#1 Skrevet Juni 28, 2005 Har byttet fordeler på min -89 2.0 16V (9A). Satte den bare i og vridde den til bilen gikk nogen lunde reint. Ringte dagen etterpå til et par verksteder for å få justert tenningen, men fikk samme svar fra begge. " Bilen har bankesensorer så den skal justere tenningen selv. Bortkastet penger å begynne å justere på den". ??? Har hørt flere som sier at den skal justeres. (ikke verksted da...) Jeg mangler masse drag som var der før fordeleren ble skiftet. Fjusker litt gjør den også. Det ene verkstedet mente det bare var tennplugg ledningene som var gåen. Jeg vet at de ikke er gamle. Prøvde å måle litt motstand i dem, men vet ikke hva det skal være. Noen som kan si helt sikkert om den skal justeres eller ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 28, 2005 Bumper denne tråden jeg, siden jeg mest sannsynlig må bytte min fordeler og mest sannsynlig får samme problemet .. Jeg vil tro at tenningen må grunninstilles på nytt uansett om du har bankesensorer eller ikke... Ringte du et merkeverksted eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 28, 2005 Noen som i det minste vet hvordan den skal stå etter montering? Hørt det skal være noen merker og greier i fordeleren. Har bare hatt bilen i 3 uker, og det virka ikke så veldig enkelt å få tak i Hayns bok til denne type motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 28, 2005 Nei ikke merkeverksted. D jeg ringte snakket en del om ferie, så jeg regner med de var reiseklare:) Funnet deg rimelig fordeler da? Krogslund skulle ha ca 1500,- for en nyoverhalt. Men de hadde MINST 14 dager leveringstid. Kjøpte min på møller for 1900,- med klubbrabatter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 28, 2005 Nei ikke merkeverksted. D jeg ringte snakket en del om ferie, så jeg regner med de var reiseklare:)Funnet deg rimelig fordeler da? Krogslund skulle ha ca 1500,- for en nyoverhalt. Men de hadde MINST 14 dager leveringstid. Kjøpte min på møller for 1900,- med klubbrabatter Har ikke det nei, skal sjekke opp priser osv. Har byttet en hel haug med deler uten at fuskingen forsvant:( Så regner med at det er fordeleren som har tatt kveld.. Men, ifølge min logikk så må jo fordeleren være grunninnstilt ellers vil jo tenningen være forskyvet uansett om en har bankesensor eller starwars sensor e.l. Jeg ringte en gang Bodø Bil for å spørre om akkurat det samme, dem sa at tenningen justerte seg selv, men da jeg spurte hva som skjedde hvis jeg da skrudde løs fordeler og vridde litt på den... Da måtte den stilles inn på nytt sa dem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2005 Topic! Når motoren står på tenningsmerkene, så skal rotoren ligge rett over et merke i aluminiumen i fordeleren, helt ute ved kanten der lokket ligger imot. Du må kanskje ta vekk den plastplata under rotor for å se.. der som rotor og merke ligger over ens, er ved cyl. 1 (seff) grunn-instilling (siden du ikke har rørt noe annet av registeret så kan du bare nippe ut pluggen ved svinghjulet, ca 5-10cm fra fordeleren der sitter tenningmerket. ikke 0'en men 1-en hvis du skjønner det sitter 2 merker der med få cm mellomrom) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 28, 2005 Topic!Når motoren står på tenningsmerkene, så skal rotoren ligge rett over et merke i aluminiumen i fordeleren, helt ute ved kanten der lokket ligger imot. Du må kanskje ta vekk den plastplata under rotor for å se.. der som rotor og merke ligger over ens, er ved cyl. 1 (seff) grunn-instilling (siden du ikke har rørt noe annet av registeret så kan du bare nippe ut pluggen ved svinghjulet, ca 5-10cm fra fordeleren der sitter tenningmerket. ikke 0'en men 1-en hvis du skjønner det sitter 2 merker der med få cm mellomrom) Oki... Skal forske litt på de merkene i morgen. Er det noe merke i rotoren eller er det en av "sidene" som skal ligge i mot dette hakket i fordeleren? Tusen takk for tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2005 Topic!Når motoren står på tenningsmerkene, så skal rotoren ligge rett over et merke i aluminiumen i fordeleren, helt ute ved kanten der lokket ligger imot. Du må kanskje ta vekk den plastplata under rotor for å se.. der som rotor og merke ligger over ens, er ved cyl. 1 (seff) grunn-instilling (siden du ikke har rørt noe annet av registeret så kan du bare nippe ut pluggen ved svinghjulet, ca 5-10cm fra fordeleren der sitter tenningmerket. ikke 0'en men 1-en hvis du skjønner det sitter 2 merker der med få cm mellomrom) La rotoren ned til merket på fordeleren slik jeg fikk forklart, men da fikk jeg ikke start engang. Vinkelen på rotoren (enden som strømmen skal igjennom) pekte da nesten i samme retning som panseret når det er åpent. Skulle aldri solgt dieseldyret.... Tar gladelig i mot alle forslag. Gjerne tegn forklar om jeg har gjort noe feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 1, 2005 Du har ikke satt den 180 grader feil da? Det gjorde jeg på en chevrolet og da ville den ikke... (der var det den siden det ikke var metall på som skulle over merket) Med en gang jeg snudde den, så startet den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 1, 2005 Fant ut at registeret var montert et hakk feil av forrige eier. Men tenningen stemmer fortsatt ikke med "grunn instillingen". Men den går reint og fint når den er varm. Kaldstart er helt på trynet. Høres ut som den bare går på to sylindre når jeg gir gass. Stopper og starter den et par ganger, så kommer den. Merkelig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 22, 2005 Funnet ut noe mer Gaute? Jeg byttet fordeler nå ikveld og brukte Magnars guide på monteringen, etter litt tull(180* feil osv ) så startet den ok, måtte grovjustere litt for å få den til å gå jevnt på tomgang, skal finjustere med en tenningslampe imorgen tror jeg Takk til Magnar forresten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...