Batteri Audi A6 4f / c6 prefacelift

Anbefalte innlegg

Hei VAG-guruer !

 

Trenger nytt batteri til bilen og lurer på om dette batteriet kan være riktig batteri og kan kodes til bilen min:

 

VAR 595901 Varta Silver Dynamic AGM G14 850A 95Ah

 

Hjelp ! Sulland har ikke mulighet til å fortelle meg noe annet enn at det er kun deres batteri som er det riktige, men det koster så mye mye mer. Reg.nr SU34299 om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke litt merkelig at de tre ikke er like lange? 4 cm forskjell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Ja se der, det er vel det siste batteriet i lista der som er aktuelt for min bil med keyless, og det er vel det batteriet jeg spør om ?

 

1deed75d8b10c6dd4269157a0f6fd663.jpg

 

Ser ikke ut til at Varta hvertfall har noen andre som er for keyless ?

 

Men, er det noen som VET om dette spesifikke batteriet fra Varta kan kodes inn med VCDS i bilen min ? Jeg trenger hjelp altså [emoji31]

 

 

Er det ikke litt merkelig at de tre ikke er like lange? 4 cm forskjell?

 

Neida, det er god plass baki der til større eller mindre fysisk størrelse på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er mitt gamle batteri. Det jeg lurer på er om det foreslåtte batteriet har en BEM-kode.

 

74d9882a12589a90fb47337d5bcef0f7.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke hva som helst når du koder?

 

Bilen kjenner neppe igjen hva slags fysisk batteri som står montert.. who cares?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke hva som helst når du koder?

 

Bilen kjenner neppe igjen hva slags fysisk batteri som står montert.. who cares?

Det sies at feil innkoding kan gi feil ladekurve for batteriet og dermed lite ideell lading og forkortet levetid og redusert ytelse. Om dette kun er brand-jail eller fakta vet jeg ikke. Har samme problem i nær fremtid selv Hmmmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare bruke hva som helst når du koder?

 

Bilen kjenner neppe igjen hva slags fysisk batteri som står montert.. who cares?

 

Det sies at feil innkoding kan gi feil ladekurve for batteriet og dermed lite ideell lading og forkortet levetid og redusert ytelse. Om dette kun er brand-jail eller fakta vet jeg ikke. Har samme problem i nær fremtid selv Hmmmm

 

Og det er nettopp dette jeg har opplevd da jeg byttet til ett batteri fra Mekonomen, det skal sies at det var forsåvidt ikke AGM-batteri jeg byttet til (siden det fra Mekonomen da hadde så lav Ah ift det jeg hadde).

 

Og tilsynelatende så gikk det bra, men det var egentlig bare fordi at det ble ett nytt batteri på 100 Ah såvidt jeg har forstått.

 

Nå som noen år har gått så opplever jeg at bilen tror den er tom for strøm og skrur av funksjoner fordi bilen prioriterer viktige funksjoner, takbelysning og setevarme skrus av, og advarsel i MMI etter ett lite minutt med kun radio på uten at bilen går. Så om jeg starter bilen så viser batteristatusen i MMI at den er fulladet umiddelbart igjen. Noen ganger er bilen tilsynelatende tom for strøm, og med starthjelp via kabler fra annen bil starter den umiddelbart og samme der, nesten toppladet i MMI..

 

Så da de sjekket dette opp på Sulland så er det fordi batteriet er uoriginalt, men spenningen i batteriet er helt ok og ingenting galt med som sådan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke noe på dette før jeg ser en teknisk beskrivelse på hvorfor koding er nødvendig. At Møller ikke kan (eller vil) gi fra et slikt teknisk dokument, er første hoax-alarm hos meg ihvertfall.

 

Sålenge du bytter likt mot likt (eller større kapasitet): tut og kjør!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte med ukodet nytt batteri i 4f i 3år minst uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke noe på dette før jeg ser en teknisk beskrivelse på hvorfor koding er nødvendig. At Møller ikke kan (eller vil) gi fra et slikt teknisk dokument, er første hoax-alarm hos meg ihvertfall.

 

Sålenge du bytter likt mot likt (eller større kapasitet): tut og kjør!

 

Ja det kan godt hende at det nesten er bare tut og kjør som jeg har erfart allerede, men da tror jeg det må være likt mtp AGM batteri hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som man stort sett løser det med å montere så likt batteri som mulig med tanke på specs, og endrer serienr i vcds med et siffer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet på Audi så hadde vi flere som kom inn type halvt år etter skifte av batteri pga elektriske feil så er nok noe i det.

 

Men, det er ikke noe problem å kode nesten hvilket som helst batteri inn med vag-com.

 

Man går inn, velger leverandør av batteri og deretter velger man størrelse. Hvilken kode man trykker inne spiller liten rolle virker det som så lenge ampertimer stemmer overens.

 

Har gjort dette selv på A6, A5 og A4 av nyere modell. To førsnevnte går nå på henholdvis 4 og 5 år uten problemer.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt trøbbel med mitt batteri også.

 

Har en 2007/2008 4f A6 Allroad 3.0TDI - Batteriet er et Sønnak superline sb1100

 

Hvilespenning på rundt 11.7-12.0 v og ladespenning på 14-14.1v

 

Specified generator voltage ligger på 14.3v

 

Ved 15v output test lader den ca 14.7v

 

Er 14-14.1v normal ladespenning på desse bilene ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet på Audi så hadde vi flere som kom inn type halvt år etter skifte av batteri pga elektriske feil så er nok noe i det.

 

Men, det er ikke noe problem å kode nesten hvilket som helst batteri inn med vag-com.

 

Man går inn, velger leverandør av batteri og deretter velger man størrelse. Hvilken kode man trykker inne spiller liten rolle virker det som så lenge ampertimer stemmer overens.

 

Har gjort dette selv på A6, A5 og A4 av nyere modell. To førsnevnte går nå på henholdvis 4 og 5 år uten problemer.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

 

Jess, fikk tips via facebooksiden på en som fant en tysk side med bilde av samme batteri og BEM-koden. Har lagt det inn med VCDS, så får vi se da. Men jeg har tro på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert å banne i kirka, men noen som har prøvd biltema batteri ? Har fra andre biler god erfaring med "silver" batteri derfra.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V100AH-2000029820/

 

Koster jo gjerne 40-60% mindre, og når jeg ser på historikken på bilen jeg har nå har den jo fått bytta dyre orginal batterier rimelig ofte, så hva har man å tape ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert å banne i kirka, men noen som har prøvd biltema batteri ? Har fra andre biler god erfaring med "silver" batteri derfra.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V100AH-2000029820/

 

Koster jo gjerne 40-60% mindre, og når jeg ser på historikken på bilen jeg har nå har den jo fått bytta dyre orginal batterier rimelig ofte, så hva har man å tape ?

Får varta til kjekk pris på eurodel.no, og frakt til 99,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema er vel ikke noe billig? Finn batteriet du skal ha på bannerbatterien.com og ring http://www.entrack.no for pris og levering.

 

Jeg har fått Banner P7740 som er et 77Ah batteri levert til nærmeste Entrack avdeling til 1200,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema er vel ikke noe billig? Finn batteriet du skal ha på bannerbatterien.com og ring http://www.entrack.no for pris og levering.

 

Jeg har fått Banner P7740 som er et 77Ah batteri levert til nærmeste Entrack avdeling til 1200,-

 

 

om du betalte 1200 for et 77 Ah batt koster vel sikker et 100Ah en del mer og når jeg bor 16 mil anna nærmeste entrack blir ikke totalen så billig.. tror jeg, men kan jo sjekke , men gidder ikke 4 timers kjøring for å kjøpe et batteri.

 

Men banner er sikkert veldig bra det.

biltema silver har jeg hatt i 2,5 v6 tdi med mye små kjøring og kaldstart ned i 30minus, har også hatt det i mine søndagsbiler som kjøres lite og mange ganger blir startet bare for å flytte den. Noe som vel er det som tar knekken på batterier. Og de har holdt bra for meg. så er fristende å prøve da jeg tror det er et rimelig å lett tillgjengelig alternativ for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest litt så skjønner jeg det slik at bilens strøm styrings system over tid lærer seg batteriets karakter. om man har et gammelt å slitt batteri og bytter ut med et nytt, skjønner ikke bilen det er et annet batteri og styrer fortsatt som om det skulle vært det gamle.

 

Med å endre på et av sifre i serie nr så resetter man, og bilen starter lære seg det nye batteriets karakteristikk... Er jeg inne på noe da eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.