Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag tidlig ville ikke bilen starte (min RS2 fra '94) Startmotoren vil ikke svive, men jeg hører det klikker fremme i motorrommet. Ingen problem å renne bilen igang. Når jeg vrir nøkkelen klikker det og strømmen synker fra ca.12 til ca.11 på voltmeteret i bilen. Lysene dimmer også litt. Er starteren helt gåen? Noen som vet hva slikt koster sånn ca?

 

P.S.: Har brukt søkefunksjonen, men fant ikke svar på dette : )

 

Mvh,

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir deg likesågodt den minst sannsynlige feilen, men den er selvopplevd så alt er mulig:

på 80q'en hadde de to lange boltene som holder huset til motoren på plass løsnet slik at starteren kilte seg innvendig når den ble satt i spenn mot tannkransen på svinghjulet. Stramma de så ble alt bra (hører med til historien at jeg selvsagt skrudde ut hele greia med brask og bram før jeg fant ut av de to boltene : dum : ).

Det går nå an å sjekke det i alle fall. Andre vanligere feil er vel at strømkabelen har gått av, eller sitter dårlig i batteriet eller starteren. Det går nok strøm til å slå inn innslaget, men ikke til å dra rundt motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med startkabler først, så du er sikker på at den får nok strøm. Er det samme oppførsel da så kan det være starteren, innslagsrelèet e.l. Enkelte startere/relèer slår ikke inn hvis det er for lite strøm. Da høres kun et klikk, slik du beskriver og lyset dimmer litt. Selv om 11 volt i teorien kan være nok for å starte er det ikke sikkert den vil slå inn allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har rett over 12volt, men idet jeg vrir om nøkkelen og det klikker synker strømmen til ca. 11volt. Stiger til rett over 12 når jeg slipper nøkkelen igjen. Må sjekke som en anne foreslo her, om den kanskje har heng seg. Det er nok strøm på batteriet og god kontakt mellom batteripolene og klemmene. Får sjekke i morgen, ta av fronten og platen under motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har rett over 12volt, men idet jeg vrir om nøkkelen og det klikker synker strømmen til ca. 11volt. Stiger til rett over 12 når jeg slipper nøkkelen igjen. Må sjekke som en anne foreslo her, om den kanskje har heng seg. Det er nok strøm på batteriet og god kontakt mellom batteripolene og klemmene. Får sjekke i morgen, ta av fronten og platen under motoren.

 

 

Hei! Har akkurat den samme feilen på min S4. Setter start kabler på så starter den med en gang. Et klokt hode fortalte meg at det hjelper å

overhale den litt hjemme på benken. Det skal vist sitte noen "børster"

inni i innslagsrelet som trenger u-hjelp. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette problemet hadde jeg på gamlebilen min å.... var visst en ledning som ikke satt godt nok, er visst veldig viktig at den får strøm nok ja..!!

 

Drev på å herjet med en Lancia i helga, da med et dårlig batteri.. Til slutt gikk ikke starteren, men det kom et klikk der å, da var det på med et oppladet batteri: BROMBROM ;)

 

Det endte med at jeg tok topp paknigen;) Fikk ikke turtall på den etterpå heller... sperret på 4200rpm, kjørte da ut 3 gir til den sperret, så putta jeg den i førstegir, skikkelig motorbrems, for den ville ikke ha turtall da heller : rolleyes

 

Men du har jo en nyere, og kansje et mere avansert system..? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nødløsning er og slå litt på startmotoren, prøv å treff innslagsreelet. Starteren trenger å taes opp og renses. Mye er gjort da. Pleier å hjelpe det, så prøv det først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.