulle stramme luftenippelen på den nye caliperen. Der var det nemlig ikke noe motstand og det var selvfølgelig lekkasje. Stod sånn i noen dager, med en improvisert metode for at det skulle lekke minst mulig.

 

I dag skiftet jeg til en annen caliper og problemet kom når jeg skulle lufte bremsene. Så at det var lite væske i beholderen, så fylte opp og gikk i gang med denne bremselufteren. Ingen væske kom og det ble heller ikke noe særlig motstand i pedalen. Første gang jeg luftet alt var dama med og pumpet, btw, og jeg har brukt denne bremselufteren med hell tidligere (men ja, veit folk har blandede erfaringer med den).

 

Så etter all denne, forhåpentligvis, vesentlige informasjonen, er spørsmålene som følger:

 

- Siden det var lite med væske i beholderen, kan det da ha kommet luft i resten av systemet? Pedalen ble ikke pumpet før enn etter jeg fylte på.

 

- Om så, må clutch luftes?

 

- Må jeg ta med PC-en og lufte ABS-sentralen også, om det har kommet inn luft i hele systemet?

 

- Eller holder det med å lufte kun sjåførside bak på den gamle måten?

Bumper denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dama sin 2003 Passat TDI har vært på EU-kontroll og noen bremsefeil må utbedres. Har skiftet begge bremseslanger foran, røret med slange på passasjersiden bak og caliper bak på sjåførsiden. Fikk luftet alt og alt var fryd og gammen helt til jeg skulle stramme luftenippelen på den nye caliperen. Der var det nemlig ikke noe motstand og det var selvfølgelig lekkasje. Stod sånn i noen dager, med en improvisert metode for at det skulle lekke minst mulig.

 

I dag skiftet jeg til en annen caliper og problemet kom når jeg skulle lufte bremsene. Så at det var lite væske i beholderen, så fylte opp og gikk i gang med denne bremselufteren. Ingen væske kom og det ble heller ikke noe særlig motstand i pedalen. Første gang jeg luftet alt var dama med og pumpet, btw, og jeg har brukt denne bremselufteren med hell tidligere (men ja, veit folk har blandede erfaringer med den).

 

Så etter all denne, forhåpentligvis, vesentlige informasjonen, er spørsmålene som følger:

 

- Siden det var lite med væske i beholderen, kan det da ha kommet luft i resten av systemet? Pedalen ble ikke pumpet før enn etter jeg fylte på. Lite som i tomt, eller litt væske igjen? Med tom beholder kan det jo ha kommet luft inn i systemet, men burde jo ikke komme luft inn hvis det var litt væske i beholder og pedal ikke tråkket på. Byttet nettopp br.væske på Polo'n til kona, da sugde jeg ut tilnærmet all gammel væske og fyllte på ny, null problem.

 

- Om så, må clutch luftes? Ingen kommentar :)

 

- Må jeg ta med PC-en og lufte ABS-sentralen også, om det har kommet inn luft i hele systemet?

 

- Eller holder det med å lufte kun sjåførside bak på den gamle måten?

 

Ville luftet på alle hjul ihvertfall. Snakket med Stian Frilseth (husker du han?, tidligere medlem. Tekniker hos Møller). Han sa at ABS-modulen fikset mye selv. Forstod det sånn at å trykksette beholder var en fordel. Prøvd det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor skal du lufte clutch?

 

greit nok at den deler reservoir med bremsene, men du har vel ikke clutcha med tom hovedsyl på cluthen? :)

 

luft går skjelden nedover i et slik system med mindre du tvinger den til det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, tenkte kun worst case scenario og ville isåfall være forberedt:) Men nå gikk det seg til.

Ville luftet på alle hjul ihvertfall. Snakket med Stian Frilseth (husker du han?, tidligere medlem. Tekniker hos Møller). Han sa at ABS-modulen fikset mye selv. Forstod det sånn at å trykksette beholder var en fordel. Prøvd det?

Etter litt Googling og logisk tankegang, fikk jeg fikset det. Endte opp med å sette trykk på systemet, lufte alle hjørner, "tvangskjøre" ABS med VCDS og lufte alle hjørner igjen. Først etter alt dette ble det trykk i pedalen igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.