2011 Touran 1,6Tdi - Glødelampe, motorlampe - EGR?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Her om dagen begynte glødelampen å lyse etter noe langkjøring, og til slutt opp oslofjordtunnelen begynte motorlampa å lyse med tilhørende redusert motoreffekt...veldig morro.

 

Jeg regner med at dette er EGR ventilen eller kjøler som ikke fungerer som den skal? Når jeg koblet til VAGCOM så kom feilbeskrivelsen under.

Motoren jeg har en er 1,6 tdi CAYC-motor.

Er det bare å kjøpe nytt EGR anlegg? Eller er det verdt å prøve å rense dette slik som jeg har sett diverse eksempler på rundt på nettet?

Vurderer å kjøpe herifra:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75530589

 

Hvor sitter dette på min motor? Vanskelig jobb?

Klarer å ikke å finne noe spesifikt på nettet. Og fant det heller ikke når jeg tok en rask titt i motorrommet.

 

På forhånd, takk for all hjelp!

Morro med VAG! :)

 

 

VAGCOM:

 

Address 01: Engine (J623-CAYC) Labels:. 03L-906-023-CAY.clb

Part No SW: 03L 906 023 NE HW: 03L 907 425 C

Component: R4 1.6l TDI H43 9977

Revision: --H43--- Serial number: 00000000000000

Coding: 00254016032400080000

Shop #: WSC 01324 020 00200

ASAM Dataset: EV_ECM16TDI02103L906023NE 003010

ROD: EV_ECM16TDI02103L906023NB.rod

VCID: 76E3CD02C9F916F6A0-8022

 

1 Fault Found:

7563 - EGR Sensor 1

P046C 00 [237] - Implausible Signal

MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 3

Mileage: 114471 km

Date: 2017.11.19

Time: 17:30:46

 

Engine speed: 2099.75 /min

Normed load value: 0.0 %

Vehicle speed: 109 km/h

Coolant temperature: 84 °C

Intake air temperature: 6 °C

Ambient air pressure: 990 mbar

Voltage terminal 30: 14.908 V

Unlearning counter according OBD: 40

EGR Solen.val.: actual value-ANG_EGRV[0]: -0.189 %

EGR Vacuum Regulator Solen.val.: activation-ANG_SP_EGRV[0]: 0.000 %

High pressure EGR actuator: activation-PWM_HBR_EGRV[0]: -19.244 %

High press EGR actuator: actual unconditioned volt val-V_EGRV[0]: 0.693 V

EGR valve: offset closed-V_EGRV_BOL[0]: 0.698 V

EGR valve: offset open-V_EGRV_TOL[0]: 3.999 V

Actuator for high pressure EGR: status-LF_STATE_EGRV_DISP[0]: 14

 

Readiness: 1 1 0 0 0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjern dritten. Og legg inn nytt program. Høres ut som EGR eller partikkelfilter som er synderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjern dritten. Og legg inn nytt program. Høres ut som EGR eller partikkelfilter som er synderen.

 

Tja, sikkert en mulighet det. Men hvis de skulle oppgradere den av en grunn på VAG, blir ikke det jeg har oppdatert borte igjen?

Kommer det ikke ganske klart frem av vagcom at det er EGR? Eller kan den komme hvis partilkelfolter også er tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt 23R7 nedgraderingen hos Møller, tar du bilen dit og viser til Trust Building Measure, og krever ny ventil på goodwill.

 

Etterpå selger du bilen. Mens du kan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha sendt mail med innhold av de tipsene over, ble bilen levert dagen etter til vw-forhandleren. Og etter tre arbeidsdager var egr-systemet byttet gratis.

Hadde også gratis leiebil. Måtte riktignok innom en ekstra tur da de ikke hadde fått tatt nok tester til å få dette godkjent videre i deres system.

 

Takker så mye for tipsene!!

 

Så får vi håpe bilen går noen tusen km før det er tett igjen: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.