#1 Skrevet Juni 28, 2005 Har en stygg lyd i motoren. Hører den kun dersom jeg legger motoren på litt turtall, og så gir bittelitt gass slik at turtallet stiger kanskje 100rpm. Uten belastning (synkende turtall), ved mer belastning (økende turtall), og på tomgang, er det ikke noe ulyd.. Er en slags banke-lyd, har ikke funnet ut hvor den kommer fra.. Noen som vet hva det kan være ? Er litt redd for veiv-lager eller slike ting... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 28, 2005 Har en stygg lyd i motoren. Hører den kun dersom jeg legger motoren på litt turtall, og så gir bittelitt gass slik at turtallet stiger kanskje 100rpm. Uten belastning (synkende turtall), ved mer belastning (økende turtall), og på tomgang, er det ikke noe ulyd.. Er en slags banke-lyd, har ikke funnet ut hvor den kommer fra.. Noen som vet hva det kan være ? Er litt redd for veiv-lager eller slike ting... Foreslår vakum-pumpe, som jeg gjorde (feilaktig) i en annen tråd her også! Prøv og lytt på den med ett rør eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 28, 2005 Det er nok mest sannsynlig rådebank ja.. 2.3E er vel en bensin motor, og de har ikke vakum pumpe. Vakum får man fra manifoild. Diesel motor har vakum pumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 28, 2005 Det er nok mest sannsynlig rådebank ja.. Og du Peder. 2.3E er vel en bensin motor, og de har ikke vakum pumpe. Vakum får man fra manifoild. Diesel motor har vakum pumpe. 2.3 er en bensinmotor med vakumpumpe Hadde likedan lyd i min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 28, 2005 2.3 er en bensinmotor med vakumpumpe Hadde likedan lyd i min. Hmmmm. Oki, men hvorfor har den vakumpumpe da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2005 Hmmmm. Oki, men hvorfor har den vakumpumpe da? For å opprettholde utslippsnivået under bremsing, har jeg blitt fortalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 28, 2005 Hadde akkurat samme symptomer i motoren min, en 1,8l golf motor. den gikk sånn noen mil, så ble den værre og værre..bankinga hørtes på nesten alle turtall, den gikk skikkelig dårlig og klarte nesten ikke å trekke ut til 6k omdr. Kjørte bilen ut til verkstedet idag for å bytte motor og da stoppa den plutselig tvert når jeg hadde kommet halvveis!! var ikke mulighet til å få motoren rundt lenger.. så da hadde det skjært seg. Fra lyden kom, til idag så hadde jeg vel tilbakelagt ca 2-300 mil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 28, 2005 Foreslår vakum-pumpe, som jeg gjorde (feilaktig) i en annen tråd her også! Prøv og lytt på den med ett rør eller noe. Hvor sitter den pumpa da? Edit: Leste litt i tråden din om tikking i motoren Rune, og det ligger an til å finne den pumpe, dra ut staget (evnt kaste det til hel... ) og skru sammen igjen.. Har forresten akkurat samme problem som nevnt i den tråden, at motoren noen ganger mister kraft når jeg gir gass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 29, 2005 Hvor sitter den pumpa da? Edit: Leste litt i tråden din om tikking i motoren Rune, og det ligger an til å finne den pumpe, dra ut staget (evnt kaste det til hel... ) og skru sammen igjen.. Har forresten akkurat samme problem som nevnt i den tråden, at motoren noen ganger mister kraft når jeg gir gass.. orka ikke lete frem den fuske tråden,men jeg har hatt en del problemer med fusk på min NG maskin,treig gassrespons,fusk osv,i tilleg stoppa den en del ganger etterhvert,blei målt og konstatert at hallgiveren var gåen,bytta fordeler og siden har ikke fusken vært tilbake:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 29, 2005 Nå har jeg åpna vakumpumpa, hvilket stag er det snakk om ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 29, 2005 Skrudde like greit ut hele pumpa, og fant dette staget.. Regner med det er dette som skal vekk da.. Men...vil det ikke fosse olje ut fra toppen og inn i pumpa..? Er allerede ganske grisete der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 29, 2005 Ikke sett det staget inn igjen! Blir ingen problemer med olje heller, bare skru på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 29, 2005 Tok ut det staget fra vakum-pumpa, men bankinga er der fortsatt.. Noen andre tips ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 3, 2005 Har nå mer eller mindre konstatert at det er rådebank i motoren.. Fikk et tips om at det er en forholdsvis kurant jobb å skifte rådelager på NG-motoren ? At det kunne gjøres nedenfra uten å plukke fra hverandre motoren .. Stemmer dette eller ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 5, 2005 Hepp! Ingen som har vært borti dette..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 5, 2005 Om du fortsatt har bankelyder og det ikke var vakumpumpa begynner det å begrense seg. En 4 syl audi jeg hadde hadde stygge bankelyder i motor, men der var det vannpumpa som var helt utslitt. Om du har f.eks en lang skrutrekker kan du legge denne mot motoren og skaftet mot øret og lytte, da klarer du fort å lokalisere fra hvor lyden kommer. Tapper du olje kan du og lete etter >"glimmer" i olja, eller i noen tilfeller alu flak... da er rådelagrene garantert gått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 7, 2005 Om du fortsatt har bankelyder og det ikke var vakumpumpa begynner det å begrense seg. En 4 syl audi jeg hadde hadde stygge bankelyder i motor, men der var det vannpumpa som var helt utslitt. Om du har f.eks en lang skrutrekker kan du legge denne mot motoren og skaftet mot øret og lytte, da klarer du fort å lokalisere fra hvor lyden kommer. Tapper du olje kan du og lete etter >"glimmer" i olja, eller i noen tilfeller alu flak... da er rådelagrene garantert gått. Bytta olje for ca en måned siden og kan ikke huske å ha sett noe metall i oljen da.. Bruker å se etter slikt. Lyden har vært der lenge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...